Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta

Surveillance capitalism is a business based on making money from the digital traces left by people. The business behind surveillance capitalism is characterised by the fact that data collected by companies about their users is fed into a production process that turns the data into predictive product...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lukkari, Tomi Petteri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95793
_version_ 1826225731462496256
author Lukkari, Tomi Petteri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lukkari, Tomi Petteri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lukkari, Tomi Petteri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lukkari, Tomi Petteri
datasource_str_mv jyx
description Surveillance capitalism is a business based on making money from the digital traces left by people. The business behind surveillance capitalism is characterised by the fact that data collected by companies about their users is fed into a production process that turns the data into predictive products. These predictive products allow companies to predict future consumer behavior and use it to make a profit. Data is collected on all user activity on digital platforms. All user data is relevant, including users' Facebook likes, Google searches, emails, text messages, photos, songs listened to and videos watched. Online advertising also collects huge amounts of data through individual clicks whenever consumers use the internet or mobile apps. In the advertising network, the data that is circulated through cookies includes the consumer's device, what they have viewed and for how long. This thesis consists of a literature review and a qualitative study conducted through interviews. The study thus consists of a theoretical and an empirical part. The aim of the study was to investigate how aware consumers are of the practices of surveillance capitalism and its impact on their consumption behavior, and what the effects of surveillance capitalism are from the consumer's and society's perspective. The interviews revealed that consumers perceive the forms of surveillance capitalism in their daily lives, but their knowledge of its deeper logic is limited. The interviews also revealed that surveillance capitalism has an impact on consumers' consumption behavior and their conscious choices. From a consumer perspective, the main effects of surveillance capitalism relate to the privacy violations caused by the capture and resale of consumer data. From a society perspective, the main negative effects identified in the literature are the dominance of technology giants and disinformation. Valvontakapitalismilla tarkoitetaan liiketoimintaa, joka perustuu siihen, että rahaa tehdään ihmisistä jäävillä digitaalisilla jäljillä. Valvontakapitalismin taustalla olevalle liiketoiminnalle on ominaista, että yritysten käyttäjistään keräämä tieto syötetään tuotantoprosessiin, jonka avulla datasta jalostetaan ennustetuotteita. Ennustetuotteiden avulla yritykset voivat ennakoida kuluttajien tulevaa käyttäytymistä ja hyödyntää sitä voiton tavoittelemiseksi. Tietoja kerätään käyttäjien kaikesta toiminnasta digitaalisilla alustoilla. Kaikki käyttäjädata on merkittävää, mukaan lukien käyttäjien Facebook-tykkäykset, Google-haut, sähköpostit, tekstiviestit, valokuvat, kuunnellut kappaleet ja katsotut videot. Myös verkkomainonnan avulla kerätään valtavia määriä dataa yksittäisillä klikkauksilla aina kun kuluttajat käyttävät internetiä tai mobiilisovelluksia. Mainosverkostossa evästeiden avulla liikkuva tieto koskee muun muassa kuluttajan laitetta, sitä mitä hän on katsonut ja kuinka kauan. Tämä tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin haastatteluiden avulla. Tutkimus muodostuu näin ollen teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka tietoisia kuluttajat ovat valvontakapitalismin toimintatavoista ja sen vaikutuksista heidän kulutuskäyttäytymiseensä sekä millaisia vaikutuksia valvontakapitalismilla on kuluttajan ja yhteiskunnan näkökulmasta. Haastatteluista kävi ilmi, että kuluttajat havaitsevat valvontakapitalismin ilmenemismuotoja arkielämässään, mutta heidän tietämyksensä sen syvemmästä toimintalogiikasta on rajoittunutta. Haastatteluista ilmeni myös, että valvontakapitalismilla on vaikutusta kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen ja kuluttajien tietoisiin valintoihin. Kuluttajan näkökulmasta valvontakapitalismin keskeisimmät vaikutukset liittyvät kuluttajien tietojen keräämisestä ja eteenpäin myymisestä aiheutuviin yksityisyyden loukkauksiin. Yhteiskunnan kannalta kirjallisuudessa havaittuja haittavaikutuksia ovat ennen kaikkea teknologiajättien valta-asema ja disinformaation leviäminen.