Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua

Varhaiskasvatuksen laadun on todettu muodostuvan moninaisesti ja elävän jatkuvassa muutoksessa. Tämä on luonut tarvetta tarkastella pedagogisen osaamisen rakentumista instituutionaalisessa varhaiskasvatustyössä ja koulutuksessa. Autoetnografisen tapaustutkimukseni tavoitteena oli kuvata, millaisia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valtonen, Tiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95638
_version_ 1828193207387684864
author Valtonen, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valtonen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valtonen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valtonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksen laadun on todettu muodostuvan moninaisesti ja elävän jatkuvassa muutoksessa. Tämä on luonut tarvetta tarkastella pedagogisen osaamisen rakentumista instituutionaalisessa varhaiskasvatustyössä ja koulutuksessa. Autoetnografisen tapaustutkimukseni tavoitteena oli kuvata, millaisia havaintoja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijana tein pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta hyödyntäen Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-havainnointimenetelmää sekä millaiset tekijät olivat yhteydessä ymmärrykseni rakentumiseen pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta. Tutkimusaineisto muodostui Osaamisen yhteisloikka–hankkeen aikana videoiduista varhaiskasvatuksen lapsiryhmien ohjauksista, videointien reflektiomuistiinpanoista sekä hankkeen tutkijoiden antamasta palautteesta. Järjestelin aineiston mukaillen toimintatutkimuksen syklejä ja analysoin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, miten ymmärrykseni laadukkaan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen merkityksestä sekä omista vahvuuksistani ja kehittämisen kohteistani lisääntyivät oman toiminnan havainnoinnin kautta. Tutkijoilta ja tiimiltä saatu palaute sekä CLASS-havainnointimenetelmän teoreettinen viitekehys tukivat reflektioprosessiani. Prosessi tuki minua sanoittamaan ja käsitteellistämään pedagogista kasvatusvuorovaikutustani. Tutkimuksen tulokset korostivat niin uusien kuin työelämässä olevien opettajien tarvitsevan sekä tukea ja koulutusta että palautetta voidakseen luoda laadukasta pedagogista kasvatusvuorovaikutusta.
first_indexed 2024-06-07T20:00:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtonen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T07:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T07:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksen laadun on todettu muodostuvan moninaisesti ja el\u00e4v\u00e4n jatkuvassa muutoksessa. T\u00e4m\u00e4 on luonut tarvetta tarkastella pedagogisen osaamisen rakentumista instituutionaalisessa varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4 ja koulutuksessa.\n\nAutoetnografisen tapaustutkimukseni tavoitteena oli kuvata, millaisia havaintoja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijana tein pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta hy\u00f6dynt\u00e4en Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-havainnointimenetelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 millaiset tekij\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 ymm\u00e4rrykseni rakentumiseen pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta. \n\nTutkimusaineisto muodostui Osaamisen yhteisloikka\u2013hankkeen aikana videoiduista varhaiskasvatuksen lapsiryhmien ohjauksista, videointien reflektiomuistiinpanoista sek\u00e4 hankkeen tutkijoiden antamasta palautteesta. J\u00e4rjestelin aineiston mukaillen toimintatutkimuksen syklej\u00e4 ja analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, miten ymm\u00e4rrykseni laadukkaan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen merkityksest\u00e4 sek\u00e4 omista vahvuuksistani ja \nkehitt\u00e4misen kohteistani lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t oman toiminnan havainnoinnin kautta. \nTutkijoilta ja tiimilt\u00e4 saatu palaute sek\u00e4 CLASS-havainnointimenetelm\u00e4n teoreettinen viitekehys tukivat reflektioprosessiani. Prosessi tuki minua sanoittamaan ja k\u00e4sitteellist\u00e4m\u00e4\u00e4n pedagogista kasvatusvuorovaikutustani. Tutkimuksen tulokset korostivat niin uusien kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevien opettajien tarvitsevan sek\u00e4 tukea ja koulutusta ett\u00e4 palautetta voidakseen luoda laadukasta pedagogista kasvatusvuorovaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T07:29:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T07:29:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Classroom Assessment Scoring System", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyv\u00e4n ymm\u00e4rryksen tarkastelua", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074400", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95638
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b4173c9-3d4a-405e-bfd1-ce28c3a0f348\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406074400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valtonen, Tiia Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua Classroom Assessment Scoring System Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vuorovaikutus laatu pedagogiikka reflektio varhaiskasvatuksen opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_full Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_short Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_sort varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
topic Classroom Assessment Scoring System Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vuorovaikutus laatu pedagogiikka reflektio varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Classroom Assessment Scoring System Early Childhood Education Varhaiskasvatus laatu pedagogiikka reflektio varhaiskasvatuksen opettajat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95638 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074400
work_keys_str_mv AT valtonentiia varhaiskasvatuksenopettajaopiskelijanpedagogisenkasvatusvuorovaikutuksenjasiihenlii