Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli

Teknologialla on merkittävä rooli nyky-yhteiskunnassa ja sen rooli näkyy vahvasti niin töissä, opiskelussa, kuin myös vapaa-ajalla. Lukuisten hyötyjen lisäksi teknologian käytöllä voi myös olla haittavaikutuksia, jolloin puhutaan niin kutsutusta teknostressistä. Teknostressitutkimus on yleistynyt pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kääriäinen, Aksu Joonas, Laiho, Tuomas Lauri Antero
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95687
_version_ 1826225731012657152
author Kääriäinen, Aksu Joonas Laiho, Tuomas Lauri Antero
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kääriäinen, Aksu Joonas Laiho, Tuomas Lauri Antero Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kääriäinen, Aksu Joonas Laiho, Tuomas Lauri Antero Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kääriäinen, Aksu Joonas
datasource_str_mv jyx
description Teknologialla on merkittävä rooli nyky-yhteiskunnassa ja sen rooli näkyy vahvasti niin töissä, opiskelussa, kuin myös vapaa-ajalla. Lukuisten hyötyjen lisäksi teknologian käytöllä voi myös olla haittavaikutuksia, jolloin puhutaan niin kutsutusta teknostressistä. Teknostressitutkimus on yleistynyt paljon, mutta se on keskittynyt suurimmaksi osin organisaatiokontekstiin. Tämä tutkielma pyrki täyttämään tämän tutkimusaukon käsitellen korkeakouluopiskelijoiden kokemaa teknostressiä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmisen voimavarat ovat vähissä ja normaali toiminta tuntuu haastavalta. Teknostressillä taas tarkoitetaan teknologian käytöstä aiheutuvaa stressiä, jota tarkastellaan kirjallisuudessa yleensä viiden eri teknostressitekijän avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten 2020-luvulla yleistynyt etäopiskelu ja sen myötä lisääntynyt teknologioiden käyttö vaikuttaa opiskelussa koettuun stressiin ja kuormitukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten etäopiskelusta johtuva teknostressi vaikuttaa opinnoissa ja vapaa-ajalla suoriutumiseen, sekä löytää myös konkreettisia keinoja sen vähentämiseksi. Kirjallisuuskatsauksena tehdyn teoriaosion lisäksi toteutettiin empiirinen tutkimus puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 20 yliopisto-opiskelijaa. Haastatteluaineiston analysointi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin. Analysoinnissa selvisi, että korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin liittyvät useat jo tunnistetut teknostressitekijät, mutta etäopiskelun yleistymisen takia on huomioitava myös muita näkökulmia. Etäopiskelussa korostuu ennen kaikkea teknologian tunkeutuminen, mikä näkyy selvimmin opiskelun ja vapaa-ajan sekoittumisena. Lisäksi selvisi, että tietoturva ja tietosuoja on tärkeää ottaa huomioon tutkittaessa korkeakouluopiskelijoita koskevaa teknostressiä. Tutkimuksen tulokset korostivat teknologian negatiivista roolia korkeakouluopiskelussa ja sitä miten kuormittavaa teknologiavälitteinen etäopiskelu voi olla. Lisäksi tulokset tarjoavat arvokasta tietoa liittyen siihen, miten korkeakouluopiskelijoiden kokemaa teknostressiä voidaan hallita parantaen samalla yleistä hyvinvointia ja jaksamista muutenkin kuormittavassa elämänvaiheessa. Technology plays a significant role in today's society and its role is strongly visible at work, in studies, and in free time. In addition to numerous benefits, technology can also have negative effects, which can be referred to as technostress. Technostress research has become more common, but it has mostly focused on the organizational context. This thesis sought to fill this research gap by discussing the technostress experienced by university students and the factors influencing it. Stress refers to a situation where a person's resources are low and normal activities feel challenging. Technostress, on the other hand, refers to stress caused by the use of technology, which is usually examined in the literature using five different technostress factors. The purpose of the study was to find out how distance learning, which has become more common in the 2020s and the increased use of technologies, affects the stress and workload experienced in studying. The goal of the study was to increase understanding of how the technostress caused by distance learning affects performance in studies and in free time, as well as to find concrete ways to reduce it. In addition to the literature review, an empirical study was conducted with semi-structured interviews, in which a total of 20 university students participated. The analysis of the interview material was based on theory-driven content analysis. The analysis revealed that the technostress experienced by university students is related to several already identified technostress factors, but due to the increasing prevalence of distance learning, other perspectives must also be considered. In distance learning, the invasion of technology is emphasized above all, which can be seen most clearly in the mixing of studying and free time. In addition, it became clear that information security and data protection are issues that are important to consider when studying technostress concerning university students. The results of the study emphasized the negative role of technology in higher education and how burdensome technology-mediated distance learning can be. In addition, the results provide valuable information regarding how the technostress experienced by university students can be managed while improving general well-being and coping in an otherwise stressful life phase.
