Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland

Ääntämisen opetus nähdään usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidetään hyödyllisempänä kuin ääntämistä, minkä takia ääntämisen opetukseen ei usein jää tarpeeksi aikaa. Ääntämisen rooli kielten opetuksessa väheni erityisesti kommunikatiivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kasurinen, Martta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95685
_version_ 1826225811393347584
author Kasurinen, Martta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kasurinen, Martta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kasurinen, Martta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kasurinen, Martta
datasource_str_mv jyx
description Ääntämisen opetus nähdään usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidetään hyödyllisempänä kuin ääntämistä, minkä takia ääntämisen opetukseen ei usein jää tarpeeksi aikaa. Ääntämisen rooli kielten opetuksessa väheni erityisesti kommunikatiivisen lähestymistavan kehityksen myötä, sillä kommunikatiivinen lähestymistapa ei tarjonnut vastineita perinteisille ääntämisen opetuksen menetelmille. Vieraan kielen opetuksessa, joka korostaa sujuvan kommunikaation merkitystä, on kuitenkin olennaista tähdätä ymmärrettävään ääntämiseen. Suurimmat ongelmat ääntämisen opetuksessa johtuvat ajan ja materiaalien puutteesta. Aiempi tutkimus on myös havainnut, että opettajat eivät ole tyytyväisiä siihen, kuinka ääntämisen opetus huomioidaan opettajankoulutuksessa. Tämä tutkielma pyrki selvittämään, mitä materiaaleja ääntämisen opetuksessa käytetään ja miksi. Tavoitteena oli myös saada selville, millä tavoin opettajat hankkivat tai suunnittelevat materiaaleja ääntämisen opetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 27 opettajaa, jotka opettivat englantia Suomessa joko alakoulussa, yläkoulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat, että ääntämisen opetukseen käytetään suhteellisen niukasti erilaisia materiaaleja oppikirjojen lisäksi. Suurimmat syyt lisämateriaalien käytölle liittyivät puutteisiin oppikirjoissa sekä haluun lisätä vaihtelua oppitunneille. Materiaalien suunnittelussa ja etsimisessä erityisen tärkeäksi raportoitiin autenttisuus ja erilaiset aksentit. Erityisinä ongelmina materiaalien hankintaan liittyen nousi esiin ajan ja sopivien materiaalien puute. Näiden tulosten avulla voidaan todeta, että ääntämisen asema kieltenopetuksessa on jokseenkin laiminlyöty. Suuri osa materiaaleista, joiden avulla ääntämistä voitaisiin opettaa, jää käyttämättä. Tulokset nostavat siis esiin tärkeitä huomioita siitä, millaiset valmiudet ja mahdollisuudet opettajilla on hyödyntää erilaisia materiaaleja monipuolisesti ääntämisen opetuksessa.
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kasurinen, Martta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T06:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T06:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidet\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisemp\u00e4n\u00e4 kuin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4, mink\u00e4 takia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen ei usein j\u00e4\u00e4 tarpeeksi aikaa. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen rooli kielten opetuksessa v\u00e4heni erityisesti kommunikatiivisen l\u00e4hestymistavan kehityksen my\u00f6t\u00e4, sill\u00e4 kommunikatiivinen l\u00e4hestymistapa ei tarjonnut vastineita perinteisille \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen menetelmille. Vieraan kielen opetuksessa, joka korostaa sujuvan kommunikaation merkityst\u00e4, on kuitenkin olennaista t\u00e4hd\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen. Suurimmat ongelmat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa johtuvat ajan ja materiaalien puutteesta. Aiempi tutkimus on my\u00f6s havainnut, ett\u00e4 opettajat eiv\u00e4t ole tyytyv\u00e4isi\u00e4 siihen, kuinka \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus huomioidaan opettajankoulutuksessa. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 materiaaleja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja miksi. Tavoitteena oli my\u00f6s saada selville, mill\u00e4 tavoin opettajat hankkivat tai suunnittelevat materiaaleja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 27 opettajaa, jotka opettivat englantia Suomessa joko alakoulussa, yl\u00e4koulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suhteellisen niukasti erilaisia materiaaleja oppikirjojen lis\u00e4ksi. Suurimmat syyt lis\u00e4materiaalien k\u00e4yt\u00f6lle liittyiv\u00e4t puutteisiin oppikirjoissa sek\u00e4 haluun lis\u00e4t\u00e4 vaihtelua oppitunneille. Materiaalien suunnittelussa ja etsimisess\u00e4 erityisen t\u00e4rke\u00e4ksi raportoitiin autenttisuus ja erilaiset aksentit. Erityisin\u00e4 ongelmina materiaalien hankintaan liittyen nousi esiin ajan ja sopivien materiaalien puute.\n\nN\u00e4iden tulosten avulla voidaan todeta, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen asema kieltenopetuksessa on jokseenkin laiminly\u00f6ty. Suuri osa materiaaleista, joiden avulla \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 voitaisiin opettaa, j\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00e4. Tulokset nostavat siis esiin t\u00e4rkeit\u00e4 huomioita siit\u00e4, millaiset valmiudet ja mahdollisuudet opettajilla on hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erilaisia materiaaleja monipuolisesti \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-10T06:19:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T06:19:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104456", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95685
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81b2365f-4b72-4da7-bbcd-00f50108e892\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104456.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kasurinen, Martta Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland EFL teaching pronunciation teaching teaching materials Englannin kieli English 301 ääntäminen englannin kieli oppimateriaali kielen oppiminen pronunciation English language study material language learning
title Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
title_full Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
title_fullStr Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
title_full_unstemmed Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
title_short Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
title_sort materials used in efl pronunciation teaching in finland
title_txtP Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
topic EFL teaching pronunciation teaching teaching materials Englannin kieli English 301 ääntäminen englannin kieli oppimateriaali kielen oppiminen pronunciation English language study material language learning
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English English language englannin kieli kielen oppiminen language learning oppimateriaali pronunciation pronunciation teaching study material teaching materials ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95685 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104456
work_keys_str_mv AT kasurinenmartta materialsusedineflpronunciationteachinginfinland