Summary: | Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä
oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen.
Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia
tytöillä ja pojilla.
Tutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta keväällä 2023 osana
Interlearn -tutkimushanketta. Tunne-elämän vaikeuksien yhteyttä
kouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella
regressioanalyysillä. Sukupuolen yhteyttä tutkittiin sekä erikseen että tunne elämän ja sukupuolen yhdysvaikutuksella.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden kokemat tunne-elämän
vaikeudet olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen
turvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia
oppilailla, joilla oli enemmän tunne-elämän vaikeuksia. Tytöt viihtyivät poikia
paremmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-elämän
haasteiden välillä oli voimakkaampaa tytöillä. Pojat kokivat olonsa
turvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selittänyt tunne-elämän
vaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden välistä yhteyttä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tunne-elämän vaikeuksilla
on merkitys oppilaan koulunkäynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja
turvallisuudentunteelle. Siksi on tärkeää, että jokainen koulun aikuinen
kiinnittää huomioita oppilaiden tunne-elämän vaikeuksiin, ja pyrkii omalla
toiminnallaan vähentämään niitä.
|