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lukkari, Tomi Petteri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T09:17:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T09:17:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Surveillance capitalism is a business based on making money from the digital traces left by people. The business behind surveillance capitalism is characterised by the fact that data collected by companies about their users is fed into a production process that turns the data into predictive products. These predictive products allow companies to predict future consumer behavior and use it to make a profit. Data is collected on all user activity on digital platforms. All user data is relevant, including users' Facebook likes, Google searches, emails, text messages, photos, songs listened to and videos watched. Online advertising also collects huge amounts of data through individual clicks whenever consumers use the internet or mobile apps. In the advertising network, the data that is circulated through cookies includes the consumer's device, what they have viewed and for how long. This thesis consists of a literature review and a qualitative study conducted through interviews. The study thus consists of a theoretical and an empirical part. The aim of the study was to investigate how aware consumers are of the practices of surveillance capitalism and its impact on their consumption behavior, and what the effects of surveillance capitalism are from the consumer's and society's perspective. The interviews revealed that consumers perceive the forms of surveillance capitalism in their daily lives, but their knowledge of its deeper logic is limited. The interviews also revealed that surveillance capitalism has an impact on consumers' consumption behavior and their conscious choices. From a consumer perspective, the main effects of surveillance capitalism relate to the privacy violations caused by the capture and resale of consumer data. From a society perspective, the main negative effects identified in the literature are the dominance of technology giants and disinformation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Valvontakapitalismilla tarkoitetaan liiketoimintaa, joka perustuu siihen, ett\u00e4 rahaa tehd\u00e4\u00e4n ihmisist\u00e4 j\u00e4\u00e4vill\u00e4 digitaalisilla j\u00e4ljill\u00e4. Valvontakapitalismin taustalla olevalle liiketoiminnalle on ominaista, ett\u00e4 yritysten k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4\u00e4n ker\u00e4\u00e4m\u00e4 tieto sy\u00f6tet\u00e4\u00e4n tuotantoprosessiin, jonka avulla datasta jalostetaan ennustetuotteita. Ennustetuotteiden avulla yritykset voivat ennakoida kuluttajien tulevaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 voiton tavoittelemiseksi. Tietoja ker\u00e4t\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4jien kaikesta toiminnasta digitaalisilla alustoilla. Kaikki k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4data on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, mukaan lukien k\u00e4ytt\u00e4jien Facebook-tykk\u00e4ykset, Google-haut, s\u00e4hk\u00f6postit, tekstiviestit, valokuvat, kuunnellut kappaleet ja katsotut videot. My\u00f6s verkkomainonnan avulla ker\u00e4t\u00e4\u00e4n valtavia m\u00e4\u00e4ri\u00e4 dataa yksitt\u00e4isill\u00e4 klikkauksilla aina kun kuluttajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t interneti\u00e4 tai mobiilisovelluksia. Mainosverkostossa ev\u00e4steiden avulla liikkuva tieto koskee muun muassa kuluttajan laitetta, sit\u00e4 mit\u00e4 h\u00e4n on katsonut ja kuinka kauan. T\u00e4m\u00e4 tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin haastatteluiden avulla. Tutkimus muodostuu n\u00e4in ollen teoreettisesta ja empiirisest\u00e4 osuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka tietoisia kuluttajat ovat valvontakapitalismin toimintatavoista ja sen vaikutuksista heid\u00e4n kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4 sek\u00e4 millaisia vaikutuksia valvontakapitalismilla on kuluttajan ja yhteiskunnan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Haastatteluista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kuluttajat havaitsevat valvontakapitalismin ilmenemismuotoja arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n, mutta heid\u00e4n tiet\u00e4myksens\u00e4 sen syvemm\u00e4st\u00e4 toimintalogiikasta on rajoittunutta. Haastatteluista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 valvontakapitalismilla on vaikutusta kuluttajien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja kuluttajien tietoisiin valintoihin. Kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta valvontakapitalismin keskeisimm\u00e4t vaikutukset liittyv\u00e4t kuluttajien tietojen ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja eteenp\u00e4in myymisest\u00e4 aiheutuviin yksityisyyden loukkauksiin. Yhteiskunnan kannalta kirjallisuudessa havaittuja haittavaikutuksia ovat ennen kaikkea teknologiaj\u00e4ttien valta-asema ja disinformaation levi\u00e4minen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-12T09:17:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T09:17:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valvontakapitalismi kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124560", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95793
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dceeebbd-ea81-4260-97c1-99c49797517e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124560.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lukkari, Tomi Petteri Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_full Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_fullStr Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_short Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_sort valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
title_txtP Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124560
work_keys_str_mv AT lukkaritomipetteri valvontakapitalismikuluttajannäkökulmasta