Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet

Tekoälyn nopea kehitys ja sen käytön kasvu on tuonut erilaisia tekoälypohjaisia sovelluksia lukuisiin käyttötarkoituksiin. Yksi näistä käyttötarkoituksista on aikuisviihde. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarjota lukijalle tietoa tekoälypohjaisesta aikuisviihteestä ja siihen kohdistuvista eettisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juutilainen, Riku
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95786
_version_ 1826225808744644608
author Juutilainen, Riku
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juutilainen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juutilainen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juutilainen, Riku
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn nopea kehitys ja sen käytön kasvu on tuonut erilaisia tekoälypohjaisia sovelluksia lukuisiin käyttötarkoituksiin. Yksi näistä käyttötarkoituksista on aikuisviihde. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarjota lukijalle tietoa tekoälypohjaisesta aikuisviihteestä ja siihen kohdistuvista eettisistä haasteista. Tutkielmassa vastattiin kysymyksiin, että miten tekoäly on vaikuttanut aikuisviihteeseen ja millaisia eettisiä haasteita tekoälypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu. Lisäksi vastattiin, että millaisia mahdollisia ratkaisuja näihin eettisiin haasteisiin voisi olla. Tutkielmassa käytiin läpi ensin tekoälyn historiaa, tekoälyä nykymaailmassa ja tekoälyyn liittyviä haasteita ennen tutkimuskysymyksiin vastaamista. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka lähdekirjallisuutta haettiin Google Scholar -hakukoneesta sekä tavallisesta Google-hakukoneesta. Lähteinä on käytetty esimerkiksi tieteellisiä julkaisuja, kirjoja ja verkkosivuja. Valikoidun aineiston perusteella muodostettiin synteesi. Tutkielmassa päädyttiin siihen tulokseen, että tekoälypohjaisia aikuisviihdesovelluksia on huomattavasti tarjolla, ja niitä löytyy esimerkiksi sisällön generoimista tai ihmissuhteiden simuloimista varten. Lisäksi tekoälypohjaiset aikuisviihdesovellukset ovat etulyöntiasemassa kuvitteellisiin olentoihin keskittyvän fantasiakategorian suhteen. Tutkielmassa todettiin myös, että tekoälypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu vakavia eettisiä haasteita, kuten ei-suostumuksellisen sisällön luominen. Tähän liittyen tehtiin johtopäätös, että nämä eettiset haasteet vaikuttavat liittyvän pääosin ihmisen toimintaan ja intresseihin. Lisäksi tehtiin myös johtopäätös, että tässä kontekstissa eettisyyden edistäminen esimerkiksi lainsäädännöllä voisi olla mahdollisesti tehokasta. Tulosten perusteella voitiin myös tehdä johtopäätös, että jatkotutkimukselle on tarvetta tämän aiheen suhteen. The rapid development of artificial intelligence (AI) and its increasing usage has brought a variety of AI-based applications for various purposes of use, including adult entertainment. The purpose of this thesis was to provide information about AI-based adult entertainment and its ethical challenges for the reader. The thesis answered the questions of how AI has affected adult entertainment and what types of ethical challenges AI-based adult entertainment faces. In addition, the research answered what could possibly be done as potential solutions to these ethical challenges. The thesis first reviewed the history of AI, AI in the modern world and the challenges it faces before answering the research questions. The thesis was conducted as a literature review and the source literature was searched from Google Scholar and Google search engines. A synthesis was formed based on the selected resources, which, for example, included scientific publications, books and websites. The thesis concluded that there are various AI-based adult entertainment applications. For example, these applications could be used for generating content or simulating human relationships. Furthermore, AI-based adult entertainment applications have an advantage in the fantasy category, which focuses on fictional creatures. It was found that AI-based adult entertainment faces severe ethical challenges, such as nonconsensual content generating. It was concluded that these ethical challenges seem to be mainly related to human behavior and interests. It was also concluded that in this context, the improvement of ethics, for example through legislation, could potentially be effective. The need for further research was also concluded.
