Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa

Digitalisaatio on muuttanut palveluitten tarjontaa monilla toimialoille. Näistä yksi on terveydenhuolto. Koska palveluiden tarjonnassa on yhä enemmän lisääntynyt digitaaliset palvelut, tulee tärkeäksi aiheeksi tarkastella, miten arvon yhteisluonti toteutuu digitaalisissa palveluissa. Arvon yhteisluo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95790
_version_ 1826225731015802880
author Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on muuttanut palveluitten tarjontaa monilla toimialoille. Näistä yksi on terveydenhuolto. Koska palveluiden tarjonnassa on yhä enemmän lisääntynyt digitaaliset palvelut, tulee tärkeäksi aiheeksi tarkastella, miten arvon yhteisluonti toteutuu digitaalisissa palveluissa. Arvon yhteisluontia ja digitaalisia palveluita on tutkittu terveydenhuollon kontekstissa, mutta aihetta on pääsääntöisesti tarkasteltu koko väestön tai iäkkäämpien ihmisten näkökulmasta. Näissä aiemmissa tutkimuksissa digitaalista terveyspalveluista hyödyn saamista on rajoittanut heikot tietotekniset taidot. Tämän vuoksi tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella, miten terveydenhuollon digitaaliset palvelut voivat tukea arvon yhteisluontia sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden näkökulmasta. Tähän tutkimuskysymykseen vastatiin kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Tutkimuksen data kerättiin teemahaastatteluilla Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön Self-verkkopalvelua hyödyntäneiltä potilailta, jotka käyttävät sujuvasti informaatioteknologiaa. Haastatteluista kerätty data analysointiin teorialähtöisesti hyödyntämällä aikaisempaa tutkimusta arvon yhteisluontiin yhteydessä olevista tekijöistä. Näillä menetelmillä tutkimuksessa kartoitettiin ja tunnistetiin arvon yhteisluontiin ja -yhteistuhoamiseen liittyviä tekijöitä, näiden toteutumista sekä arvon yhteisluonnin kehittämistä terveydenhuollon digitaalisten palveluiden käytössä. Tutkimuksen kerätyn aineiston pohjalta tunnistettiin terveydenhuollon digitaalisten palveluiden voivan tukea arvon yhteisluontia sujuvasti infor-maatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden näkökulmasta seuraavien tekijöiden kautta: sosiaalinen käyttö, asiakaslähtöisyys ja päätöksen teko, palvelukokemus, palvelun käytön konteksti, käyttöliittymä, aikaisemmat kokemukset muista digitaalista palveluista sekä käyttäjän arvot ja tavoitteet. Näistä tekijöistä nousi vahvasti esille käyttöliittymän käytettävyyden ja potilaan omien arvojen ja tavoitteiden olevan vahvasti yhteydessä terveydenhuollon digitaalisten palveluiden mahdollisuuteen arvon yhteisluonnin tukemisessa. Vaikka potilas käyttäisikin informaatioteknologiaa sujuvasti, tämä tutkimus tunnisti osan potilaista silti haluavan asioida mieluummin kasvotusten. Tämän vuoksi mahdollisuus valita etä- ja lähipalveluiden välillä voi parantaa arvon yhteisluonnin toteutumista terveydenhuollossa ja siten edistää potilaiden terveyttä. Digitalization has changed the supply of services in many industries. One of these is healthcare. As digital services are increasingly used in the provision of services, an important issue will be to examine how value co-creation takes place in digital services. Value co-creation and digital services have been studied in the context of health care, but generally from the perspective of the general population and older people. Previous studies have found that limited IT skills prevent users from benefitting from digital health services. Therefore, the aim of this thesis was to explore how digital health services can support value co-creation from the perspective of patients who use information technology fluently. This research question was answered by means of a literature review and a qualitative research method. The data for the study was collected from patients through thematic interviews who have used the Finnish Student Health Service's Self online service and are fluent users of information technology. The data collected from the interviews was analyzed theory-based, drawing on previous research on the factors associated with value co-creation. Using these methods, the study mapped and identified factors related to value co-creation and value co-destruction, their realization, and the development of value co-creation in the use of digital health services. Based on the data collected in this study, it was found that digital health services are able to support value co-creation fluently from the perspective of patients using information technology through: social use, customer orientation and decision making, service experience, service use context, user interface, previous experiences of other digital services and user's values and goals. Of these factors, usability of the user interface and the patient's own values and goals emerged as strongly linked to the potential of digital health services to support value co-creation. Even if a patient is fluent in the use of information technology, this study identified a proportion of patients who still prefer face-to-face service. Therefore, the possibility to choose between remote and local services can improve the value co-creation in healthcare and thus contribute to the health of patients.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lumivalo, Juuli Marja Kristel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viljanen, Roosa Aurora Jussintyt\u00e4r", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T09:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T09:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95790", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on muuttanut palveluitten tarjontaa monilla toimialoille. N\u00e4ist\u00e4 yksi on terveydenhuolto. Koska palveluiden tarjonnassa on yh\u00e4 enemm\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntynyt digitaaliset palvelut, tulee t\u00e4rke\u00e4ksi aiheeksi tarkastella, miten arvon yhteisluonti toteutuu digitaalisissa palveluissa. Arvon yhteisluontia ja digitaalisia palveluita on tutkittu terveydenhuollon kontekstissa, mutta aihetta on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tarkasteltu koko v\u00e4est\u00f6n tai i\u00e4kk\u00e4\u00e4mpien ihmisten n\u00e4k\u00f6kulmasta. N\u00e4iss\u00e4 aiemmissa tutkimuksissa digitaalista terveyspalveluista hy\u00f6dyn saamista on rajoittanut heikot