Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta

Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rouhunkoski, Iina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95778
Description
Summary:Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteesta, sisällöstä sekä didaktisesta suhteesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2021 touko-kesäkuussa etäyhteydellä Zoom-verkkokokouspalvelun kautta fokusryhmähaastatteluin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen opiskelijoista muodostunutta oppimisryhmää. Analysoin näistä neljä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että APOjen didaktinen kolmio koostuu kuudesta pääluokasta. Erityisesti korostuu opiskelijoiden rooli etätoteutuksessa. Opiskelijat toimivat opinnoissa kaksoisroolissa niin opiskelijoina kuin opettajina. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet painottavat vertaisoppimisen merkitystä. Opettajien roolit luennoitsijoina ja ohjaajina ovat yhteneväiset APOjen toimintaperiaatteiden ja aikaisempien korona-ajasta tehtyjen tutkimusten kanssa. Mentori tuki oppimisen reflektointia vuorovaikutuksessa. Sisällöllisesti opiskelijat toivat esille pohdintaa teoriasta ja kattavasta opetussisällöstä. Didaktisessa suhteessa painottui opiskelijoiden motivaatio ja opettajan tietoisuus opiskelijoiden sisältöosaamisesta. Tutkimuksen edetessä täydentäväksi pääluokaksi tuli opetustapa, jossa korostui etätoteutuksen toimivuus, mutta koronan tuomat haasteet.