Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit

Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen, kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Moisio, Aino, Kolehmainen, Veera
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95664
Description
Summary:Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen, kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olennaisesti oppiaineiden tiedonalojen kielet, koulun monikielisyys ja arvostus eri kieliä kohtaan. Kielitietoinen toiminta yhdistetään usein yksinomaan monikielisiin oppijoihin, erityisesti oppijoihin, joiden äidinkieli on jokin muu kuin koulussa käytettävä kieli. Tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu, että kielitietoiset opetusmenetelmät tukevat oppijaa äidinkielen ja koulukielen suhteesta riippumatta, sillä myös äidinkielisillä oppijoilla esiintyy kielellisiä haasteita. Lisäksi oppiaineiden tiedonalojen kielet voidaan nähdä arkikielestä eriävinä, mikä itsessään on koulun monikielisyyttä. Opettaja on vastuussa kielitietoisen pedagogiikan toteutumisesta koulussa. Vaikka kielitietoisuus käsitteenä on vakiintunut opetussuunnitelman tasolla, koetaan se kuitenkin usein vielä haasteellisena ja jokseenkin abstraktina. Sen käytännön toteuttamiseen kaivataan vielä lisää materiaalia, minkä vuoksi valitsimme maisterintutkielmamme aiheeksi kielitietoisen pedagogiikan ja päätimme luoda materiaalia opettajan tueksi. Materiaalipakettimme toimii eräänlaisena opettajan oppaana opetuksen kielitietoistamiseen. Siinä on otettu huomioon oppiaineiden eri tiedonalojen kielet sekä erilaiset tilanteet, joissa kielitietoisuus voi näkyä käytännön pedagogiikassa. Näitä ovat muun muassa opettajan ja oppilaan toiminta, opetusmateriaali sekä oppimisympäristö, jotka ovat ohjanneet materiaalimme rakentumista. Materiaali on jaettu neljään oppiainekategoriaan oppiaineiden tiedonalojen kielten samankaltaisuuksien perusteella. Materiaalipakettimme tavoitteena on helpottaa kielitietoisen pedagogiikan toteuttamista konkreettisten ohjeiden avulla.