Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen

Ammatillisessa koulutuksessa koettiin merkittävä muutos vuoden 2018 alussa, kun voimaan astui laki ammatillisesta koulutuksesta. Samalla ammatillisen koulutuksen reformi laitettiin käytäntöön. Reformin yhtenä tavoitteena oli mahdollistaa yksilöllisemmät polut opiskelijoille osaamisen hankkimiseen. O...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ollila, Kai Mikael
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95788
_version_ 1826225731014754304
author Ollila, Kai Mikael
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ollila, Kai Mikael Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ollila, Kai Mikael Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ollila, Kai Mikael
datasource_str_mv jyx
description Ammatillisessa koulutuksessa koettiin merkittävä muutos vuoden 2018 alussa, kun voimaan astui laki ammatillisesta koulutuksesta. Samalla ammatillisen koulutuksen reformi laitettiin käytäntöön. Reformin yhtenä tavoitteena oli mahdollistaa yksilöllisemmät polut opiskelijoille osaamisen hankkimiseen. Osaamisen hankkimisen katsottiin reformin myötä tapahtuvan enemmän työpaikoilla ja digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tutkimuksessa on tarkasteltu kohteena olleen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden, sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaalista osaamista useita vuosia reformin voimaanastumisen jälkeen. Tutkimuksessa on pohdittu sulautetun oppimisen (blended learning) soveltuvuutta digitaalisen osaamisen kehittämiseen oppilaitoksessa. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kohdeoppilaitoksessa omina kyselyinä opiskelijoille sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opiskelijoilta vastauksia saatiin yhteensä 290 kpl ja opetus- ja ohjaushenkilöstöltä vastauksia tuli 46 kpl. Kysymysten pohjana hyödynnettiin valtakunnallista vuonna 2018 tehtyä DIGAM-tutkimusta ja samalla voitiin tehdä vertailua tämän tutkimuksen tuloksiin. Aineistoa tutkimuksessa saatiin runsaasti ja sitä hyödynnetään myös oppilaitoksen omassa laadun kehittämisessä. Tuloksista heijastuu opiskelijoiden mielestä riittävät digitaaliset taidot. Vastaavasti opetus- ja ohjaushenkilöstön vastauksista ilmeni, että he eivät olleet samaa mieltä opiskelijoiden digitaidoista. Eroja vastauksissa löytyi tarkasteltaessa digitalisaation lisäävän opiskelijoiden motivaatiota, vastuun ottamista omasta oppimisesta sekä helpottavan muilta opiskelijoilta oppimista. Opetus- ja ohjaushenkilöstön sanallisissa vastauksissa nousivat esille pedagogiset, sisällölliset ja tekniset haasteet. Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksen kokonaisarkkitehtuurin suunnittelussa lisättäessä opetukseen asteittain digitaali-suutta. Sulautetun oppimisen mahdollistaminen vaatii koko oppilaitoksen sitoutumista muutokseen. Rakentaminen lähtee oppilaitoksen linjauksista digitalisaation lisäämisestä ja teknisten ratkaisujen valinnasta. Digitalisaatiota lisättäessä on varmistettava pedagoginen ja tekninen tuki. Lisäksi sisältöjen on tuettava opiskelijoiden oppimista, mutta samalla opetus- ja ohjaushenkilöstön on sitouduttava yhteisten käytäntöjen ja materiaalien tekemiseen sekä käyttöönottoon.
first_indexed 2024-09-11T08:51:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollila, Kai Mikael", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T09:10:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T09:10:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95788", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammatillisessa koulutuksessa koettiin merkitt\u00e4v\u00e4 muutos vuoden 2018 alussa, kun voimaan astui laki ammatillisesta koulutuksesta. Samalla ammatillisen koulutuksen reformi laitettiin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. Reformin yhten\u00e4 tavoitteena oli mahdollistaa yksil\u00f6llisemm\u00e4t polut opiskelijoille osaamisen hankkimiseen. Osaamisen hankkimisen katsottiin reformin my\u00f6t\u00e4 tapahtuvan enemm\u00e4n ty\u00f6paikoilla ja digitaalisia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksessa on tarkasteltu kohteena olleen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden, sek\u00e4 opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6n digitaalista osaamista useita vuosia reformin voimaanastumisen j\u00e4lkeen. Tutkimuksessa on pohdittu sulautetun oppimisen (blended learning) soveltuvuutta digitaalisen osaamisen kehitt\u00e4miseen oppilaitoksessa.\n\nTutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kohdeoppilaitoksessa omina kyselyin\u00e4 opiskelijoille sek\u00e4 opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6lle. Opiskelijoilta vastauksia saatiin yhteens\u00e4 290 kpl ja opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6lt\u00e4 vastauksia tuli 46 kpl. Kysymysten pohjana hy\u00f6dynnettiin valtakunnallista vuonna 2018 tehty\u00e4 DIGAM-tutkimusta ja samalla voitiin tehd\u00e4 vertailua t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksiin. Aineistoa tutkimuksessa saatiin runsaasti ja sit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s oppilaitoksen omassa laadun kehitt\u00e4misess\u00e4.\n\nTuloksista heijastuu opiskelijoiden mielest\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4t digitaaliset taidot. Vastaavasti opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6n vastauksista ilmeni, ett\u00e4 he eiv\u00e4t olleet samaa mielt\u00e4 opiskelijoiden digitaidoista. Eroja vastauksissa l\u00f6ytyi tarkasteltaessa digitalisaation lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opiskelijoiden motivaatiota, vastuun ottamista omasta oppimisesta sek\u00e4 helpottavan muilta opiskelijoilta oppimista. Opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6n sanallisissa vastauksissa nousivat esille pedagogiset, sis\u00e4ll\u00f6lliset ja tekniset haasteet. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oppilaitoksen kokonaisarkkitehtuurin suunnittelussa lis\u00e4tt\u00e4ess\u00e4 opetukseen asteittain digitaali-suutta.\n\nSulautetun oppimisen mahdollistaminen vaatii koko oppilaitoksen sitoutumista muutokseen. Rakentaminen l\u00e4htee oppilaitoksen linjauksista digitalisaation lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja teknisten ratkaisujen valinnasta. Digitalisaatiota lis\u00e4tt\u00e4ess\u00e4 on varmistettava pedagoginen ja tekninen tuki. Lis\u00e4ksi sis\u00e4lt\u00f6jen on tuettava opiskelijoiden oppimista, mutta samalla opetus- ja ohjaushenkil\u00f6st\u00f6n on sitouduttava yhteisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ja materiaalien tekemiseen sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-12T09:10:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T09:10:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124555", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Educational Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95788
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0930897-9f30-45c9-bd9d-c50928ef3a3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ollila, Kai Mikael Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen Educational Technology Koulutusteknologia
title Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_full Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_fullStr Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_full_unstemmed Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_short Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_sort ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
title_txtP Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen
topic Educational Technology Koulutusteknologia
topic_facet Educational Technology Koulutusteknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95788 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124555
work_keys_str_mv AT ollilakaimikael ammatillisenkoulutuksenoppimismaisemankehittäminen