Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta

Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitellään myös ilm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rynkä, Susanna
Other Authors: Faculty of Sciences, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Department of Chemistry, Kemian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95734
_version_ 1828193032222015488
author Rynkä, Susanna
author2 Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rynkä, Susanna Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rynkä, Susanna Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rynkä, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitellään myös ilmastonmuutoksen nykytilaa ja ilmastonmuutokseen liittyviä virhekäsityksiä. Tutkimusten mukaan ilmastonmuutoksen ymmärtämisessä on tärkeää hahmottaa kokonaisuuden eri osatekijät. Lisäksi ilmastokasvatuksessa tulee oppia soveltamaan ja arvioimaan tietoa. Kouluttajan on tärkeää huomioida opiskelijoiden tunteet, kokemukset sekä valmiudet osallistua ilmastovastuulliseen toimintaan. Ilmastotieto tulee tehdä henkilökohtaisesti merkitykselliseksi ja käyttää aktiivisia sekä osallistavia opetusmenetelmiä. Lisäksi ilmastonmuutosta tulee käsitellä monitieteisesti ja syiden lisäksi tulisi käsitellä ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat haluavat enemmän oppijalähtöisiä, käytännönläheisiä ja pohdiskelevia oppimistapoja. Tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin kyselytutkimusta selvittämään mitä opiskelijat haluavat oppia ilmastonmuutoksesta sekä millaisia odotuksia heillä on ilmastokasvatukselle. Teemahaastattelulla selvitettiin kouluttajien asenteita, odotuksia ja toiveita ilmastokasvatukselle sekä valmiuksia opettaa ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita. Tutkimusaineistolle tehtiin laadullinen sisällönanalyysi ja kyselytutkimuksessa saatua aineistoa analysoitiin lisäksi tilastollisin menetelmin. Kehittämistutkimuksena toteutettiin suunnitelma oppimiskokonaisuudesta, jota voidaan käyttää osana ammatillisen perustutkinnon fysikaalisten ja kemiallisten ilmiöiden opetusta. Opiskelijoiden odotukset ja osaaminen vaihtelivat. Noin puolet opiskelijoista odotti saavansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta opinnoissaan. Opiskelijat kokivat osaavansa parhaiten selittää sään ja ilmaston eron, mutta heikoiten typen kierron. Yli puolet opiskelijoista arvioi tietävänsä paljon ilmastonmuutoksen syistä ja osaavansa toimia ilmastovastuullisesti. Ilmastoahdistusta koki joka toinen opiskelija. Haastatteluissa kouluttajat toivoivat ilmastokasvatukseen lisää suunnitelmallisuutta, resursseja ja selkeitä esimerkkejä. Ilmastokasvatus nähtiin osana ammattialakohtaista opetusta ja haastavana opettavana aiheena.
first_indexed 2024-06-11T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rynk\u00e4, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T08:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T08:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sek\u00e4 ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmaa. Lis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ilmakeh\u00e4n rakennetta, kasvihuoneilmi\u00f6t\u00e4 ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s ilmastonmuutoksen nykytilaa ja ilmastonmuutokseen liittyvi\u00e4 virhek\u00e4sityksi\u00e4. Tutkimusten mukaan ilmastonmuutoksen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 hahmottaa kokonaisuuden eri osatekij\u00e4t. Lis\u00e4ksi ilmastokasvatuksessa tulee oppia soveltamaan ja arvioimaan tietoa. Kouluttajan on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida opiskelijoiden tunteet, kokemukset sek\u00e4 valmiudet osallistua ilmastovastuulliseen toimintaan. Ilmastotieto tulee tehd\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesti merkitykselliseksi ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aktiivisia sek\u00e4 osallistavia opetusmenetelmi\u00e4. Lis\u00e4ksi ilmastonmuutosta tulee k\u00e4sitell\u00e4 monitieteisesti ja syiden lis\u00e4ksi tulisi k\u00e4sitell\u00e4 ilmastonmuutoksen hillint\u00e4\u00e4 ja siihen sopeutumista. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat haluavat enemm\u00e4n oppijal\u00e4ht\u00f6isi\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 ja pohdiskelevia oppimistapoja.\n\nTutkielman kokeellisessa osassa k\u00e4ytettiin kyselytutkimusta selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mit\u00e4 opiskelijat haluavat oppia ilmastonmuutoksesta sek\u00e4 millaisia odotuksia heill\u00e4 on ilmastokasvatukselle. Teemahaastattelulla selvitettiin kouluttajien asenteita, odotuksia ja toiveita ilmastokasvatukselle sek\u00e4 valmiuksia opettaa ilmastonmuutokseen liittyvi\u00e4 aiheita. Tutkimusaineistolle tehtiin laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja kyselytutkimuksessa saatua aineistoa analysoitiin lis\u00e4ksi tilastollisin menetelmin. Kehitt\u00e4mistutkimuksena toteutettiin suunnitelma oppimiskokonaisuudesta, jota voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osana ammatillisen perustutkinnon fysikaalisten ja kemiallisten ilmi\u00f6iden opetusta.\n\nOpiskelijoiden odotukset ja osaaminen vaihtelivat. Noin puolet opiskelijoista odotti saavansa lis\u00e4\u00e4 tietoa ilmastonmuutoksesta opinnoissaan. Opiskelijat kokivat osaavansa parhaiten selitt\u00e4\u00e4 s\u00e4\u00e4n ja ilmaston eron, mutta heikoiten typen kierron. Yli puolet opiskelijoista arvioi tiet\u00e4v\u00e4ns\u00e4 paljon ilmastonmuutoksen syist\u00e4 ja osaavansa toimia ilmastovastuullisesti. Ilmastoahdistusta koki joka toinen opiskelija. Haastatteluissa kouluttajat toivoivat ilmastokasvatukseen lis\u00e4\u00e4 suunnitelmallisuutta, resursseja ja selkeit\u00e4 esimerkkej\u00e4. Ilmastokasvatus n\u00e4htiin osana ammattialakohtaista opetusta ja haastavana opettavana aiheena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-11T08:27:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T08:27:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95734
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c865196b-6774-4147-b491-4f73dedd29b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114502.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rynkä, Susanna Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta kemian opetus Teacher education programme in Chemistry Kemian opettajankoulutus 4034 kehittämistutkimus kemia ilmastokasvatus opetus kestävä kehitys ammatillinen koulutus
title Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_full Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_fullStr Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_full_unstemmed Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_short Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_sort ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
title_txtP Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
topic kemian opetus Teacher education programme in Chemistry Kemian opettajankoulutus 4034 kehittämistutkimus kemia ilmastokasvatus opetus kestävä kehitys ammatillinen koulutus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry ammatillinen koulutus ilmastokasvatus kehittämistutkimus kemia kemian opetus kestävä kehitys opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114502
work_keys_str_mv AT rynkäsusanna ilmastokasvatusosanaammatillisenperustutkinnonkemianopetusta