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, Aksu Joonas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laiho, Tuomas Lauri Antero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T06:53:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T06:53:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologialla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli nyky-yhteiskunnassa ja sen rooli n\u00e4kyy vahvasti niin t\u00f6iss\u00e4, opiskelussa, kuin my\u00f6s vapaa-ajalla. Lukuisten hy\u00f6tyjen lis\u00e4ksi teknologian k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 voi my\u00f6s olla haittavaikutuksia, jolloin puhutaan niin kutsutusta teknostressist\u00e4. Teknostressitutkimus on yleistynyt paljon, mutta se on keskittynyt suurimmaksi osin organisaatiokontekstiin. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrki t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n tutkimusaukon k\u00e4sitellen korkeakouluopiskelijoiden kokemaa teknostressi\u00e4 ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Stressill\u00e4 tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmisen voimavarat ovat v\u00e4hiss\u00e4 ja normaali toiminta tuntuu haastavalta. Teknostressill\u00e4 taas tarkoitetaan teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 aiheutuvaa stressi\u00e4, jota tarkastellaan kirjallisuudessa yleens\u00e4 viiden eri teknostressitekij\u00e4n avulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten 2020-luvulla yleistynyt et\u00e4opiskelu ja sen my\u00f6t\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6 vaikuttaa opiskelussa koettuun stressiin ja kuormitukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten et\u00e4opiskelusta johtuva teknostressi vaikuttaa opinnoissa ja vapaa-ajalla suoriutumiseen, sek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 my\u00f6s konkreettisia keinoja sen v\u00e4hent\u00e4miseksi. Kirjallisuuskatsauksena tehdyn teoriaosion lis\u00e4ksi toteutettiin empiirinen tutkimus puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhteens\u00e4 20 yliopisto-opiskelijaa. Haastatteluaineiston analysointi perustui teoriaohjaavaan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin. Analysoinnissa selvisi, ett\u00e4 korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin liittyv\u00e4t useat jo tunnistetut teknostressitekij\u00e4t, mutta et\u00e4opiskelun yleistymisen takia on huomioitava my\u00f6s muita n\u00e4k\u00f6kulmia. Et\u00e4opiskelussa korostuu ennen kaikkea teknologian tunkeutuminen, mik\u00e4 n\u00e4kyy selvimmin opiskelun ja vapaa-ajan sekoittumisena. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 tietoturva ja tietosuoja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ottaa huomioon tutkittaessa korkeakouluopiskelijoita koskevaa teknostressi\u00e4. Tutkimuksen tulokset korostivat teknologian negatiivista roolia korkeakouluopiskelussa ja sit\u00e4 miten kuormittavaa teknologiav\u00e4litteinen et\u00e4opiskelu voi olla. Lis\u00e4ksi tulokset tarjoavat arvokasta tietoa liittyen siihen, miten korkeakouluopiskelijoiden kokemaa teknostressi\u00e4 voidaan hallita parantaen samalla yleist\u00e4 hyvinvointia ja jaksamista muutenkin kuormittavassa el\u00e4m\u00e4nvaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Technology plays a significant role in today's society and its role is strongly visible at work, in studies, and in free time. In addition to numerous benefits, technology can also have negative effects, which can be referred to as technostress. Technostress research has become more common, but it has mostly focused on the organizational context. This thesis sought to fill this research gap by discussing the technostress experienced by university students and the factors influencing it. Stress refers to a situation where a person's resources are low and normal activities feel challenging. Technostress, on the other hand, refers to stress caused by the use of technology, which is usually examined in the literature using five different technostress factors. The purpose of the study was to find out how distance learning, which has become more common in the 2020s and the increased use of technologies, affects the stress and workload experienced in studying. The goal of the study was to increase understanding of how the technostress caused by distance learning affects performance in studies and in free time, as well as to find concrete ways to reduce it. In addition to the literature review, an empirical study was conducted with semi-structured interviews, in which a total of 20 university students participated. The analysis of the interview material was based on theory-driven content analysis. The analysis revealed that the technostress experienced by university students is related to several already identified technostress factors, but due to the increasing prevalence of distance learning, other perspectives must also be considered. In distance learning, the invasion of technology is emphasized above all, which can be seen most clearly in the mixing of studying and free time. In addition, it became clear that information security and data protection are issues that are important to consider when studying technostress concerning university students. The results of the study emphasized the negative role of technology in higher education and how burdensome technology-mediated distance learning can be. In addition, the results provide valuable information regarding how the technostress experienced by university students can be managed while improving general well-being and coping in an otherwise stressful life phase.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-10T06:53:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T06:53:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: et\u00e4opiskelun pime\u00e4 puoli", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104458", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95687
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50cf9053-f576-43e9-9def-5aa9f92681b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kääriäinen, Aksu Joonas Laiho, Tuomas Lauri Antero Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
title_full Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
title_fullStr Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
title_full_unstemmed Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
title_short Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
title_sort korkeakouluopiskelija ja teknostressi etäopiskelun pimeä puoli
title_txtP Korkeakouluopiskelija ja teknostressi: etäopiskelun pimeä puoli
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95687 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104458
work_keys_str_mv AT kääriäinenaksujoonas korkeakouluopiskelijajateknostressietäopiskelunpimeäpuoli