Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus

Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tuuri, Nella, Akkanen, Ella
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95640
Kuvaus
Yhteenveto:Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta keväällä 2023 osana Interlearn -tutkimushanketta. Tunne-elämän vaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolen yhteyttä tutkittiin sekä erikseen että tunne elämän ja sukupuolen yhdysvaikutuksella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden kokemat tunne-elämän vaikeudet olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia oppilailla, joilla oli enemmän tunne-elämän vaikeuksia. Tytöt viihtyivät poikia paremmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-elämän haasteiden välillä oli voimakkaampaa tytöillä. Pojat kokivat olonsa turvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selittänyt tunne-elämän vaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden välistä yhteyttä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tunne-elämän vaikeuksilla on merkitys oppilaan koulunkäynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja turvallisuudentunteelle. Siksi on tärkeää, että jokainen koulun aikuinen kiinnittää huomioita oppilaiden tunne-elämän vaikeuksiin, ja pyrkii omalla toiminnallaan vähentämään niitä.