Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus

Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuuri, Nella, Akkanen, Ella
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95640
_version_ 1826225684032258048
author Tuuri, Nella Akkanen, Ella
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuuri, Nella Akkanen, Ella Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuuri, Nella Akkanen, Ella Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuuri, Nella
datasource_str_mv jyx
description Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta keväällä 2023 osana Interlearn -tutkimushanketta. Tunne-elämän vaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolen yhteyttä tutkittiin sekä erikseen että tunne elämän ja sukupuolen yhdysvaikutuksella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden kokemat tunne-elämän vaikeudet olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia oppilailla, joilla oli enemmän tunne-elämän vaikeuksia. Tytöt viihtyivät poikia paremmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-elämän haasteiden välillä oli voimakkaampaa tytöillä. Pojat kokivat olonsa turvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selittänyt tunne-elämän vaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden välistä yhteyttä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tunne-elämän vaikeuksilla on merkitys oppilaan koulunkäynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja turvallisuudentunteelle. Siksi on tärkeää, että jokainen koulun aikuinen kiinnittää huomioita oppilaiden tunne-elämän vaikeuksiin, ja pyrkii omalla toiminnallaan vähentämään niitä.
first_indexed 2024-06-07T20:00:57Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peura, Pilvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuuri, Nella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Akkanen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T07:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T07:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95640", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeudet ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet viime aikoina. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen \ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ovatko tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeudet yhteydess\u00e4 \noppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. \nLis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ovatko n\u00e4iden muuttujien yhteydet erilaisia \ntyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla.\nTutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 osana \nInterlearn -tutkimushanketta. Tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeuksien yhteytt\u00e4 \nkouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella \nregressioanalyysill\u00e4. Sukupuolen yhteytt\u00e4 tutkittiin sek\u00e4 erikseen ett\u00e4 tunne el\u00e4m\u00e4n ja sukupuolen yhdysvaikutuksella. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaiden kokemat tunne-el\u00e4m\u00e4n \nvaikeudet olivat yhteydess\u00e4 kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen \nturvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia\noppilailla, joilla oli enemm\u00e4n tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeuksia. Tyt\u00f6t viihtyiv\u00e4t poikia \nparemmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-el\u00e4m\u00e4n \nhaasteiden v\u00e4lill\u00e4 oli voimakkaampaa tyt\u00f6ill\u00e4. Pojat kokivat olonsa \nturvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selitt\u00e4nyt tunne-el\u00e4m\u00e4n \nvaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4.\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeuksilla \non merkitys oppilaan koulunk\u00e4ynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja \nturvallisuudentunteelle. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jokainen koulun aikuinen \nkiinnitt\u00e4\u00e4 huomioita oppilaiden tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeuksiin, ja pyrkii omalla \ntoiminnallaan v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T07:33:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T07:33:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallisuudentunne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoululaisten tunne-el\u00e4m\u00e4n vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074402", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95640
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuuri, Nella Akkanen, Ella Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus tunne-elämän vaikeudet psykologinen turvallisuus turvallisuudentunne Special Education Erityispedagogiikka 101 tunne-elämä kouluviihtyvyys koululaiset
title Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_full Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_fullStr Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_full_unstemmed Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_short Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_sort alakoululaisten tunne elämän vaikeudet kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
title_txtP Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
topic tunne-elämän vaikeudet psykologinen turvallisuus turvallisuudentunne Special Education Erityispedagogiikka 101 tunne-elämä kouluviihtyvyys koululaiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koululaiset kouluviihtyvyys psykologinen turvallisuus tunne-elämä tunne-elämän vaikeudet turvallisuudentunne
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95640 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074402
work_keys_str_mv AT tuurinella alakoululaistentunneelämänvaikeudetkouluviihtyvyysjapsykologinenturvallisuus