Summary: | Tutkielmassa tarkasteltiin peruskouluverkon muutosta pienen paikkakunnan näkökulmasta. Tutkimuksessa syvennyttiin kouluverkkokeskustelussa havaittaviin toimijoihin ja haastateltavien näkemyksiin kouluverkossa tapahtuvasta muutoksesta, jonka lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin universalismin toteutumista peruskouluverkon näkökulmasta.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat universalismi, peruskouluverkko, koulutuksellinen tasa-arvo ja sosiaalinen kestävyys. Tutkimus sijoittuu pieneen maaseutukuntaan, jonka supistamista kouluverkon supistamista harkitaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto koostui kunnan kouluverkkoprosessia kuvaavasta dokumenttiaineistosta sekä neljästä teemahaastattelusta, jotka kerättiin kunnan tilanteeseen perehtyneiltä asiantuntijoilta. Dokumenttiaineisto analysoitiin tulkitsevalla politikka-analyysilla ja haastatteluaineisto aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin grounded theoryn koodausmenettelyn ensimmäistä vaihetta.
Tutkimustulosten mukaan kouluverkkoprosessin toimijoina oli havaittavissa sivistysjohtaja, poliittiset toimijat kunnanhallituksessa ja -valtuustossa sekä kuntalaiset. Toimijoista prosessissa painottui sivistysjohtajan rooli. Tulosten mukaan yksittäisillä toimijoilla voi olla merkittävä rooli paikallisen kouluverkkoprosessin kulussa. Tutkimuksen perusteella kouluverkossa tapahtuvaa muutosta kuvataan muutoksen lähtökohtien, -suuntien ja muutoksen vaikutuksen alla olevien toimijoiden kautta. Tulosten perusteella kouluverkossa on havaittavissa siirtymää kohti paikallisia järjestämisentapoja ja universalismin uusia sovellutuksia.
|