Sijoittajasuhdesivustojen sisältö ja rakenne sijoittajaviestinnän näkökulmasta

Tiivistelmä – Abstract Kotimaisten piensijoittajien määrä on 2020-luvun alkupuolella kasvanut huomattavasti, ja myös sijoittajaviestinnällisen kentän monipuolistumisen myötä sijoittamisesta puhutaan nykyään entistä enemmän. Uudempien viestintäalustojen, kuten esimerkiksi podcastien yleistymisestä h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toponen, Tuomas Hannu Olavi
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95679
Description
Summary:Tiivistelmä – Abstract Kotimaisten piensijoittajien määrä on 2020-luvun alkupuolella kasvanut huomattavasti, ja myös sijoittajaviestinnällisen kentän monipuolistumisen myötä sijoittamisesta puhutaan nykyään entistä enemmän. Uudempien viestintäalustojen, kuten esimerkiksi podcastien yleistymisestä huolimatta yrityksen verkkosivuilla on edelleen merkittävä rooli sijoittajaviestinnässä, sillä pelkästään jo lainsäädännöllisten tekijöiden vuoksi tietyt tiedot ovat pidettävä sijoittajien saatavilla nimenomaan verkkosivujen välityksellä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää neljän kotimaisen pörssiyrityksen IR-sivujen informaatiosisältöjen, sekä pää- ja alaotsikointien rakenteen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimus perustuu laadulliseen aineistolähtöiseen ja teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin, ja aineisto koostuu tutkittavien yritysten IR-sivustoista. Saadut tutkimustulokset korostavat yrityksen hallinnointiin, osaketietoihin ja taloudelliseen informaatioihin liittyvien sisältöjen merkittävää asemaa IR-sivuilla. Lisäksi yritysten havaittiin järjestelevän sivustojen pää- ja alaotsikoiden rakenteita, sijoittelua ja otsikoiden takaa löytyviä sisältöjä varsin merkittäviltä osin toisiaan vastaavilla tavoilla, mutta osittain myös eri tavoilla. Esimerkiksi alaotsikot ovat sisällöltään ja sijainniltaan varsin merkittäviltä osin yritysten välillä samanlaisia. Myös teoriaohjaavan analyysin puolelta saadut tulokset viittaavat taloudelliseen tietoon, ajankohtaisten informaatioiden ja yritysten hallinnointiin liittyvien aiheiden keskeiseen asemaan IR-sivuilla Johtopäätösosiossa käydään läpi tutkimuksen merkitystä sekä aiemman tutkimuksen, että käytännön tason sijoittajaviestinnän näkökulmista. Käytännön tasolla johtopäätöksissä pohditaan esimerkiksi vastuullisuusteemojen vähäistä näkyvyyttä IR-sivuilla. Lopuksi arvioidaan tutkimuksen rajoitteita ja luotettavuutta, sekä annetaan ehdotuksia jatkotutkimuksia varten. Jatkotutkimusten osalta ehdotetaan IR-sivujen tutkimista muun muassa pidemmällä aikajänteellä ja suurempaa otoskokoa hyödyntäen.