Onko sosiaalityöntekijän habituksella väliä? kirjallisuuskatsaus sosiaalityöntekijän habituksen ja roolin merkityksestä asiakaskohtaamisessa

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sosiaalityöntekijän habituksen vaikutusta asiakassuhteeseen sekä kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. Tässä tarkastellaan myös sosiaalityöntekijän roolia ja asemaa suhteessa asiakkaaseen. Tätä kautta myös valta-asetelma sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95727
Description
Summary:Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sosiaalityöntekijän habituksen vaikutusta asiakassuhteeseen sekä kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. Tässä tarkastellaan myös sosiaalityöntekijän roolia ja asemaa suhteessa asiakkaaseen. Tätä kautta myös valta-asetelma sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä tulee näkyväksi. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu habituksen käsitteestä sekä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä. Käsittelen habitusta Pierre Bourdieun esittämän teorian pohjalta. Käyn teorialuvussa läpi myös yhteiskunnallista luokka-ajattelua ja peilaan sitä sosiaalityöntekijän rooliin ja asemaan. Kandidaatintutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostuu kahdesta väitöskirjasta ja viidestä tutkimusartikkelista, jotka ovat sekä suomalaisia että kansainvälisiä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ulkoinen habitus ei ole asiakkaiden mielestä merkittävä. Tärkeintä on persoonallisuuden piirteet ja vuorovaikutustaidot, näitä ovat esimerkiksi asiakkaan aktiivinen kuunteleminen ja tapaamiselle annettu riittävä aika, työntekijän aitous ja halu auttaa sekä kunnioittava suhtautuminen asiakkaaseen. Sosiaalityöntekijän roolissa ja asemassa on aina kyse institutionaalisesta vallankäytöstä, joten kunnioittava suhtautuminen asiakkaaseen auttaa luomaan luottamuksellisen asiakassuhteen.