tietotekniset taidot. T\u00e4m\u00e4n vuoksi t\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tarkastella, miten terveydenhuollon digitaaliset palvelut voivat tukea arvon yhteisluontia sujuvasti informaatioteknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4vien potilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4h\u00e4n tutkimuskysymykseen vastatiin kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tutkimusmenetelm\u00e4n keinoin. Tutkimuksen data ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla Ylioppilaiden terveydenhoitos\u00e4\u00e4ti\u00f6n Self-verkkopalvelua hy\u00f6dynt\u00e4neilt\u00e4 potilailta, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sujuvasti informaatioteknologiaa. Haastatteluista ker\u00e4tty data analysointiin teorial\u00e4ht\u00f6isesti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aikaisempaa tutkimusta arvon yhteisluontiin yhteydess\u00e4 olevista tekij\u00f6ist\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 menetelmill\u00e4 tutkimuksessa kartoitettiin ja tunnistetiin arvon yhteisluontiin ja -yhteistuhoamiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, n\u00e4iden toteutumista sek\u00e4 arvon yhteisluonnin kehitt\u00e4mist\u00e4 terveydenhuollon digitaalisten palveluiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen ker\u00e4tyn aineiston pohjalta tunnistettiin terveydenhuollon digitaalisten palveluiden voivan tukea arvon yhteisluontia sujuvasti infor-maatioteknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4vien potilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta seuraavien tekij\u00f6iden kautta: sosiaalinen k\u00e4ytt\u00f6, asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen teko, palvelukokemus, palvelun k\u00e4yt\u00f6n konteksti, k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4, aikaisemmat kokemukset muista digitaalista palveluista sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n arvot ja tavoitteet. N\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 nousi vahvasti esille k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja potilaan omien arvojen ja tavoitteiden olevan vahvasti yhteydess\u00e4 terveydenhuollon digitaalisten palveluiden mahdollisuuteen arvon yhteisluonnin tukemisessa. Vaikka potilas k\u00e4ytt\u00e4isikin informaatioteknologiaa sujuvasti, t\u00e4m\u00e4 tutkimus tunnisti osan potilaista silti haluavan asioida mieluummin kasvotusten. T\u00e4m\u00e4n vuoksi mahdollisuus valita et\u00e4- ja l\u00e4hipalveluiden v\u00e4lill\u00e4 voi parantaa arvon yhteisluonnin toteutumista terveydenhuollossa ja siten edist\u00e4\u00e4 potilaiden terveytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalization has changed the supply of services in many industries. One of these is healthcare. As digital services are increasingly used in the provision of services, an important issue will be to examine how value co-creation takes place in digital services. Value co-creation and digital services have been studied in the context of health care, but generally from the perspective of the general population and older people. Previous studies have found that limited IT skills prevent users from benefitting from digital health services. Therefore, the aim of this thesis was to explore how digital health services can support value co-creation from the perspective of patients who use information technology fluently. This research question was answered by means of a literature review and a qualitative research method. The data for the study was collected from patients through thematic interviews who have used the Finnish Student Health Service's Self online service and are fluent users of information technology. The data collected from the interviews was analyzed theory-based, drawing on previous research on the factors associated with value co-creation. Using these methods, the study mapped and identified factors related to value co-creation and value co-destruction, their realization, and the development of value co-creation in the use of digital health services. Based on the data collected in this study, it was found that digital health services are able to support value co-creation fluently from the perspective of patients using information technology through: social use, customer orientation and decision making, service experience, service use context, user interface, previous experiences of other digital services and user's values and goals. Of these factors, usability of the user interface and the patient's own values and goals emerged as strongly linked to the potential of digital health services to support value co-creation. Even if a patient is fluent in the use of information technology, this study identified a proportion of patients who still prefer face-to-face service. Therefore, the possibility to choose between remote and local services can improve the value co-creation in healthcare and thus contribute to the health of patients.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-12T09:12:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T09:12:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sujuvasti informaatioteknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4vien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95790
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37779224-7aaf-47a3-97ff-d3a88df5f0eb\/download","text":"Errata_Roosa_Viljanen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"} {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6479dad3-6441-450b-b675-0bf8a0ce047e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124557.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viljanen, Roosa Aurora Jussintytär Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_full Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_fullStr Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_full_unstemmed Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_short Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_sort sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
title_txtP Sujuvasti informaatioteknologiaa hyödyntävien potilaiden kokemus arvon yhteisluonnista terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95790 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124557
work_keys_str_mv AT viljanenroosaaurorajussintytär sujuvastiinformaatioteknologiaahyödyntävienpotilaidenkokemusarvon