“The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency

Sisäisen brändijohtamisen on tunnistettu olevan keskeisessä roolissa vahvojen brändien luomisessa. Tämän ymmärryksen seurauksena viime vuosikymmeninä on kiinnostuttu erilaisten brändäysstrategioiden integroimisesta organisaatioiden henkilöstöhallinnan prosesseihin. Vaikka näitä sisäisille sidosryhmi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pellinen, Heta Helmiina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95820
_version_ 1826225695589662720
author Pellinen, Heta Helmiina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pellinen, Heta Helmiina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pellinen, Heta Helmiina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pellinen, Heta Helmiina
datasource_str_mv jyx
description Sisäisen brändijohtamisen on tunnistettu olevan keskeisessä roolissa vahvojen brändien luomisessa. Tämän ymmärryksen seurauksena viime vuosikymmeninä on kiinnostuttu erilaisten brändäysstrategioiden integroimisesta organisaatioiden henkilöstöhallinnan prosesseihin. Vaikka näitä sisäisille sidosryhmille tarkoitettuja brändin johtamiskäytänteitä on tutkittu enenevissä määrin, ei sisäiselle brändijohtamiselle ole olemassa yhtä kokonaisvaltaista ja yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Täten tämän tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa kattava viitekehys sisäiselle brändijohtamiselle osana organisaatioiden strategista brändijohtamista. Tutkielma perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen ja empiirisiin havaintoihin organisatorisista lähtökohdista, sisäiseen brändijohtamiseen liittyvistä käytänteistä sekä lopputuloksista, jotka liittyvät sisäisen brändipääoman kasvattamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhdessä markkinointitoimistossa työskenteleviä esihenkilöitä ja asiantuntijaroolissa toimivia työntekijöitä. Haastattelujen perusteella kävi ilmi, että tapausyrityksen haasteellinen bränditilanne on vaikeuttanut sisäisen brändäyksen toteuttamista kyseisessä yrityksessä. Vaikka yrityksen bränditilanne osoittautui monimutkaiseksi, tutkimustulokset tukevat sisäiselle brändijohtamiselle muodostettua teoreettista viitekehystä tarjoten samalla uusia näkökulmia ja rakenteita, jotka rikastavat ymmärrystä myös sisäiseen brändäykseen liittyvien käytännön haasteiden kautta. Tutkimustulosten perusteella sisäinen brändijohtaminen pohjautuu sekä brändi- että henkilöstösuuntautuneisiin periaatteisiin. Näiden organisatoristen lähtökohtien tulisi ohjata yritysten sisäisiä brändinhallintakäytänteitä, joiden ensisijaisena tavoitteena on rakentaa sisäistä brändipääomaa parantamalla sisäisten sidosryhmien brändiasenteita ja brändikäyttäytymistä. Tulosten perusteella brändin muotoilu koko henkilöstön voimin näyttää edistävän työntekijöiden brändiymmärrystä ja brändiin samaistumista, kun taas systemaattisella brändijohtajuudella, brändiin sidotuilla HR-käytänteillä ja sisäisellä brändiviestinnällä voidaan vahvistaa työntekijöiden brändiasenteita ja brändi-identiteetin mukaista toimintaa. Täten sisäisellä brändijohtamisella voidaan positiivisesti vaikuttaa henkilöstön brändikäsitysten kautta muodostuvaan sisäiseen brändipääomaan, mikä voi vahvistaa brändin asemaa myös ulkoisesti työntekijöiden välityksellä. Internal brand management has been recognized as crucial for building strong brands. Consequently, interest in integrating diverse branding strategies with organizations’ human resource management processes has grown in recent decades. Although these internal branding efforts aimed at internal stakeholders have been increasingly studied, a comprehensive and universally accepted definition for internal branding is still lacking. Therefore, the purpose of this thesis is to establish a cohesive framework for internal branding within the scope of organizations’ strategic brand management. This thesis utilizes an extensive literature review and empirical observations to explore organizational antecedents, internal brand management practices, and outcomes associated with enhancing internal brand equity through managerial branding activities. The research was conducted as a single-case study, interviewing supervisors and employees in marketing specialist roles at a Finnish marketing agency. The results revealed that the challenging brand situation within the case company has hindered the implementation of internal branding. Despite the complexity of the company’s brand status, the research results reinforce the theoretical foundations of the established internal branding framework, while also introducing novel perspectives and structures that enrich the understanding through practical challenges associated with internal branding. The research findings indicate that internal branding relies on both brand-oriented and internal market-oriented principles. These organizational antecedents should guide internal branding practices within organizations aiming to build internal brand equity by enhancing internal stakeholders’ brand attitudes and behaviors. The research suggests that involving the entire workforce in co-creating the brand essence fosters a collective brand identity among employees, thus enhancing their understanding and identification with the brand. To further reinforce employees’ brand attitudes and behaviors, systematic and continuous internal cascading of the brand through brand-centered HRM, internal brand communication, and brand leadership efforts is considered essential. Therefore, internal brand management is proposed to positively influence the internal brand equity formed through employees’ perceptions, which may further enhance the brand’s external position through employee interactions.
