Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta

Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteest...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rouhunkoski, Iina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95778
_version_ 1828193032740012032
author Rouhunkoski, Iina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rouhunkoski, Iina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rouhunkoski, Iina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rouhunkoski, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteesta, sisällöstä sekä didaktisesta suhteesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2021 touko-kesäkuussa etäyhteydellä Zoom-verkkokokouspalvelun kautta fokusryhmähaastatteluin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen opiskelijoista muodostunutta oppimisryhmää. Analysoin näistä neljä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että APOjen didaktinen kolmio koostuu kuudesta pääluokasta. Erityisesti korostuu opiskelijoiden rooli etätoteutuksessa. Opiskelijat toimivat opinnoissa kaksoisroolissa niin opiskelijoina kuin opettajina. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet painottavat vertaisoppimisen merkitystä. Opettajien roolit luennoitsijoina ja ohjaajina ovat yhteneväiset APOjen toimintaperiaatteiden ja aikaisempien korona-ajasta tehtyjen tutkimusten kanssa. Mentori tuki oppimisen reflektointia vuorovaikutuksessa. Sisällöllisesti opiskelijat toivat esille pohdintaa teoriasta ja kattavasta opetussisällöstä. Didaktisessa suhteessa painottui opiskelijoiden motivaatio ja opettajan tietoisuus opiskelijoiden sisältöosaamisesta. Tutkimuksen edetessä täydentäväksi pääluokaksi tuli opetustapa, jossa korostui etätoteutuksen toimivuus, mutta koronan tuomat haasteet.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rouhunkoski, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T07:37:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T07:37:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan et\u00e4toteutusta didaktinen kolmio viitekehyksen\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteesta, sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 didaktisesta suhteesta. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2021 touko-kes\u00e4kuussa et\u00e4yhteydell\u00e4 Zoom-verkkokokouspalvelun kautta fokusryhm\u00e4haastatteluin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen opiskelijoista muodostunutta oppimisryhm\u00e4\u00e4. Analysoin n\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4 teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 APOjen didaktinen kolmio koostuu kuudesta p\u00e4\u00e4luokasta. Erityisesti korostuu opiskelijoiden rooli et\u00e4toteutuksessa. \nOpiskelijat toimivat opinnoissa kaksoisroolissa niin opiskelijoina kuin opettajina. Opiskelijoiden erilaiset el\u00e4m\u00e4ntilanteet painottavat vertaisoppimisen merkityst\u00e4. Opettajien roolit luennoitsijoina ja ohjaajina ovat yhtenev\u00e4iset APOjen toimintaperiaatteiden ja aikaisempien korona-ajasta tehtyjen tutkimusten kanssa. Mentori tuki oppimisen reflektointia vuorovaikutuksessa. Sis\u00e4ll\u00f6llisesti opiskelijat toivat esille pohdintaa teoriasta ja kattavasta opetussis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. Didaktisessa suhteessa painottui opiskelijoiden motivaatio ja opettajan tietoisuus opiskelijoiden sis\u00e4lt\u00f6osaamisesta. Tutkimuksen edetess\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4ksi p\u00e4\u00e4luokaksi tuli \nopetustapa, jossa korostui et\u00e4toteutuksen toimivuus, mutta koronan tuomat \nhaasteet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T07:37:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T07:37:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "didaktinen kolmio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korona-ajan et\u00e4toteutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijana korona-ajan et\u00e4toteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95778
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1480e056-d883-47d1-bb61-cac3bfcb25a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124545.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rouhunkoski, Iina Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta didaktinen kolmio korona-ajan etätoteutus aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot Adult Education Aikuiskasvatus 102 opetus oppiminen didaktiikka opiskelijat opettajankoulutus opettajat pedagogiikka opettajuus etäopetus opinnot
title Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_full Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_fullStr Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_full_unstemmed Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_short Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_sort opiskelijana korona ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
title_txtP Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
topic didaktinen kolmio korona-ajan etätoteutus aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot Adult Education Aikuiskasvatus 102 opetus oppiminen didaktiikka opiskelijat opettajankoulutus opettajat pedagogiikka opettajuus etäopetus opinnot
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot didaktiikka didaktinen kolmio etäopetus korona-ajan etätoteutus opettajankoulutus opettajat opettajuus opetus opinnot opiskelijat oppiminen pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124545
work_keys_str_mv AT rouhunkoskiiina opiskelijanakoronaajanetätoteutuksessaaikuiskouluttajanpedagogisissaopinnoissadi