Mistä motivaatiota toiselle asteelle? 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä

Kouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden lisäksi kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opiskelijan sisäiset tekijät, kuten mo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wiegand, Sara
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95656
_version_ 1828193032157003776
author Wiegand, Sara
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Wiegand, Sara Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Wiegand, Sara Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Wiegand, Sara
datasource_str_mv jyx
description Kouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden lisäksi kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opiskelijan sisäiset tekijät, kuten motivaatio. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin motivaatioon vaikuttavia tekijöitä kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Motivaation roolia käsiteltiin toisen asteen tutkintonsa suorittaneiden opiskelijoiden kertomana. Tutkimuksen otos koostui kuudesta 23-vuotiaasta, toisen asteen opinnot loppuun suorittaneesta opiskelijasta. Laajemmasta Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -pitkittäistutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016-) hankittu laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tuloksena muodostettiin kolme luokkaa itsemääräämisteorian pohjalta (autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus), sekä yksi luokka aineiston pohjalta (toivo). Tutkimus osoitti, että motivaatio voi olla opiskelijoille merkittävä voimavara. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa näyttöä siitä, että kouluun kiinnittyminen rakentuu yksilötason sijaan yhteisötasolla. Tämä pätee silloinkin, kun tarkastellaan näennäisesti yksilölähtöisiä tekijöitä, kuten motivoituneisuutta.
first_indexed 2024-06-07T20:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wiegand, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T08:56:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T08:56:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95656", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluun kiinnittyminen on merkitt\u00e4v\u00e4 yksil\u00f6n hyvinvointia edist\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden lis\u00e4ksi kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opiskelijan sis\u00e4iset tekij\u00e4t, kuten motivaatio. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin motivaatioon vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 kouluun kiinnittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Motivaation roolia k\u00e4siteltiin toisen asteen tutkintonsa suorittaneiden opiskelijoiden kertomana. \nTutkimuksen otos koostui kuudesta 23-vuotiaasta, toisen asteen opinnot loppuun suorittaneesta opiskelijasta. Laajemmasta Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -pitkitt\u00e4istutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016-) hankittu laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Tuloksena muodostettiin kolme luokkaa itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian pohjalta (autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus), sek\u00e4 yksi luokka aineiston pohjalta (toivo). \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 motivaatio voi olla opiskelijoille merkitt\u00e4v\u00e4 voimavara. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kouluun kiinnittyminen rakentuu yksil\u00f6tason sijaan yhteis\u00f6tasolla. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee silloinkin, kun tarkastellaan n\u00e4enn\u00e4isesti yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, kuten motivoituneisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T08:56:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T08:56:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95656
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2e36631-3f00-494f-be51-62b17f618414\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406074418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wiegand, Sara Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä kouluun kiinnittyminen Special Education Erityispedagogiikka 101 koulutus motivaatio nuoret opiskelumotivaatio kouluviihtyvyys opiskelijat siirtymävaiheet
title Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_full Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_fullStr Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_full_unstemmed Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_short Mistä motivaatiota toiselle asteelle?
title_sort mistä motivaatiota toiselle asteelle 23 vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_sub 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
title_txtP Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
topic kouluun kiinnittyminen Special Education Erityispedagogiikka 101 koulutus motivaatio nuoret opiskelumotivaatio kouluviihtyvyys opiskelijat siirtymävaiheet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulutus kouluun kiinnittyminen kouluviihtyvyys motivaatio nuoret opiskelijat opiskelumotivaatio siirtymävaiheet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95656 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074418
work_keys_str_mv AT wiegandsara mistämotivaatiotatoiselleasteelle23vuotiaidenkuvaustamotivaationroolistakouluunkiinn