first_indexed 2024-06-13T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna Kaarina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pellinen, Heta Helmiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T18:09:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T18:09:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4isen br\u00e4ndijohtamisen on tunnistettu olevan keskeisess\u00e4 roolissa vahvojen br\u00e4ndien luomisessa. T\u00e4m\u00e4n ymm\u00e4rryksen seurauksena viime vuosikymmenin\u00e4 on kiinnostuttu erilaisten br\u00e4nd\u00e4ysstrategioiden integroimisesta organisaatioiden henkil\u00f6st\u00f6hallinnan prosesseihin. Vaikka n\u00e4it\u00e4 sis\u00e4isille sidosryhmille tarkoitettuja br\u00e4ndin johtamisk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 on tutkittu eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ei sis\u00e4iselle br\u00e4ndijohtamiselle ole olemassa yht\u00e4 kokonaisvaltaista ja yleisesti hyv\u00e4ksytty\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. T\u00e4ten t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa kattava viitekehys sis\u00e4iselle br\u00e4ndijohtamiselle osana organisaatioiden strategista br\u00e4ndijohtamista. Tutkielma perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen ja empiirisiin havaintoihin organisatorisista l\u00e4ht\u00f6kohdista, sis\u00e4iseen br\u00e4ndijohtamiseen liittyvist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 sek\u00e4 lopputuloksista, jotka liittyv\u00e4t sis\u00e4isen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman kasvattamiseen. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhdess\u00e4 markkinointitoimistossa ty\u00f6skentelevi\u00e4 esihenkil\u00f6it\u00e4 ja asiantuntijaroolissa toimivia ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Haastattelujen perusteella k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tapausyrityksen haasteellinen br\u00e4nditilanne on vaikeuttanut sis\u00e4isen br\u00e4nd\u00e4yksen toteuttamista kyseisess\u00e4 yrityksess\u00e4. Vaikka yrityksen br\u00e4nditilanne osoittautui monimutkaiseksi, tutkimustulokset tukevat sis\u00e4iselle br\u00e4ndijohtamiselle muodostettua teoreettista viitekehyst\u00e4 tarjoten samalla uusia n\u00e4k\u00f6kulmia ja rakenteita, jotka rikastavat ymm\u00e4rryst\u00e4 my\u00f6s sis\u00e4iseen br\u00e4nd\u00e4ykseen liittyvien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteiden kautta.\n\nTutkimustulosten perusteella sis\u00e4inen br\u00e4ndijohtaminen pohjautuu sek\u00e4 br\u00e4ndi- ett\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6suuntautuneisiin periaatteisiin. N\u00e4iden organisatoristen l\u00e4ht\u00f6kohtien tulisi ohjata yritysten sis\u00e4isi\u00e4 br\u00e4ndinhallintak\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joiden ensisijaisena tavoitteena on rakentaa sis\u00e4ist\u00e4 br\u00e4ndip\u00e4\u00e4omaa parantamalla sis\u00e4isten sidosryhmien br\u00e4ndiasenteita ja br\u00e4ndik\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tulosten perusteella br\u00e4ndin muotoilu koko henkil\u00f6st\u00f6n voimin n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6iden br\u00e4ndiymm\u00e4rryst\u00e4 ja br\u00e4ndiin samaistumista, kun taas systemaattisella br\u00e4ndijohtajuudella, br\u00e4ndiin sidotuilla HR-k\u00e4yt\u00e4nteill\u00e4 ja sis\u00e4isell\u00e4 br\u00e4ndiviestinn\u00e4ll\u00e4 voidaan vahvistaa ty\u00f6ntekij\u00f6iden br\u00e4ndiasenteita ja br\u00e4ndi-identiteetin mukaista toimintaa. T\u00e4ten sis\u00e4isell\u00e4 br\u00e4ndijohtamisella voidaan positiivisesti vaikuttaa henkil\u00f6st\u00f6n br\u00e4ndik\u00e4sitysten kautta muodostuvaan sis\u00e4iseen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4omaan, mik\u00e4 voi vahvistaa br\u00e4ndin asemaa my\u00f6s ulkoisesti ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lityksell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internal brand management has been