Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen

The purpose of this master’s thesis was to examine the experiences and attitudes of physical education teacher-students on cultural diversity and embodied language teaching as part of physical education at school. The study aimed to find out how ready the physical education teacher-students feel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Klemettinen, Kaisa, Rancken, Emelie
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95702
_version_ 1826225750355738624
author Klemettinen, Kaisa Rancken, Emelie
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Klemettinen, Kaisa Rancken, Emelie Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Klemettinen, Kaisa Rancken, Emelie Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Klemettinen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this master’s thesis was to examine the experiences and attitudes of physical education teacher-students on cultural diversity and embodied language teaching as part of physical education at school. The study aimed to find out how ready the physical education teacher-students feel they are to teach physical education to culturally and linguistically diverse groups. In addition, the aim was to increase understanding of how the physical education teacher-students see the role of the physical education teacher and embodied language teaching in a diversifying school world. The study was carried out as a qualitative study. The research material has been collected from the equality courses of the Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyväskylä, as part of the ELLA project funded by the Kone Foundation (01/2021–12/2024; Project number 202007315). The research material was collected by the course teacher and consisted of ten physical education students’ interviews (2021) and 33 students’ answers (2023) to six open questions. The data was analyzed using theory-guided content analysis. In the study, a model of intercultural competence served as the theoretical framework. The main findings of the study were that physical education teacher students experienced cultural and linguistic diversity as a growing part of physical education teacher’s work, and that the work of a teacher requires a lot of intercultural competence. The students felt that the integration of pupils from different cultures into the school and Finnish society, was also the responsibility of the physical education teacher. Teacher-students saw physical education classes as an important part of the integration process for students who immigrated to Finland, as well as a good opportunity to learn the Finnish language. From the experiences and attitudes of the students, it emerged that they had a good capability and knowledge for both equal, cultural diversity-promoting physical education and embodied language teaching in connection with physical education. However, students also raised insecurities about their own competence which can affect the utilization of their competence in working life. The results of the study confirm the importance of courses containing themes about cultural diversity and language teaching as part of the physical education teacher training to develop as a physical education teacher in a diversifying society. Furthermore, the results indicate that even short-term learning experiences can generate important insights and interest, as well as promote understanding and confidence in teaching culturally and linguistically diverse groups of pupils. Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesta moninaisuudesta ja kehollisesta kielenopetuksesta osana koululiikuntaa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka valmiita liikunnanopettajaopiskelijat kokevat olevansa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten ryhmien opetukseen liikunnassa. Lisäksi pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, miten liikunnanopettajaopiskelijat näkevät liikunnanopettajan roolin sekä kielitietoisuuden ja kehollisuuden huomioinnin moninaistuvassa koulumaailmassa. Tutkielma oli laadullinen. Tutkielman aineisto on kerätty Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan yhdenvertaisuusopintojaksoilta osana Koneen säätiön rahoittamaa (01/2021–12/2024; hankenumero 202007315) ELLA-hanketta. Aineisto koostuu kurssin opettajan keräämästä kymmenen liikunnanopettajaopiskelijan haastattelusta (2021) ja 33 liikunnanopettajaopiskelijan vastauksista (2023) kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa teoreettisena viitekehyksenä toimi malli kulttuurienvälisen osaamisen ulottuvuuksista. Tulosten mukaan liikunnanopettajaopiskelijat kokivat kulttuurisen ja kielellisen moninaisuuden olevan yhä merkittävämpi osa liikunnanopettajan työtä ja liikunnanopettajan työn vaativan paljon kulttuurienvälistä osaamista. Opiskelijat kokivat eri kulttuureista tulevien oppilaiden sopeuttamisen kouluun ja suomalaiseen yhteiskuntaan olevan myös liikunnanopettajan vastuulla. Opiskelijat näkivät liikuntatuntien olevan tärkeä osa kotoutumisprosessia Suomeen muuttaneille oppilaille, sekä hyvä mahdollisuus suomen kielen oppimiselle. Opiskelijoiden kokemukset ja asenne osoittavat, että heillä oli hyvät valmiudet yhdenvertaiselle, kulttuurista moninaisuutta edistävälle liikunnanopetukselle ja keholliselle kielenopetukselle liikuntatunneilla. Opiskelijat nostivat kuitenkin esille myös epävarmuuksia omaan osaamiseensa liittyen, mikä voi vaikuttaa heidän osaamisensa hyödyntämiseen työelämässä. Tutkielman tulokset vahvistavat liikunnanopettajakoulutuksen kulttuuriseen moninaisuuteen ja kieltenopetukseen liittyvien kurssien tärkeyttä osana liikunnanopettajaksi kehittymistä moninaistuvassa yhteiskunnassa. Tutkielman tulokset osoittavat myös, että lyhytkestoisetkin oppimiskokemukset voivat synnyttää tärkeitä oivalluksia ja mielenkiintoa sekä edistää ymmärrystä ja itseluottamusta kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten oppilasryhmien opettamiseen.
