Suoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä

Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kriittisiä menestystekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehittämiseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehittää suoritusmittareita johtamisen välineenä hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylönen, Matti Tapio
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95819
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kriittisiä menestystekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehittämiseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehittää suoritusmittareita johtamisen välineenä hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan suorituksen mittaamista ja toisessa osassa suorituksen ja muutoksen johtamista. Tekijöitä, joita tulisi huomioida suoritusmittareiden kehittämisessä, tarkastellaan aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa esitetään mahdollisia menestystekijöitä, jotka osaltaan ovat avuksi sisäistä suoritusmittaristoa päivitettäessä, kun strategiaa kirkastetaan. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteitä. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, jossa oli puolistrukturoituja piirteitä. Case-tutkimuksessa toteutettiin neljä eri haastattelua, joissa haettiin strategisia kehittämistavoitteita ja -toimenpiteitä. Haastattelukysymykset jaoteltiin yrityksen nykyisen strategian näkökulmien mukaan. Näiden lisäksi tutkimukselle antoivat näkemyksiä kaksi hoiva-alan asiantuntijaa. Lisäksi tutkijalla on ollut osallistuvaa havainnointia kohdeyrityksestä sertifioidun laatujärjestelmän rakentamisen ajalta vuosilta 2018–22. Tutkimuksen tuloksien analyysi oli aineistolähtöinen, jossa oli piirteitä teoriasidonnaisesta menetelmästä. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin strategisesti kriittisiä menestystekijöitä suoritusmittareiden kehittämisen avuksi. Näitä olivat muutoksen ennakointi, asiakkuuksien laatu ja henkilökohtaiset asiakassuhteet, ketterä ja innovoiva yhteistyökumppani osana muutoksessa, ydinprosessien tehokkuus ja jatkuva parantaminen, työhyvinvointi ja oppiva organisaatio sekä hyvä tiedonvälitys. Tutkimuksessa rakentui tasapainotettu kriittisten menestystekijöiden kokonaisuus, josta on todennäköisesti hyötyä varsinaisen tasapainotetun suoritusmittariston kehittämiseen muutosstrategian toteuttaminen avuksi. Tutkimuksessa rakentui myös uusi konstruktio keskeisestä Tietojärjestelmä-näkökulmasta.