recognized as crucial for building strong brands. Consequently, interest in integrating diverse branding strategies with organizations\u2019 human resource management processes has grown in recent decades. Although these internal branding efforts aimed at internal stakeholders have been increasingly studied, a comprehensive and universally accepted definition for internal branding is still lacking. Therefore, the purpose of this thesis is to establish a cohesive framework for internal branding within the scope of organizations\u2019 strategic brand management. This thesis utilizes an extensive literature review and empirical observations to explore organizational antecedents, internal brand management practices, and outcomes associated with enhancing internal brand equity through managerial branding activities. \n\nThe research was conducted as a single-case study, interviewing supervisors and employees in marketing specialist roles at a Finnish marketing agency. The results revealed that the challenging brand situation within the case company has hindered the implementation of internal branding. Despite the complexity of the company\u2019s brand status, the research results reinforce the theoretical foundations of the established internal branding framework, while also introducing novel perspectives and structures that enrich the understanding through practical challenges associated with internal branding.\n\nThe research findings indicate that internal branding relies on both brand-oriented and internal market-oriented principles. These organizational antecedents should guide internal branding practices within organizations aiming to build internal brand equity by enhancing internal stakeholders\u2019 brand attitudes and behaviors. The research suggests that involving the entire workforce in co-creating the brand essence fosters a collective brand identity among employees, thus enhancing their understanding and identification with the brand. To further reinforce employees\u2019 brand attitudes and behaviors, systematic and continuous internal cascading of the brand through brand-centered HRM, internal brand communication, and brand leadership efforts is considered essential. Therefore, internal brand management is proposed to positively influence the internal brand equity formed through employees\u2019 perceptions, which may further enhance the brand\u2019s external position through employee interactions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-12T18:09:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T18:09:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cThe Shoemaker\u2019s Children Always Go Barefoot\u201d \u2013 Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95820
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8208edf6-8734-42b1-b68e-b639f015b224\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124587.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pellinen, Heta Helmiina “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency Marketing Markkinointi
title “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
title_full “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
title_fullStr “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
title_full_unstemmed “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
title_short “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
title_sort shoemaker s children always go barefoot case study on internal branding within a marketing agency
title_txtP “The Shoemaker’s Children Always Go Barefoot” – Case Study on Internal Branding within a Marketing Agency
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95820 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124587
work_keys_str_mv AT pellinenhetahelmiina shoemakerschildrenalwaysgobarefootcasestudyoninternalbrandingwithinamarketi AT pellinenhetahelmiina theshoemakerschildrenalwaysgobarefootcasestudyoninternalbrandingwithinamark