Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa

Tässä tutkielmassa käsittelen suomi toisena kielenä -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa keväällä 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisenä keväänä mm. eduskuntavaalien ja Ylen teettämän koulukoneen aiheuttaman keskustelun myötä. Tutkimuskysymyk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uotila, Henna-Riikka
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95748
_version_ 1826225728189890560
author Uotila, Henna-Riikka
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uotila, Henna-Riikka Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uotila, Henna-Riikka Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uotila, Henna-Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsittelen suomi toisena kielenä -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa keväällä 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisenä keväänä mm. eduskuntavaalien ja Ylen teettämän koulukoneen aiheuttaman keskustelun myötä. Tutkimuskysymyk seni ovat: 1. Millaisia diskursseja esiintyy suomi toisena kielenä -opetusta käsittelevissä Helsingin Sano mien vuoden 2023 tammi-maaliskuun aikana julkaistuissa uutisartikkeleissa? 2. Millaisia suomi toisena kielenä -oppiaineen ja sen oppilaiden representaatioita diskurssien sisällä luodaan, ja kenen toimesta? Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu 13 uutisartikkelista, jotka on kerätty tammi-maaliskuussa 2023 Helsingin Sanomien verkkojulkaisusta. Tarkastelen aineistoa hyödyntäen diskurssin ja representaation käsitteitä sekä kriittisen diskurssianalyysin metodeja. Havainnoin representaatioiden muodostumista etenkin lauseenjäsenten avulla tarkastelemalla predikaattiverbien aktiivisuutta ja passiivisuutta sekä agenttina toimivien subjektien toimijuutta. Näiden lisäksi kiinnitän huomiota myös objekteihin, sanavalintoihin ja lausetyyppeihin. Olen määritellyt aineistosta neljä diskurssia, joita olen tarkastellut lähemmin. Nämä ovat oppimistulosten diskurssi sekä eriytymis-, resurssi- ja eriarvoisuusdiskurssit. Tarkastelin myös näiden diskurssien sisällä muodostuvia S2-opetuksen ja -oppilaiden representaatioita erityisesti predikaattiverbien ja erilaisten toimijoiden analyysin avulla. Tuloksien osalta tarkastelemissani uutisartikkeleissa S2-opetuksen diskurssit ja representaatiot korostavat S2-opetuksen ongelmallisuutta, huonoa järjestelyä ja resurssien puutetta. Monissa artikkeleissa myös tuo daan esille representaatiota S2-oppilaista heikkoina oppijoina, joilla on huonot edellytykset jatko-opiskella tai muuten integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Artikkeleissa tulee esille myös positiivisempaa S2-opetuksen ja -oppilaiden kuvausta, mutta se jää selkeästi negatiivisen kuvauksen alle.
first_indexed 2024-06-11T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uotila, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T10:29:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T10:29:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95748", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sittelen suomi toisena kielen\u00e4 -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisen\u00e4 kev\u00e4\u00e4n\u00e4 mm. eduskuntavaalien ja Ylen teett\u00e4m\u00e4n koulukoneen aiheuttaman keskustelun my\u00f6t\u00e4. Tutkimuskysymyk seni ovat: 1. Millaisia diskursseja esiintyy suomi toisena kielen\u00e4 -opetusta k\u00e4sitteleviss\u00e4 Helsingin Sano mien vuoden 2023 tammi-maaliskuun aikana julkaistuissa uutisartikkeleissa? 2. Millaisia suomi toisena kielen\u00e4 -oppiaineen ja sen oppilaiden representaatioita diskurssien sis\u00e4ll\u00e4 luodaan, ja kenen toimesta? \n\nTutkielmassa k\u00e4ytetty aineisto koostuu 13 uutisartikkelista, jotka on ker\u00e4tty tammi-maaliskuussa 2023 Helsingin Sanomien verkkojulkaisusta. Tarkastelen aineistoa hy\u00f6dynt\u00e4en diskurssin ja representaation k\u00e4sitteit\u00e4 sek\u00e4 kriittisen diskurssianalyysin metodeja. Havainnoin representaatioiden muodostumista \netenkin lauseenj\u00e4senten avulla tarkastelemalla predikaattiverbien aktiivisuutta ja passiivisuutta sek\u00e4 agenttina toimivien subjektien toimijuutta. N\u00e4iden lis\u00e4ksi kiinnit\u00e4n huomiota my\u00f6s objekteihin, sanavalintoihin ja lausetyyppeihin. \nOlen m\u00e4\u00e4ritellyt aineistosta nelj\u00e4 diskurssia, joita olen tarkastellut l\u00e4hemmin. N\u00e4m\u00e4 ovat oppimistulosten diskurssi sek\u00e4 eriytymis-, resurssi- ja eriarvoisuusdiskurssit. Tarkastelin my\u00f6s n\u00e4iden diskurssien sis\u00e4ll\u00e4 muodostuvia S2-opetuksen ja -oppilaiden representaatioita erityisesti predikaattiverbien ja erilaisten toimijoiden analyysin avulla. \n\nTuloksien osalta tarkastelemissani uutisartikkeleissa S2-opetuksen diskurssit ja representaatiot korostavat S2-opetuksen ongelmallisuutta, huonoa j\u00e4rjestely\u00e4 ja resurssien puutetta. Monissa artikkeleissa my\u00f6s tuo daan esille representaatiota S2-oppilaista heikkoina oppijoina, joilla on huonot edellytykset jatko-opiskella \ntai muuten integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Artikkeleissa tulee esille my\u00f6s positiivisempaa S2-opetuksen ja -oppilaiden kuvausta, mutta se j\u00e4\u00e4 selke\u00e4sti negatiivisen kuvauksen alle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-11T10:29:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T10:29:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "S2", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Helsingin Sanomat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114516", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95748
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbf40f14-0403-4376-8a7b-70c959d6c0ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114516.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uotila, Henna-Riikka Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa S2 Helsingin Sanomat Finnish Suomen kieli 309 diskurssi representaatio suomi toisena kielenä suomen kieli toinen kieli maahanmuuttajat opetus
title Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
title_full Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
title_fullStr Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
title_full_unstemmed Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
title_short Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
title_sort suomi toisena kielenä oppiaineen diskurssit ja representaatiot helsingin sanomien uutisartikkeleissa
title_txtP Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
topic S2 Helsingin Sanomat Finnish Suomen kieli 309 diskurssi representaatio suomi toisena kielenä suomen kieli toinen kieli maahanmuuttajat opetus
topic_facet 309 Finnish Helsingin Sanomat S2 Suomen kieli diskurssi maahanmuuttajat opetus representaatio suomen kieli suomi toisena kielenä toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95748 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114516
work_keys_str_mv AT uotilahennariikka suomitoisenakielenäoppiaineendiskurssitjarepresentaatiothelsinginsanomienuutis