Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland

Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen ääntämisen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 31...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruotsalainen, Janne
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95742
_version_ 1826225728188841984
author Ruotsalainen, Janne
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruotsalainen, Janne Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruotsalainen, Janne Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruotsalainen, Janne
datasource_str_mv jyx
description Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen ääntämisen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 316-317). Vaikka englanti on edelleen suosituin vieras kieli suomalaisissa kouluissa, espanjan suosio on ollut nousussa viime vuosina. Englannin ääntämisen opettamista on tutkittu hieman suomalaisessa kontekstissa, mutta opettajien kokemuksien tutkimus on vähäistä. Espanjan opettamista ei ole tutkittu Suomessa juuri ollenkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa työskentelevien englannin opettajien ja espanjan opettajien ajatuksia liittyen ääntämiseen ja ääntämisen oppimiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, miten nämä ajatukset eroavat englannin ja espanjan opettajien välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa sekä kahta espanjan opettajaa. Haastattelun teemoina olivat yleiset näkemykset ääntämisestä, ääntämisen opettaminen sekä ääntämisen oppiminen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ääntämistä pidetään tärkeänä ja ymmärrettävyys on tärkein käsite ääntämisen opettamisessa ja oppimisessa. Espanjan ja englannin opettajien välillä oli kuitenkin eroja. Esimerkiksi englannin opettajat olivat tyytyväisempiä opetussuunnitelmiin ja vähemmän tyytyväisiä eurooppalaiseen viitekehykseen. Espanjan opettajat olivat taas vähemmän tyytyväisiä valmiisiin oppimateriaaleihin. Englannin opettajilla ei ollut selkeää varieteettia, vaan heidän ääntämyksensä oli kokoelma erilaisia varieteetteja. Espanjan opettajat mainitsivat käyttävänsä selkeästi mannerespanjaa. Toisaalta ääntämisen opettamisen tärkeyteen vaikutti enemmän opettajan oppilaiden luokka- aste kuin opetettava aine. Tulosten perusteella erityisesti espanjan opettajat voisivat hyötyä tarkemmasta opetussuunnitelmasta ja paremmista opetusmateriaaleista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruotsalainen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T09:26:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T09:26:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95742", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. T\u00e4m\u00e4 asettaa uudenlaisia tarpeita \u00e4\u00e4nt\u00e4misen\nopetukselle. My\u00f6s ymm\u00e4rrett\u00e4vyys tavoitteena luo uusia haasteita \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 316-317). Vaikka englanti on edelleen suosituin vieras kieli suomalaisissa kouluissa, espanjan suosio on ollut nousussa viime vuosina. Englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen\nopettamista on tutkittu hieman suomalaisessa kontekstissa, mutta opettajien kokemuksien tutkimus on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Espanjan opettamista ei ole tutkittu Suomessa juuri ollenkaan.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 Suomessa ty\u00f6skentelevien englannin opettajien ja espanjan opettajien\najatuksia liittyen \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimiseen. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten n\u00e4m\u00e4 ajatukset eroavat\nenglannin ja espanjan opettajien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa sek\u00e4 kahta\nespanjan opettajaa. Haastattelun teemoina olivat yleiset n\u00e4kemykset \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4, \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettaminen sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppiminen.\n\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja ymm\u00e4rrett\u00e4vyys on t\u00e4rkein k\u00e4site \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisessa ja oppimisessa. Espanjan ja englannin opettajien v\u00e4lill\u00e4 oli kuitenkin eroja. Esimerkiksi englannin opettajat\nolivat tyytyv\u00e4isempi\u00e4 opetussuunnitelmiin ja v\u00e4hemm\u00e4n tyytyv\u00e4isi\u00e4 eurooppalaiseen viitekehykseen. Espanjan opettajat olivat taas v\u00e4hemm\u00e4n tyytyv\u00e4isi\u00e4 valmiisiin oppimateriaaleihin. Englannin opettajilla ei ollut selke\u00e4\u00e4 varieteettia, vaan heid\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4myksens\u00e4 oli kokoelma erilaisia varieteetteja. Espanjan opettajat mainitsivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 selke\u00e4sti mannerespanjaa. Toisaalta \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen t\u00e4rkeyteen vaikutti enemm\u00e4n opettajan oppilaiden luokka-\naste kuin opetettava aine. Tulosten perusteella erityisesti espanjan opettajat voisivat hy\u00f6ty\u00e4 tarkemmasta opetussuunnitelmasta ja paremmista opetusmateriaaleista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-11T09:26:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T09:26:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Comparing language teachers\u2019 views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114510", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "espanjan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Spanish language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95742
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c1d43d58-210c-4b75-a953-a372d5609edb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114510.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruotsalainen, Janne Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland Englannin kieli English 301 espanjan kieli ääntäminen englannin kieli kielen oppiminen kieltenopettajat Spanish language pronunciation English language language learning language teachers
title Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
title_full Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
title_fullStr Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
title_full_unstemmed Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
title_short Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
title_sort comparing language teachers views on learning and teaching pronunciation of english and spanish as a foreign language in finland
title_txtP Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
topic Englannin kieli English 301 espanjan kieli ääntäminen englannin kieli kielen oppiminen kieltenopettajat Spanish language pronunciation English language language learning language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Spanish language englannin kieli espanjan kieli kielen oppiminen kieltenopettajat language learning language teachers pronunciation ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95742 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114510
work_keys_str_mv AT ruotsalainenjanne comparinglanguageteachersviewsonlearningandteachingpronunciationofenglishandsp