Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelijavaihdosta sekä työelämätaitojen kehittymisestä opiskelijavaihdon aikana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelijavaihdosta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisten työelämätaitojen tutkittavat kokivat kehittyneen opiskelijavaihdon aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: van Niftrik, Milada
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95655
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelijavaihdosta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisten työelämätaitojen tutkittavat kokivat kehittyneen opiskelijavaihdon aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, ja siihen osallistui seitsemän korkeakouluopiskelijaa tai korkeakoulusta vastavalmistunutta nuorta. Haastattelut toteutettiin strukturoimattomina syvähaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Jokainen tutkittava oli tyytyväinen valintaansa lähteä opiskelijavaihtoon, erilaisista vaihdon aikana kohdatuista haasteista huolimatta. Vaihdon aikana koetut haasteet koettiin kasvattavina ja niistä selviämistä pidettiin osana henkilökohtaista kehitystä. Tutkimus osoitti, että haastateltavat rohkaistuivat vieraan kielen käytössä opiskelijavaihtonsa aikana ja kokivat kulttuurisen kompetenssinsa lisääntyneen. Kohdekorkeakoulussa suoritettuja opintoja pidettiin pääsääntöisesti laadukkaina ja monipuolisina, mikä heijastui myös kokemuksiin asiantuntijataitojen syventymisestä. Lisäksi tutkittavat kokivat vieraassa ympäristössä toimimisen vahvistaneen erilaisia yleisiä työelämätaitoja, kuten sopeutumiskykyä, vuorovaikutus-, kommunikaatio, suunnittelu-, organisointi- ja ongelmanratkaisutaitoja, taitoa johtaa itseään, sekä toimia itsenäisesti ja oma-aloitteisesti. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa. Kansainvälistä ja kansainvälisyyden synnyttämää osaamista ei aina osata tunnistaa. Täten saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kansainvälisyyden synnyttämän osaamisen konkreettisten hyötyjen näkyväksi tuomisessa.