fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorinen, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski, Juho Mikko Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T06:55:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T06:55:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on yleistynyt yhteiskunnassa viime vuosina. Se on monipuolisen tutkimuksen ja julkisen keskustelun kohteena. Erityisesti teko\u00e4lyn vaikutuksesta korkeakouluopiskeluun on oltu kiinnostuneita. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 korkeakouluopiskelussa. Ty\u00f6n teoreettisena taustana oli katsaus aiheesta valmistuneeseen tutkimuskirjallisuuteen ja empiirisen\u00e4 osana tehtiin laadullinen tutkimus, jossa ilmi\u00f6t\u00e4 tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teko\u00e4ly tunnistetaan tutkimuskirjallisuudessa korkeakouluopiskelun kannalta oleelliseksi ilmi\u00f6ksi, ja siihen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 opiskelussa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n mahdollisuuksia ja haasteita, etenkin teko\u00e4lyn eettiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat generatiiviset teko\u00e4lyj\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten ChatGPT. Ilmi\u00f6st\u00e4 valmistuneen aiemman tutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijat suhtautuvat teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen opinnoissa my\u00f6nteisesti. Opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 opinnoissaan monipuolisesti, ja kokivat sen hy\u00f6dyiksi erityisesti opiskelun tehokkuuden sek\u00e4 oppimistulosten parantumisen. Negatiiviset n\u00e4kemykset liittyiv\u00e4t sen ep\u00e4luotettavuuteen ja eettiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa viidelt\u00e4 korkeakouluopiskelijalta ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyn opinnoissa hy\u00f6dynt\u00e4miseen liittyen. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti temaattisena analyysin\u00e4. Tutkimustulokset olivat p\u00e4\u00e4osin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opiskelijoiden suhtautuminen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen opiskelussa oli my\u00f6nteist\u00e4, ja enemmist\u00f6 opiskelijoista hy\u00f6dynsi teko\u00e4lyty\u00f6kaluja. Opiskelijat olivat tietoisia teko\u00e4lyty\u00f6kalujen eduista ja heikkouksista sek\u00e4 mahdollisuuksista niiden v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Enemmist\u00f6 opiskelijoista piti teko\u00e4lyty\u00f6kaluja avustavina ty\u00f6v\u00e4linein\u00e4, jotka voivat auttaa heit\u00e4 erilaisissa opiskeluihin liittyviss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4. Suurimmat pettymykset liittyiv\u00e4t teko\u00e4lyn luotettavuuteen. Teko\u00e4lyn tehokas hy\u00f6dynt\u00e4minen vaatii k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lt\u00e4 osaamista teko\u00e4lyn toimintalogiikkaan sek\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n aiheeseen liittyen. Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen tehostaa opiskeluprosessia, mutta voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden oman ajattelun ja asiantuntijuuden kehitykseen. Tutkielman teoreettisena taustana on toimijaverkostoteoria, jonka avulla aineistosta ker\u00e4ttyj\u00e4 havaintoja analysoimalla saadaan tarkka kuvaus eri toimijoiden toiminnasta ja toiminnan seurauksista opiskelijan ja teko\u00e4lyn muodostamassa toimijaverkostossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-10T06:55:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T06:55:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen korkeakouluopiskelussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|