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lounassalo, Irinja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Klemettinen, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rancken, Emelie", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T09:21:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T09:21:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master\u2019s thesis was to examine the experiences and attitudes of physical \neducation teacher-students on cultural diversity and embodied language teaching as part of \nphysical education at school. The study aimed to find out how ready the physical education \nteacher-students feel they are to teach physical education to culturally and linguistically diverse \ngroups. In addition, the aim was to increase understanding of how the physical education \nteacher-students see the role of the physical education teacher and embodied language teaching \nin a diversifying school world.\nThe study was carried out as a qualitative study. The research material has been collected from \nthe equality courses of the Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, \nas part of the ELLA project funded by the Kone Foundation (01/2021\u201312/2024; Project number \n202007315). The research material was collected by the course teacher and consisted of ten\nphysical education students\u2019 interviews (2021) and 33 students\u2019 answers (2023) to six open \nquestions. The data was analyzed using theory-guided content analysis. In the study, a model\nof intercultural competence served as the theoretical framework.\nThe main findings of the study were that physical education teacher students experienced\ncultural and linguistic diversity as a growing part of physical education teacher\u2019s work, and that\nthe work of a teacher requires a lot of intercultural competence. The students felt that the \nintegration of pupils from different cultures into the school and Finnish society, was also the \nresponsibility of the physical education teacher. Teacher-students saw physical education \nclasses as an important part of the integration process for students who immigrated to Finland, \nas well as a good opportunity to learn the Finnish language.\nFrom the experiences and attitudes of the students, it emerged that they had a good capability \nand knowledge for both equal, cultural diversity-promoting physical education and embodied \nlanguage teaching in connection with physical education. However, students also raised\ninsecurities about their own competence which can affect the utilization of their competence in \nworking life. The results of the study confirm the importance of courses containing themes \nabout cultural diversity and language teaching as part of the physical education teacher training \nto develop as a physical education teacher in a diversifying society. Furthermore, the results \nindicate that even short-term learning experiences can generate important insights and interest, \nas well as promote understanding and confidence in teaching culturally and linguistically \ndiverse groups of pupils.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaopiskelijoiden \nkokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 kulttuurisesta moninaisuudesta ja kehollisesta kielenopetuksesta \nosana koululiikuntaa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka valmiita \nliikunnanopettajaopiskelijat kokevat olevansa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten \nryhmien opetukseen liikunnassa. Lis\u00e4ksi pyrittiin lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten \nliikunnanopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t liikunnanopettajan roolin sek\u00e4 kielitietoisuuden ja \nkehollisuuden huomioinnin moninaistuvassa koulumaailmassa.\nTutkielma oli laadullinen. Tutkielman aineisto on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston \nliikuntatieteellisen tiedekunnan yhdenvertaisuusopintojaksoilta osana Koneen s\u00e4\u00e4ti\u00f6n \nrahoittamaa (01/2021\u201312/2024; hankenumero 202007315) ELLA-hanketta. Aineisto koostuu\nkurssin opettajan ker\u00e4\u00e4m\u00e4st\u00e4 kymmenen liikunnanopettajaopiskelijan haastattelusta (2021) ja \n33 liikunnanopettajaopiskelijan vastauksista (2023) kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineisto \nanalysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, jossa teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi malli \nkulttuurienv\u00e4lisen osaamisen ulottuvuuksista.\nTulosten mukaan liikunnanopettajaopiskelijat kokivat kulttuurisen ja kielellisen \nmoninaisuuden olevan yh\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mpi osa liikunnanopettajan ty\u00f6t\u00e4 ja liikunnanopettajan \nty\u00f6n vaativan paljon kulttuurienv\u00e4list\u00e4 osaamista. Opiskelijat kokivat eri kulttuureista tulevien \noppilaiden sopeuttamisen kouluun ja suomalaiseen yhteiskuntaan olevan my\u00f6s \nliikunnanopettajan vastuulla. Opiskelijat n\u00e4kiv\u00e4t liikuntatuntien olevan t\u00e4rke\u00e4 osa \nkotoutumisprosessia Suomeen muuttaneille oppilaille, sek\u00e4 hyv\u00e4 mahdollisuus suomen kielen \noppimiselle.\nOpiskelijoiden kokemukset ja asenne osoittavat, ett\u00e4 heill\u00e4 oli hyv\u00e4t valmiudet \nyhdenvertaiselle, kulttuurista moninaisuutta edist\u00e4v\u00e4lle liikunnanopetukselle ja keholliselle \nkielenopetukselle liikuntatunneilla. Opiskelijat nostivat kuitenkin esille my\u00f6s ep\u00e4varmuuksia \nomaan osaamiseensa liittyen, mik\u00e4 voi vaikuttaa heid\u00e4n osaamisensa hy\u00f6dynt\u00e4miseen \nty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkielman tulokset vahvistavat liikunnanopettajakoulutuksen kulttuuriseen \nmoninaisuuteen ja kieltenopetukseen liittyvien kurssien t\u00e4rkeytt\u00e4 osana liikunnanopettajaksi \nkehittymist\u00e4 moninaistuvassa yhteiskunnassa. Tutkielman tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 \nlyhytkestoisetkin oppimiskokemukset voivat synnytt\u00e4\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 oivalluksia ja mielenkiintoa \nsek\u00e4 edist\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja itseluottamusta kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten \noppilasryhmien opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-10T09:21:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T09:21:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen moninaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollinen kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95702
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f600123-4c1b-4fc8-9b8f-d67e949961dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104473.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Klemettinen, Kaisa Rancken, Emelie Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen kulttuurinen moninaisuus kielitietoisuus kehollinen kielenopetus Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 kielitietoinen opetus ja kasvatus koululiikunta opettajankoulutus kulttuurienvälisyys
title Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_full Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_fullStr Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_full_unstemmed Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_short Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_sort liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
title_txtP Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
topic kulttuurinen moninaisuus kielitietoisuus kehollinen kielenopetus Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 kielitietoinen opetus ja kasvatus koululiikunta opettajankoulutus kulttuurienvälisyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kehollinen kielenopetus kielitietoinen opetus ja kasvatus kielitietoisuus koululiikunta kulttuurienvälisyys kulttuurinen moninaisuus opettajankoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104473
work_keys_str_mv AT klemettinenkaisa liikunnanopettajaopiskelijoidenkokemavalmiuskulttuurisestimoninaistenryhmienlii