Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media

The impact of social media on consumption is significant, as content continually prompts consumption through social media. Social media content creates continuous impulses for purchases filled with material and various experiences. Thus, it is easy to fall into negative consumption behavior and incr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkilä, Annika Sofia
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95754
_version_ 1826225694004215808
author Heikkilä, Annika Sofia
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkilä, Annika Sofia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkilä, Annika Sofia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkilä, Annika Sofia
datasource_str_mv jyx
description The impact of social media on consumption is significant, as content continually prompts consumption through social media. Social media content creates continuous impulses for purchases filled with material and various experiences. Thus, it is easy to fall into negative consumption behavior and increased consumption through social media. Therefore, it is crucial to gain a better understanding about the factors behind negative consumption behavior and how social media affects negative consumption behavior. The aim of this study was to provide answers to the research question: How does social media affect negative consumption behavior? The sub-problems of the study were: What are the drivers behind negative consumption behavior? How does social comparison on social media affect consumer consumption behavior? How does social media reinforce the Diderot effect? This study examines the impact of social media on negative consumption behavior. Drawing on a comprehensive literature review, the research examines various drivers of negative consumption behavior, including self-concept, materialism, social comparison, and the need to belong, within the context of social media. The research method chosen for this study was semi-structured thematic interviews, and seventeen active social media users were interviewed for the study. The findings reveal that social media increases consumption, triggers negative consumer behavior, and activates the drivers behind negative consumer behavior. Additionally, the study provides new insights into the connection between the Diderot effect and social media, demonstrating how social media enhances and strengthens the Diderot effect, or the cycle of purchasing. The research also offers new perspectives on the effects of social comparison on purchase decisions, showing that comparison on social media platforms leads to pressures to conform and emulate others' lifestyles. This increases feelings of inadequacy and impulsive buying. Social comparison on social media thus enhances the culture of materialism and consumption. This master's thesis advances a deeper understanding of the complex interaction between social media and negative consumer behavior, offering valuable insights to marketers and policymakers seeking to address the challenges posed by excessive consumption in the digital age. Sosiaalisen median vaikutus kulutukseen on huomattava ja sosiaalisen median kautta tuleekin jatkuvasti sisältöä, joka ohjaa kuluttamaan. Sosiaalinen media luo jatkuvia ostoimpulsseja sisällöllä, joka on täynnä materiaa sekä erilaisia kokemuksia. Sosiaalisen median kautta voikin siis helposti ajautua negatiiviseen ostokäyttäytymiseen ja kulutuksen lisääntymiseen. Tästä syystä on tärkeää saada parempaa tietoa siitä, mitkä tekijät negatiivisen kulutuskäyttäytymisen taustalla ovat ja miten sosiaalinen media vaikuttaa negatiiviseen kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimuksessa pyrittiin antamaan vastauksia tutkimuskysymykseen: Kuinka sosiaalinen media vaikuttaa negatiiviseen kulutuskäyttäytymiseen? Tutkimuksen alaongelmia olivat: Mitkä ajurit toimivat negatiivisen kulutuskäyttäytymisen taustalla? Kuinka vertailu sosiaalisessa mediassa vaikuttaa kuluttajan kulutuskäyttäytymiseen? Kuinka sosiaalinen media vahvistaa Diderot efektiä? Tämä tutkimus tutkii siis sosiaalisen median vaikutusta negatiiviseen kulutuskäyttäytymiseen. Hyödyntäen kattavaa kirjallisuuskatsausta, tutkimus tarkastelee erilaisia negatiivisen kulutuskäyttäytymisen ajureita, mukaan lukien minäkuvaa, materialismia, sosiaalista vertailua ja joukkoon kuulumisen tarvetta sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimusmenetelmäksi tähän tutkimukseen valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu ja tutkimukseen haastateltiin seitsemäätoista aktiivista sosiaalisen median käyttäjää. Tulokset paljastavat, että sosiaalinen media lisää kulutusta, triggeröi negatiiviseen kulutuskäyttäytymiseen ja aktivoi negatiivisen kulutuskäyttäytymisen taustalla toimivia ajureita. Lisäksi tutkimus tuo uutta tietoa Diderot-efektin ja sosiaalisen median yhteydestä ja siitä, kuinka sosiaalinen media lisää ja vahvistaa Diderot-efektiä eli ostokierrettä. Tutkimus tarjoaa myös uusia näkemyksiä sosiaalisen vertailun vaikutuksista ostopäätöksiin, osoittaen, että vertailu sosiaalisen median alustoilla johtaa paineisiin mukautua ja jäljitellä muiden elämäntyylejä. Tämä lisää riittämättömyyden tunteita ja impulsiivista ostamista. Sosiaalinen vertailu sosiaalisessa mediassa lisääkin materialismin kulttuuria sekä kuluttamista. Tämä pro gradu tutkielma edistää syvempää ymmärrystä sosiaalisen median ja negatiivisen kulutuskäyttäytymisen monimutkaisesta vuorovaikutuksesta, tarjoten arvokkaita näkemyksiä markkinoijille ja päättäjille, jotka pyrkivät ratkaisemaan liiallisen kulutuksen aiheuttamia haasteita digitaalisella aikakaudella.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Annika Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T16:19:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T16:19:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The impact of social media on consumption is significant, as content continually prompts consumption through social media. Social media content creates continuous impulses for purchases filled with material and various experiences. Thus, it is easy to fall into negative consumption behavior and increased consumption through social media. Therefore, it is crucial to gain a better understanding about the factors behind negative consumption behavior and how social media affects negative consumption behavior. The aim of this study was to provide answers to the research question: How does social media affect negative consumption behavior? The sub-problems of the study were: What are the drivers behind negative consumption behavior? How does social comparison on social media affect consumer consumption behavior? How does social media reinforce the Diderot effect? This study examines the impact of social media on negative consumption behavior.