Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa

Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu eniten näistä viimeiseen. Teemoja käsitellessä on pyritty tuomaan mukaan hava...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Ilona
Other Authors: Faculty of Sciences, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Department of Chemistry, Kemian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95680
_version_ 1826225716042137600
author Savolainen, Ilona
author2 Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Ilona Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Ilona Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Chemistry Kemian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu eniten näistä viimeiseen. Teemoja käsitellessä on pyritty tuomaan mukaan havaintoja luonnontieteiden, erityisesti kemian, näkökulmasta. Kirjallisessa osassa nousee esiin lukuisia erilaisia tapoja, kuinka ylöspäin eriyttämistä voidaan toteuttaa. Tällaisia ovat muun muassa oppimateriaalin, tehtävien ja opetusmetodien avulla eriyttäminen. Lisäksi raportoidaan, kuinka opettaja voi ominaisuuksillaan ja toiminnallaan vaikuttaa eriyttämiseen, ja kuinka oppimisympäristö vaikuttaa eriyttämisen onnistumiseen. Näihin jokaiseen yläkategoriaan esitetään paljon erilaisia esimerkkejä. Kokeellisessa osassa kerättiin keinoja opetuksen ylöspäin eriyttämisen toteuttamiseen yleisesti ja kemian opetuksessa haastattelemalla kokeneita suomalaisia aineenopettajia. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitettua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lopuksi tulokset raportoitiin ja niitä verrattiin kirjallisessa osassa esiin tulleisiin tuloksiin. Haastatteluista kerätty aineisto oli todella kattava. Haastatellut opettajat toivat esiin runsaasti erilaisia keinoja, kuinka he olivat toteuttaneet ylöspäin eriyttämistä opetuksessaan. Tällaisia olivat esimerkiksi erilaisten mahdollisuuksien tarjoaminen niin tehtävissä, oppimateriaaleissa, kuin oppimistavoissakin, sekä erilaiset eriyttämisen kannalta tehokkaat opetustavat, kuten yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaisoppiminen. Keinot olivat osin samoja, kuin mitä kirjallisuudessa tuli vastaan, mutta opettajat mainitsivat myös muita keinoja, kuten kokeellisuuden avulla eriyttäminen ja roolijakojen käyttö ryhmätöissä. Tämän lisäksi aineistosta nostettiin esiin myös muita opettajille mahdollisesti hyödyllisiä toimintatapoja ja vinkkejä.
first_indexed 2024-06-10T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-10T05:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-10T05:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman kirjallisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n opetuksen eriytt\u00e4miseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sek\u00e4 heid\u00e4n opetuksensa yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu eniten n\u00e4ist\u00e4 viimeiseen. Teemoja k\u00e4sitelless\u00e4 on pyritty tuomaan mukaan havaintoja luonnontieteiden, erityisesti kemian, n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nKirjallisessa osassa nousee esiin lukuisia erilaisia tapoja, kuinka yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 voidaan toteuttaa. T\u00e4llaisia ovat muun muassa oppimateriaalin, teht\u00e4vien ja opetusmetodien avulla eriytt\u00e4minen. Lis\u00e4ksi raportoidaan, kuinka opettaja voi ominaisuuksillaan ja toiminnallaan vaikuttaa eriytt\u00e4miseen, ja kuinka oppimisymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttaa eriytt\u00e4misen onnistumiseen. N\u00e4ihin jokaiseen yl\u00e4kategoriaan esitet\u00e4\u00e4n paljon erilaisia esimerkkej\u00e4.\n\nKokeellisessa osassa ker\u00e4ttiin keinoja opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen toteuttamiseen yleisesti ja kemian opetuksessa haastattelemalla kokeneita suomalaisia aineenopettajia. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitettua aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Lopuksi tulokset raportoitiin ja niit\u00e4 verrattiin kirjallisessa osassa esiin tulleisiin tuloksiin.\n\nHaastatteluista ker\u00e4tty aineisto oli todella kattava. Haastatellut opettajat toivat esiin runsaasti erilaisia keinoja, kuinka he olivat toteuttaneet yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 opetuksessaan. T\u00e4llaisia olivat esimerkiksi erilaisten mahdollisuuksien tarjoaminen niin teht\u00e4viss\u00e4, oppimateriaaleissa, kuin oppimistavoissakin, sek\u00e4 erilaiset eriytt\u00e4misen kannalta tehokkaat opetustavat, kuten yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaisoppiminen. Keinot olivat osin samoja, kuin mit\u00e4 kirjallisuudessa tuli vastaan, mutta opettajat mainitsivat my\u00f6s muita keinoja, kuten kokeellisuuden avulla eriytt\u00e4minen ja roolijakojen k\u00e4ytt\u00f6 ryhm\u00e4t\u00f6iss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi aineistosta nostettiin esiin my\u00f6s muita opettajille mahdollisesti hy\u00f6dyllisi\u00e4 toimintatapoja ja vinkkej\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-10T05:11:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-10T05:11:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmetodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisilmapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406104451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnontieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95680
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/adcea4e2-d7a0-47ff-855a-7b77c0685407\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406104451.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Ilona Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa ylöspäin eriyttäminen opetusmetodit oppimisilmapiiri Teacher education programme in Chemistry Kemian opettajankoulutus 4034 opettajat oppimisympäristö tehtävät luonnontieteet eriyttäminen opetus opetusmenetelmät oppiminen kemia oppimateriaali
title Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_full Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_fullStr Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_short Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_sort ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
title_txtP Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
topic ylöspäin eriyttäminen opetusmetodit oppimisilmapiiri Teacher education programme in Chemistry Kemian opettajankoulutus 4034 opettajat oppimisympäristö tehtävät luonnontieteet eriyttäminen opetus opetusmenetelmät oppiminen kemia oppimateriaali
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry eriyttäminen kemia luonnontieteet opettajat opetus opetusmenetelmät opetusmetodit oppimateriaali oppiminen oppimisilmapiiri oppimisympäristö tehtävät ylöspäin eriyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104451
work_keys_str_mv AT savolainenilona ylöspäineriyttäminenkemianopetuksessa