Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomessa järjestettäv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Oravasaari, Senni, Varis, Milla-Riikka
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95815
_version_ 1828193032766226432
author Oravasaari, Senni Varis, Milla-Riikka
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oravasaari, Senni Varis, Milla-Riikka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oravasaari, Senni Varis, Milla-Riikka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oravasaari, Senni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomessa järjestettävien suomenkielisten luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaista. Aineisto koostui kandidaatin tutkielmaan kuuluvasta monialaisten opintojen opintokokonaisuudesta. Opinto-oppaiden kurssinimikkeitä ja -kuvauksia analysoitiin sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin että abduktiivisen päättelyn avulla. Teoriana toimi Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteet ja kestävän kehityksen ulottuvuudet. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen ulottuvuuksia sekä Agenda 2030 tavoitteita on tulkittavissa aineistosta. Aineistossa esiintyi eniten hyvä ja laadukas koulutus, monikulttuurisuus ja yhdenvertaisuus sekä ympäristöstä huolehtiminen ja kestävä kansalaisuus. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajakoulutus huomioi kestävää kehitystä epätasaisesti kestävän kehityksen ulottuvuuksien osalta. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen teemoja on integroitu opettajankoulutuksen opinto-oppaisiin, mutta eri ulottuvuuksien esiintyminen vaihteli suuresti. Kestävä kehitys on jatkuva prosessi ja opetussuunnitelmia sekä opettajankoulutusta tulisi kehittää ja päivittää aina uuden tiedon valossa vastaamaan paremmin globaaleja kestävyystavoitteita, jotta opettajat voisivat vastata opetuksessaan paremmin kestävyysaiheisiin.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oravasaari, Senni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varis, Milla-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T12:12:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T12:12:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kest\u00e4v\u00e4 kehitys n\u00e4ytt\u00e4ytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kest\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4 keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Suomessa j\u00e4rjestett\u00e4vien suomenkielisten luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaista. Aineisto koostui kandidaatin tutkielmaan kuuluvasta monialaisten opintojen opintokokonaisuudesta. Opinto-oppaiden kurssinimikkeit\u00e4 ja -kuvauksia analysoitiin sek\u00e4 teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ett\u00e4 abduktiivisen p\u00e4\u00e4ttelyn avulla. Teoriana toimi Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteet ja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ulottuvuudet. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ulottuvuuksia sek\u00e4 Agenda 2030 tavoitteita on tulkittavissa aineistosta. Aineistossa esiintyi eniten hyv\u00e4 ja laadukas koulutus, monikulttuurisuus ja yhdenvertaisuus sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 huolehtiminen ja kest\u00e4v\u00e4 kansalaisuus. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 luokanopettajakoulutus huomioi kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 ep\u00e4tasaisesti kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ulottuvuuksien osalta. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen teemoja on integroitu opettajankoulutuksen opinto-oppaisiin, mutta eri ulottuvuuksien esiintyminen vaihteli suuresti. Kest\u00e4v\u00e4 kehitys on jatkuva prosessi ja opetussuunnitelmia sek\u00e4 opettajankoulutusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 ja p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 aina uuden tiedon valossa vastaamaan paremmin globaaleja kest\u00e4vyystavoitteita, jotta opettajat voisivat vastata opetuksessaan paremmin kest\u00e4vyysaiheisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T12:12:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T12:12:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Agenda 2030", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-oppaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95815
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38d40fda-6ba0-4db0-89c0-3b5c94a00c4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124582.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oravasaari, Senni Varis, Milla-Riikka Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa Agenda 2030 luokanopettajakoulutus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kestävän kehityksen tavoitteet opinto-oppaat kestävä kehitys opetussuunnitelmat opettajankoulutus
title Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
title_full Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
title_fullStr Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
title_full_unstemmed Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
title_short Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
title_sort kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto oppaissa
title_txtP Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
topic Agenda 2030 luokanopettajakoulutus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kestävän kehityksen tavoitteet opinto-oppaat kestävä kehitys opetussuunnitelmat opettajankoulutus
topic_facet 103 Agenda 2030 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kestävä kehitys kestävän kehityksen tavoitteet luokanopettajakoulutus opettajankoulutus opetussuunnitelmat opinto-oppaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95815 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124582
work_keys_str_mv AT oravasaarisenni kestäväkehitysluokanopettajakoulutuksienopintooppaissa