\n\nDrawing on a comprehensive literature review, the research examines various drivers of negative consumption behavior, including self-concept, materialism, social comparison, and the need to belong, within the context of social media. The research method chosen for this study was semi-structured thematic interviews, and seventeen active social media users were interviewed for the study. The findings reveal that social media increases consumption, triggers negative consumer behavior, and activates the drivers behind negative consumer behavior. Additionally, the study provides new insights into the connection between the Diderot effect and social media, demonstrating how social media enhances and strengthens the Diderot effect, or the cycle of purchasing. The research also offers new perspectives on the effects of social comparison on purchase decisions, showing that comparison on social media platforms leads to pressures to conform and emulate others' lifestyles. This increases feelings of inadequacy and impulsive buying. Social comparison on social media thus enhances the culture of materialism and consumption. This master's thesis advances a deeper understanding of the complex interaction between social media and negative consumer behavior, offering valuable insights to marketers and policymakers seeking to address the challenges posed by excessive consumption in the digital age.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median vaikutus kulutukseen on huomattava ja sosiaalisen median kautta tuleekin jatkuvasti sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, joka ohjaa kuluttamaan. Sosiaalinen media luo jatkuvia ostoimpulsseja sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4, joka on t\u00e4ynn\u00e4 materiaa sek\u00e4 erilaisia kokemuksia. Sosiaalisen median kautta voikin siis helposti ajautua negatiiviseen ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja kulutuksen lis\u00e4\u00e4ntymiseen. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada parempaa tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t negatiivisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla ovat ja miten sosiaalinen media vaikuttaa negatiiviseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimuksessa pyrittiin antamaan vastauksia tutkimuskysymykseen: Kuinka sosiaalinen media vaikuttaa negatiiviseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen? Tutkimuksen alaongelmia olivat: Mitk\u00e4 ajurit toimivat negatiivisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla? Kuinka vertailu sosiaalisessa mediassa vaikuttaa kuluttajan kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen? Kuinka sosiaalinen media vahvistaa Diderot efekti\u00e4? T\u00e4m\u00e4 tutkimus tutkii siis sosiaalisen median vaikutusta negatiiviseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.\n\nHy\u00f6dynt\u00e4en kattavaa kirjallisuuskatsausta, tutkimus tarkastelee erilaisia negatiivisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen ajureita, mukaan lukien min\u00e4kuvaa, materialismia, sosiaalista vertailua ja joukkoon kuulumisen tarvetta sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimusmenetelm\u00e4ksi t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu ja tutkimukseen haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4toista aktiivista sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Tulokset paljastavat, ett\u00e4 sosiaalinen media lis\u00e4\u00e4 kulutusta, trigger\u00f6i negatiiviseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja aktivoi negatiivisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla toimivia ajureita. Lis\u00e4ksi tutkimus tuo uutta tietoa Diderot-efektin ja sosiaalisen median yhteydest\u00e4 ja siit\u00e4, kuinka sosiaalinen media lis\u00e4\u00e4 ja vahvistaa Diderot-efekti\u00e4 eli ostokierrett\u00e4. Tutkimus tarjoaa my\u00f6s uusia n\u00e4kemyksi\u00e4 sosiaalisen vertailun vaikutuksista ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin, osoittaen, ett\u00e4 vertailu sosiaalisen median alustoilla johtaa paineisiin mukautua ja j\u00e4ljitell\u00e4 muiden el\u00e4m\u00e4ntyylej\u00e4. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteita ja impulsiivista ostamista. Sosiaalinen vertailu sosiaalisessa mediassa lis\u00e4\u00e4kin materialismin kulttuuria sek\u00e4 kuluttamista. T\u00e4m\u00e4 pro gradu tutkielma edist\u00e4\u00e4 syvemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 sosiaalisen median ja negatiivisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen monimutkaisesta vuorovaikutuksesta, tarjoten arvokkaita n\u00e4kemyksi\u00e4 markkinoijille ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4jille, jotka pyrkiv\u00e4t ratkaisemaan liiallisen kulutuksen aiheuttamia haasteita digitaalisella aikakaudella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-11T16:19:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T16:19:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95754
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/246195f3-042b-494e-bb07-bd099abdb36d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Annika Sofia Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media Marketing Markkinointi
title Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
title_full Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
title_fullStr Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
title_full_unstemmed Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
title_short Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
title_sort negative consumption behavior in the era of social media
title_txtP Negative Consumption Behavior in the Era of Social Media
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114521
work_keys_str_mv AT heikkiläannikasofia negativeconsumptionbehaviorintheeraofsocialmedia