Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehdä-verbin ja kymmenen primäärisen verbien käyttöä suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa käytetään apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja näiden kahden verbityypin välisessä käytössä. Tutkimuskysymyksiksi määritelläänki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Henna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95698
_version_ 1826225804774735872
author Seppälä, Henna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehdä-verbin ja kymmenen primäärisen verbien käyttöä suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa käytetään apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja näiden kahden verbityypin välisessä käytössä. Tutkimuskysymyksiksi määritelläänkin seuraavat kysymykset: 1. Käytetäänkö sekundaariverbiä tehdä lausekonteksteissa enemmän kuin valittuja primääriverbejä? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat mahdolliseen eroon sekundaari- ja primääriverbien käytön välillä? Tutkielmassa aineistonkeruumenetelmänä käytetään kyselytutkimusta. Kysely koostuu 30 monivalintakysymyksestä, joiden tarkoituksena on kartoittaa kumpaa verbimuotoa vastaajat käyttävät – primääristä vai sekundaarista. Lisäksi kyselyn avulla pyritään keräämään tietoa siitä, kuinka todennäköisenä vastaajat pitävät kumpaakin verbimuotoa. Teoriataustana tutkimuksessa toimii konstruktiokielioppi sekä Anneli Pajusen tutkimukset verbeistä. Tutkielmassa selviää, että primääriverbejä käytetään enemmän kuin sekundaariverbejä. Sekundaariverbien käyttöä ei kuitenkaan pidetä millään tapaa epätodennäköisenä. Tulosten perusteella primääriverbit voidaan jaotella neljään eri luokkaan. Verbien käytön mahdollisesta ajan tuomasta muutoksesta ei saada tutkimusnäyttöä, sillä kaikki ikäryhmät eivät ole edustettuina vastaajissa. Myöskään toiseen tutkimuskysymykseen ei saada tutkimuksessa tyhjentävää vastausta. Mahdollisia tekijöitä sekundaari- ja primääriverbien käytön välillä voivat kuitenkin olla esimerkiksi konstruktion vaikutus, tehdä-verbin informatiivisuuden puute ja primääriverbien yksinkertaisuus. Näistä tekijöistä on myös mahdollista tehdä kattavampaa lisätutkimusta
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T08:55:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T08:55:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehd\u00e4-verbin ja kymmenen prim\u00e4\u00e4risen verbien\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja n\u00e4iden kahden verbityypin v\u00e4lisess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tutkimuskysymyksiksi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4nkin seuraavat kysymykset:\n1. K\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 sekundaariverbi\u00e4 tehd\u00e4 lausekonteksteissa enemm\u00e4n kuin valittuja prim\u00e4\u00e4riverbej\u00e4?\n2. Mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat mahdolliseen eroon sekundaari- ja prim\u00e4\u00e4riverbien k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4?\nTutkielmassa aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kyselytutkimusta. Kysely koostuu 30 monivalintakysymyksest\u00e4, joiden tarkoituksena on kartoittaa kumpaa verbimuotoa vastaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t \u2013 prim\u00e4\u00e4rist\u00e4\nvai sekundaarista. Lis\u00e4ksi kyselyn avulla pyrit\u00e4\u00e4n ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa siit\u00e4, kuinka todenn\u00e4k\u00f6isen\u00e4 vastaajat\npit\u00e4v\u00e4t kumpaakin verbimuotoa. Teoriataustana tutkimuksessa toimii konstruktiokielioppi sek\u00e4 Anneli\nPajusen tutkimukset verbeist\u00e4.\nTutkielmassa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 prim\u00e4\u00e4riverbej\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n kuin sekundaariverbej\u00e4. Sekundaariverbien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ei kuitenkaan pidet\u00e4 mill\u00e4\u00e4n tapaa ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isen\u00e4. Tulosten perusteella prim\u00e4\u00e4riverbit\nvoidaan jaotella nelj\u00e4\u00e4n eri luokkaan. Verbien k\u00e4yt\u00f6n mahdollisesta ajan tuomasta muutoksesta ei saada\ntutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4, sill\u00e4 kaikki ik\u00e4ryhm\u00e4t eiv\u00e4t ole edustettuina vastaajissa. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n toiseen tutkimuskysymykseen ei saada tutkimuksessa tyhjent\u00e4v\u00e4\u00e4 vastausta. Mahdollisia tekij\u00f6it\u00e4 sekundaari- ja prim\u00e4\u00e4riverbien k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 voivat kuitenkin olla esimerkiksi konstruktion vaikutus, tehd\u00e4-verbin informatiivisuuden puute ja prim\u00e4\u00e4riverbien yksinkertaisuus. N\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 on my\u00f6s mahdollista tehd\u00e4 kattavampaa lis\u00e4tutkimusta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-10T08:55:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T08:55:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekundaarinen verbaalityyppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prim\u00e4\u00e4rinen verbaalityypi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekundaariverbi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prim\u00e4\u00e4riverbi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kyselytutkimus prim\u00e4\u00e4risten verbien ja sekundaarisen tehd\u00e4-verbin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lausekontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104469", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verbit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95698
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7683407-6115-441b-987a-7a0cae19043a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104469.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Henna Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa sekundaarinen verbaalityyppi primäärinen verbaalityypi sekundaariverbi primääriverbi konstruktio Suomen kieli Finnish 309 verbit suomen kieli kyselytutkimus
title Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
title_full Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
title_fullStr Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
title_full_unstemmed Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
title_short Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
title_sort kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä verbin käytöstä lausekontekstissa
title_txtP Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
topic sekundaarinen verbaalityyppi primäärinen verbaalityypi sekundaariverbi primääriverbi konstruktio Suomen kieli Finnish 309 verbit suomen kieli kyselytutkimus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli konstruktio kyselytutkimus primäärinen verbaalityypi primääriverbi sekundaarinen verbaalityyppi sekundaariverbi suomen kieli verbit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104469
work_keys_str_mv AT seppälähenna kyselytutkimusprimääristenverbienjasekundaarisentehdäverbinkäytöstälausekontekstiss