Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomessa järjestettäv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Oravasaari, Senni, Varis, Milla-Riikka
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95815
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomessa järjestettävien suomenkielisten luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaista. Aineisto koostui kandidaatin tutkielmaan kuuluvasta monialaisten opintojen opintokokonaisuudesta. Opinto-oppaiden kurssinimikkeitä ja -kuvauksia analysoitiin sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin että abduktiivisen päättelyn avulla. Teoriana toimi Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteet ja kestävän kehityksen ulottuvuudet. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen ulottuvuuksia sekä Agenda 2030 tavoitteita on tulkittavissa aineistosta. Aineistossa esiintyi eniten hyvä ja laadukas koulutus, monikulttuurisuus ja yhdenvertaisuus sekä ympäristöstä huolehtiminen ja kestävä kansalaisuus. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajakoulutus huomioi kestävää kehitystä epätasaisesti kestävän kehityksen ulottuvuuksien osalta. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen teemoja on integroitu opettajankoulutuksen opinto-oppaisiin, mutta eri ulottuvuuksien esiintyminen vaihteli suuresti. Kestävä kehitys on jatkuva prosessi ja opetussuunnitelmia sekä opettajankoulutusta tulisi kehittää ja päivittää aina uuden tiedon valossa vastaamaan paremmin globaaleja kestävyystavoitteita, jotta opettajat voisivat vastata opetuksessaan paremmin kestävyysaiheisiin.