Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja yhteistyön toimivuudesta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden näkökulmasta. Ulk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Päivärinta, Pinja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95741
_version_ 1826225704249851904
author Päivärinta, Pinja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Päivärinta, Pinja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Päivärinta, Pinja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Päivärinta, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja yhteistyön toimivuudesta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden näkökulmasta. Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia tutkitaan koko päiväkodissa olon ajalta, nivelvaiheessa sekä peruskoulussa olon ajalta. Tutkimus on toteutettu laadullisesti ja se pohjautuu fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimusaineisto on kerätty neljällä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysointi on toteutettu teemoitellen. Tutkimuksen perusteella haastateltavat arvostavat suomalaista koulujärjestelmää. Kokemukset nivelvaiheiden sujuvuudesta ovat pääosin positiivisia ja tutkimuksessa tunnistetaan useita nivelvaiheita tukevia tekijöitä. Merkittävimpiä nivelvaiheita tukevia tekijöitä ovat huoltajien kokemus kasvatusalalla työskentelystä, informaation riittävyys sekä sujuva yhteistyö. Suhteet päiväkodin ja koulun opettajiin ovat suurelta osin toimivat ja yhteistyön määrä sekä laatu koetaan riittäviksi. Kulttuuriset erot eivät juurikaan vaikuttaneet haastateltavien yhteistyökokemukseen opettajien kanssa, mutta kielelliset haasteet heikentävät yhteistyökokemusta. Haastateltavat kokevat, että koulukulttuuriset erot ovat merkittäviä. Haastatteluissa korostui, että tarve henkilökunnan tuelle on suurempaa varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kajander, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4iv\u00e4rinta, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T09:23:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T09:23:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95741", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin sek\u00e4 peruskoulun henkil\u00f6kunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 moninaisuudesta koulumaailmassa ja yhteisty\u00f6n toimivuudesta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia tutkitaan koko p\u00e4iv\u00e4kodissa olon ajalta, nivelvaiheessa sek\u00e4 peruskoulussa olon ajalta.\nTutkimus on toteutettu laadullisesti ja se pohjautuu fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty nelj\u00e4ll\u00e4 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysointi on toteutettu teemoitellen.\nTutkimuksen perusteella haastateltavat arvostavat suomalaista kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Kokemukset nivelvaiheiden sujuvuudesta ovat p\u00e4\u00e4osin positiivisia ja tutkimuksessa tunnistetaan useita nivelvaiheita tukevia tekij\u00f6it\u00e4. Merkitt\u00e4vimpi\u00e4 nivelvaiheita tukevia tekij\u00f6it\u00e4 ovat huoltajien kokemus kasvatusalalla ty\u00f6skentelyst\u00e4, informaation riitt\u00e4vyys sek\u00e4 sujuva yhteisty\u00f6. Suhteet p\u00e4iv\u00e4kodin ja koulun opettajiin ovat suurelta osin toimivat\nja yhteisty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 laatu koetaan riitt\u00e4viksi. Kulttuuriset erot eiv\u00e4t juurikaan vaikuttaneet haastateltavien yhteisty\u00f6kokemukseen opettajien kanssa,\nmutta kielelliset haasteet heikent\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6kokemusta. Haastateltavat kokevat, ett\u00e4 koulukulttuuriset erot ovat merkitt\u00e4vi\u00e4. Haastatteluissa korostui, ett\u00e4 tarve henkil\u00f6kunnan tuelle on suurempaa varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-11T09:23:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T09:23:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkomaalaistaustainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomalainen peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomalainen varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin ja koulun kanssa sek\u00e4 esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95741
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08a7e223-552c-4c3c-bbd3-975182b6a78e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114509.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Päivärinta, Pinja Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta ulkomaalaistaustainen suomalainen peruskoulu suomalainen varhaiskasvatus nivelvaihe Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 monikielisyys siirtymävaiheet yhteistyö peruskoulu päiväkodit koulut varhaiskasvatus monikulttuurisuus maahanmuuttajat koti huoltajat esiopetus
title Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_full Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_fullStr Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_full_unstemmed Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_short Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_sort ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
title_txtP Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
topic ulkomaalaistaustainen suomalainen peruskoulu suomalainen varhaiskasvatus nivelvaihe Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 monikielisyys siirtymävaiheet yhteistyö peruskoulu päiväkodit koulut varhaiskasvatus monikulttuurisuus maahanmuuttajat koti huoltajat esiopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus huoltajat koti koulut maahanmuuttajat monikielisyys monikulttuurisuus nivelvaihe peruskoulu päiväkodit siirtymävaiheet suomalainen peruskoulu suomalainen varhaiskasvatus ulkomaalaistaustainen varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95741 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114509
work_keys_str_mv AT päivärintapinja ulkomaalaistaustaistenhuoltajienkokemuksiayhteistyöstäpäiväkodinjakoulunkanssase