Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa

Tekoäly on yleistynyt yhteiskunnassa viime vuosina. Se on monipuolisen tutkimuksen ja julkisen keskustelun kohteena. Erityisesti tekoälyn vaikutuksesta korkeakouluopiskeluun on oltu kiinnostuneita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä korke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koski, Juho Mikko Aleksi
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95691
_version_ 1826225731460399104
author Koski, Juho Mikko Aleksi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koski, Juho Mikko Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koski, Juho Mikko Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koski, Juho Mikko Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tekoäly on yleistynyt yhteiskunnassa viime vuosina. Se on monipuolisen tutkimuksen ja julkisen keskustelun kohteena. Erityisesti tekoälyn vaikutuksesta korkeakouluopiskeluun on oltu kiinnostuneita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä korkeakouluopiskelussa. Työn teoreettisena taustana oli katsaus aiheesta valmistuneeseen tutkimuskirjallisuuteen ja empiirisenä osana tehtiin laadullinen tutkimus, jossa ilmiötä tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tekoäly tunnistetaan tutkimuskirjallisuudessa korkeakouluopiskelun kannalta oleelliseksi ilmiöksi, ja siihen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Tekoälyn hyödyntämisessä opiskelussa nähdään mahdollisuuksia ja haasteita, etenkin tekoälyn eettiseen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat generatiiviset tekoälyjärjestelmät, kuten ChatGPT. Ilmiöstä valmistuneen aiemman tutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijat suhtautuvat tekoälyn hyödyntämiseen opinnoissa myönteisesti. Opiskelijat hyödynsivät tekoälyä opinnoissaan monipuolisesti, ja kokivat sen hyödyiksi erityisesti opiskelun tehokkuuden sekä oppimistulosten parantumisen. Negatiiviset näkemykset liittyivät sen epäluotettavuuteen ja eettiseen käyttöön. Tämän tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa viideltä korkeakouluopiskelijalta kerättiin teemahaastatteluiden avulla heidän näkemyksiään tekoälyn opinnoissa hyödyntämiseen liittyen. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti temaattisena analyysinä. Tutkimustulokset olivat pääosin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opiskelijoiden suhtautuminen tekoälyn hyödyntämiseen opiskelussa oli myönteistä, ja enemmistö opiskelijoista hyödynsi tekoälytyökaluja. Opiskelijat olivat tietoisia tekoälytyökalujen eduista ja heikkouksista sekä mahdollisuuksista niiden väärinkäyttöön. Enemmistö opiskelijoista piti tekoälytyökaluja avustavina työvälineinä, jotka voivat auttaa heitä erilaisissa opiskeluihin liittyvissä tehtävissä. Suurimmat pettymykset liittyivät tekoälyn luotettavuuteen. Tekoälyn tehokas hyödyntäminen vaatii käyttäjältä osaamista tekoälyn toimintalogiikkaan sekä käsiteltävään aiheeseen liittyen. Tekoälyn hyödyntäminen tehostaa opiskeluprosessia, mutta voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden oman ajattelun ja asiantuntijuuden kehitykseen. Tutkielman teoreettisena taustana on toimijaverkostoteoria, jonka avulla aineistosta kerättyjä havaintoja analysoimalla saadaan tarkka kuvaus eri toimijoiden toiminnasta ja toiminnan seurauksista opiskelijan ja tekoälyn muodostamassa toimijaverkostossa.
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorinen, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski, Juho Mikko Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T06:55:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T06:55:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on yleistynyt yhteiskunnassa viime vuosina. Se on monipuolisen tutkimuksen ja julkisen keskustelun kohteena. Erityisesti teko\u00e4lyn vaikutuksesta korkeakouluopiskeluun on oltu kiinnostuneita. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 korkeakouluopiskelussa. Ty\u00f6n teoreettisena taustana oli katsaus aiheesta valmistuneeseen tutkimuskirjallisuuteen ja empiirisen\u00e4 osana tehtiin laadullinen tutkimus, jossa ilmi\u00f6t\u00e4 tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teko\u00e4ly tunnistetaan tutkimuskirjallisuudessa korkeakouluopiskelun kannalta oleelliseksi ilmi\u00f6ksi, ja siihen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 opiskelussa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n mahdollisuuksia ja haasteita, etenkin teko\u00e4lyn eettiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat generatiiviset teko\u00e4lyj\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten ChatGPT. Ilmi\u00f6st\u00e4 valmistuneen aiemman tutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijat suhtautuvat teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen opinnoissa my\u00f6nteisesti. Opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 opinnoissaan monipuolisesti, ja kokivat sen hy\u00f6dyiksi erityisesti opiskelun tehokkuuden sek\u00e4 oppimistulosten parantumisen. Negatiiviset n\u00e4kemykset liittyiv\u00e4t sen ep\u00e4luotettavuuteen ja eettiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa viidelt\u00e4 korkeakouluopiskelijalta ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyn opinnoissa hy\u00f6dynt\u00e4miseen liittyen. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti temaattisena analyysin\u00e4. Tutkimustulokset olivat p\u00e4\u00e4osin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opiskelijoiden suhtautuminen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen opiskelussa oli my\u00f6nteist\u00e4, ja enemmist\u00f6 opiskelijoista hy\u00f6dynsi teko\u00e4lyty\u00f6kaluja. Opiskelijat olivat tietoisia teko\u00e4lyty\u00f6kalujen eduista ja heikkouksista sek\u00e4 mahdollisuuksista niiden v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Enemmist\u00f6 opiskelijoista piti teko\u00e4lyty\u00f6kaluja avustavina ty\u00f6v\u00e4linein\u00e4, jotka voivat auttaa heit\u00e4 erilaisissa opiskeluihin liittyviss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4. Suurimmat pettymykset liittyiv\u00e4t teko\u00e4lyn luotettavuuteen. Teko\u00e4lyn tehokas hy\u00f6dynt\u00e4minen vaatii k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lt\u00e4 osaamista teko\u00e4lyn toimintalogiikkaan sek\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n aiheeseen liittyen. Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen tehostaa opiskeluprosessia, mutta voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden oman ajattelun ja asiantuntijuuden kehitykseen. Tutkielman teoreettisena taustana on toimijaverkostoteoria, jonka avulla aineistosta ker\u00e4ttyj\u00e4 havaintoja analysoimalla saadaan tarkka kuvaus eri toimijoiden toiminnasta ja toiminnan seurauksista opiskelijan ja teko\u00e4lyn muodostamassa toimijaverkostossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-10T06:55:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T06:55:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen korkeakouluopiskelussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95691
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92900df7-c9d1-4139-a4df-f5de6fb602b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104462.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koski, Juho Mikko Aleksi Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_full Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_fullStr Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_full_unstemmed Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_short Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_sort opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
title_txtP Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95691 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104462
work_keys_str_mv AT koskijuhomikkoaleksi opiskelijoidengeneratiivisentekoälynhyödyntäminenkorkeakouluopiskelussa