Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisten opinto-ohjaajien näkemyksiä kestävästä työssä oppimisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, kuten...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hammarström, Jonas, Lähteenmäki, Sari
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95731
_version_ 1826225724593274880
author Hammarström, Jonas Lähteenmäki, Sari
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hammarström, Jonas Lähteenmäki, Sari Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hammarström, Jonas Lähteenmäki, Sari Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hammarström, Jonas
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisten opinto-ohjaajien näkemyksiä kestävästä työssä oppimisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, kuten aikuisten ja nuorten ammatillisen koulutuksen yhdistyminen, oppivelvollisuuden laajentuminen ja ammatillisen koulutuksen säästötoimet. Muutokset ovat luoneet tarpeita ammatillisten opinto-ohjaajien osaamisen kehittämiselle kestävällä työssä oppimisella, eikä aiempaa tutkimusta ammatillisten opinto-ohjaajien kestävästä työssä oppimisesta ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavasti ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. 13:n haastattelun aineisto kerättiin kahdella erillisellä aineistonkeruukierroksella, joista ensimmäinen tehtiin 2022 ja toinen 2023–2024. Aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet ammatilliset opinto-ohjaajat näkivät kestävän työssä oppimisen tapahtuvan työssään yhteisöllisesti, yhdessä kollegoiden ja verkostonsa kanssa. Kestävä työssä oppiminen oli heidän mielestään parhaimmillaan yhteisöllistä oppimista, joka kehitti kaikkien vuorovaikutukseen osallistuvien osaamista. Kestävään työssä oppimiseen vaikutti positiivisesti opinto-ohjaajan oma toiminta, lähipiiri ja hyvinvointi. Negatiivisesti kestävään työssä oppimiseen puolestaan vaikuttivat opinto-ohjaajaa kuormittavat tekijät, erityisesti työmäärä ja osaamisen johtamisen puute. Jatkossa olisi tärkeä tutkia kestävää työssä oppimista esimerkiksi oman osaamisen tunnistamisen näkökulmasta ja tarkastella sen vaikutusta kestävään työssä oppimiseen.
first_indexed 2024-06-11T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuhkala, Ari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hammarstr\u00f6m, Jonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-11T07:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-11T07:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ammatillisten opinto-ohjaajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutostrendien lis\u00e4ksi kohdistunut mittavia muutoksia, kuten aikuisten ja nuorten ammatillisen koulutuksen yhdistyminen, oppivelvollisuuden laajentuminen ja ammatillisen koulutuksen s\u00e4\u00e4st\u00f6toimet. Muutokset ovat luoneet tarpeita ammatillisten opinto-ohjaajien osaamisen kehitt\u00e4miselle kest\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisella, eik\u00e4 aiempaa tutkimusta ammatillisten opinto-ohjaajien kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ole. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavasti ja aineistonkeruumenetelm\u00e4ksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. 13:n haastattelun aineisto ker\u00e4ttiin kahdella erillisell\u00e4 aineistonkeruukierroksella, joista ensimm\u00e4inen tehtiin 2022 ja toinen 2023\u20132024. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimukseen osallistuneet ammatilliset opinto-ohjaajat n\u00e4kiv\u00e4t kest\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tapahtuvan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisesti, yhdess\u00e4 kollegoiden ja verkostonsa kanssa. Kest\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen oli heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n parhaimmillaan yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista, joka kehitti kaikkien vuorovaikutukseen osallistuvien osaamista. Kest\u00e4v\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen vaikutti positiivisesti opinto-ohjaajan oma toiminta, l\u00e4hipiiri ja hyvinvointi. Negatiivisesti kest\u00e4v\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen puolestaan vaikuttivat opinto-ohjaajaa kuormittavat tekij\u00e4t, erityisesti ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja osaamisen johtamisen puute. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista esimerkiksi oman osaamisen tunnistamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tarkastella sen vaikutusta kest\u00e4v\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-11T07:35:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-11T07:35:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatilliset opinto-ohjaajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kest\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406114499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95731
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fbdb7ca0-7164-4e17-aa66-2ef286c0fa51\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406114499.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hammarström, Jonas Lähteenmäki, Sari Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista kestävä oppiminen ammatilliset opinto-ohjaajat sosiokulttuurinen oppiminen Adult Education Aikuiskasvatus 102 hyvinvointi opinto-ohjaajat oppiminen työssäoppiminen opinto-ohjaus
title Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_full Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_fullStr Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_full_unstemmed Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_short Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_sort kohti ammatillisten opinto ohjaajien kestävää työssä oppimista
title_txtP Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
topic kestävä oppiminen ammatilliset opinto-ohjaajat sosiokulttuurinen oppiminen Adult Education Aikuiskasvatus 102 hyvinvointi opinto-ohjaajat oppiminen työssäoppiminen opinto-ohjaus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatilliset opinto-ohjaajat hyvinvointi kestävä oppiminen opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppiminen sosiokulttuurinen oppiminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114499
work_keys_str_mv AT hammarströmjonas kohtiammatillistenopintoohjaajienkestäväätyössäoppimista