first_indexed 2024-09-11T08:52:28Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juutilainen, Riku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T09:06:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T09:06:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn nopea kehitys ja sen k\u00e4yt\u00f6n kasvu on tuonut erilaisia teko\u00e4lypohjaisia sovelluksia lukuisiin k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksiin. Yksi n\u00e4ist\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksista on aikuisviihde. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tarjota lukijalle tietoa teko\u00e4lypohjaisesta aikuisviihteest\u00e4 ja siihen kohdistuvista eettisist\u00e4 haasteista. Tutkielmassa vastattiin kysymyksiin, ett\u00e4 miten teko\u00e4ly on vaikuttanut aikuisviihteeseen ja millaisia eettisi\u00e4 haasteita teko\u00e4lypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu. Lis\u00e4ksi vastattiin, ett\u00e4 millaisia mahdollisia ratkaisuja n\u00e4ihin eettisiin haasteisiin voisi olla. Tutkielmassa k\u00e4ytiin l\u00e4pi ensin teko\u00e4lyn historiaa, teko\u00e4ly\u00e4 nykymaailmassa ja teko\u00e4lyyn liittyvi\u00e4 haasteita ennen tutkimuskysymyksiin vastaamista. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka l\u00e4hdekirjallisuutta haettiin Google Scholar -hakukoneesta sek\u00e4 tavallisesta Google-hakukoneesta. L\u00e4htein\u00e4 on k\u00e4ytetty esimerkiksi tieteellisi\u00e4 julkaisuja, kirjoja ja verkkosivuja. Valikoidun aineiston perusteella muodostettiin synteesi. Tutkielmassa p\u00e4\u00e4dyttiin siihen tulokseen, ett\u00e4 teko\u00e4lypohjaisia aikuisviihdesovelluksia on huomattavasti tarjolla, ja niit\u00e4 l\u00f6ytyy esimerkiksi sis\u00e4ll\u00f6n generoimista tai ihmissuhteiden simuloimista varten. Lis\u00e4ksi teko\u00e4lypohjaiset aikuisviihdesovellukset ovat etuly\u00f6ntiasemassa kuvitteellisiin olentoihin keskittyv\u00e4n fantasiakategorian suhteen. Tutkielmassa todettiin my\u00f6s, ett\u00e4 teko\u00e4lypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu vakavia eettisi\u00e4 haasteita, kuten ei-suostumuksellisen sis\u00e4ll\u00f6n luominen. T\u00e4h\u00e4n liittyen tehtiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 eettiset haasteet vaikuttavat liittyv\u00e4n p\u00e4\u00e4osin ihmisen toimintaan ja intresseihin. Lis\u00e4ksi tehtiin my\u00f6s johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa eettisyyden edist\u00e4minen esimerkiksi lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6ll\u00e4 voisi olla mahdollisesti tehokasta. Tulosten perusteella voitiin my\u00f6s tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 jatkotutkimukselle on tarvetta t\u00e4m\u00e4n aiheen suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The rapid development of artificial intelligence (AI) and its increasing usage has brought a variety of AI-based applications for various purposes of use, including adult entertainment. The purpose of this thesis was to provide information about AI-based adult entertainment and its ethical challenges for the reader. The thesis answered the questions of how AI has affected adult entertainment and what types of ethical challenges AI-based adult entertainment faces. In addition, the research answered what could possibly be done as potential solutions to these ethical challenges. The thesis first reviewed the history of AI, AI in the modern world and the challenges it faces before answering the research questions. The thesis was conducted as a literature review and the source literature was searched from Google Scholar and Google search engines. A synthesis was formed based on the selected resources, which, for example, included scientific publications, books and websites. The thesis concluded that there are various AI-based adult entertainment applications. For example, these applications could be used for generating content or simulating human relationships. Furthermore, AI-based adult entertainment applications have an advantage in the fantasy category, which focuses on fictional creatures. It was found that AI-based adult entertainment faces severe ethical challenges, such as nonconsensual content generating. It was concluded that these ethical challenges seem to be mainly related to human behavior and interests. It was also concluded that in this context, the improvement of ethics, for example through legislation, could potentially be effective. The need for further research was also concluded.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T09:06:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T09:06:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "artificial intelligence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult entertainment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "generating", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisviihde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "generointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124553", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95786
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juutilainen, Riku Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet artificial intelligence adult entertainment generating aikuisviihde generointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly etiikka eettisyys
title Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_full Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_fullStr Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_full_unstemmed Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_short Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_sort tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
title_txtP Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
topic artificial intelligence adult entertainment generating aikuisviihde generointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly etiikka eettisyys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede adult entertainment aikuisviihde artificial intelligence eettisyys etiikka generating generointi tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124553
work_keys_str_mv AT juutilainenriku tekoälypohjainenaikuisviihdejasiihenkohdistuvateettisethaasteet