Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa

Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä lasten-, nuorten- ja opettajien hyvinvointi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parkkola, Markus
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95635
_version_ 1826225702479855616
author Parkkola, Markus
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parkkola, Markus Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parkkola, Markus Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parkkola, Markus
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä lasten-, nuorten- ja opettajien hyvinvointi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vaativan erityisen tuen erityisopettajien ja erityisluokanopettajien (N=5) kokemuksia työssään toimivista opetusmetodeista ja tunnistettiin niiden taustalta toimintaa ohjaavia oppimiskäsityksiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja aineiston analyysi toteutettiin temaattisen analyysin keinoin. Tuloksissa korostui neljä opetusmetodia: perinteinen-, monikanavainen-, merkityksellistävä- ja yksilöllisyyden huomioiva opetus. Perinteisessä opetuksessa opetusta lähestyttiin opettajalähtöisesti oppikirjojen pohjalta, kun taas monikanavaisessa opetuksessa tieto pyrittiin esittämään monessa eri muodossa. Merkityksellistävässä opetuksessa haettiin merkityksellisyyden kokemuksia liittämällä tieto esimerkiksi oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Yksilöllisyyden huomioivassa opetuksessa otettiin vuorostaan huomioon myös koulun ulkopuolinen maailma ja oppilaiden yksilölliset piirteet. Opetusmetodien taustalta oli tunnistettavissa neljä oppimiskäsitystä: behaviorismi, kognitivismi, konstruktivismi sekä kriittinen pedagogiikka. Opetusmetodit ja oppimiskäsitykset eivät olleet toisiaan poissulkevia kokonaisuuksia. Opetus näyttäytyikin moniulotteisena kokonaisuutena, jonka eri osa-alueilla toimivat erilaiset opetusmetodit ja oppimiskäsitykset.
first_indexed 2024-06-07T20:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkkola, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T07:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T07:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95635", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sek\u00e4 koululaitoksen kehityssuunta on her\u00e4tt\u00e4nyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sek\u00e4 lasten-, nuorten- ja opettajien hyvinvointi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin vaativan erityisen tuen erityisopettajien ja erityisluokanopettajien (N=5) kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n toimivista opetusmetodeista ja tunnistettiin niiden taustalta toimintaa ohjaavia oppimisk\u00e4sityksi\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja aineiston analyysi toteutettiin temaattisen analyysin keinoin. Tuloksissa korostui nelj\u00e4 opetusmetodia: perinteinen-, monikanavainen-, merkityksellist\u00e4v\u00e4- ja yksil\u00f6llisyyden huomioiva opetus. Perinteisess\u00e4 opetuksessa opetusta l\u00e4hestyttiin opettajal\u00e4ht\u00f6isesti oppikirjojen pohjalta, kun taas monikanavaisessa opetuksessa tieto pyrittiin esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n monessa eri muodossa. Merkityksellist\u00e4v\u00e4ss\u00e4 opetuksessa haettiin merkityksellisyyden kokemuksia liitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tieto esimerkiksi oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Yksil\u00f6llisyyden huomioivassa opetuksessa otettiin vuorostaan huomioon my\u00f6s koulun ulkopuolinen maailma ja oppilaiden yksil\u00f6lliset piirteet. Opetusmetodien taustalta oli tunnistettavissa nelj\u00e4 oppimisk\u00e4sityst\u00e4: behaviorismi, kognitivismi, konstruktivismi sek\u00e4 kriittinen pedagogiikka. Opetusmetodit ja oppimisk\u00e4sitykset eiv\u00e4t olleet toisiaan poissulkevia kokonaisuuksia. Opetus n\u00e4ytt\u00e4ytyikin moniulotteisena kokonaisuutena, jonka eri osa-alueilla toimivat erilaiset opetusmetodit ja oppimisk\u00e4sitykset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T07:24:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T07:24:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismetodi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiska\u0308sitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95635
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8dc25c75-935c-404c-a49d-52c31d5edae6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406074397.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkkola, Markus Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa oppimismetodi Education Kasvatustiede 102 oppimiskäsitykset opetus erityisopetus erityisopettajat oppiminen oppilaat erityinen tuki opetusmenetelmät vaativa erityinen tuki
title Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_full Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_fullStr Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_full_unstemmed Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_short Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_sort erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiska sitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
title_txtP Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
topic oppimismetodi Education Kasvatustiede 102 oppimiskäsitykset opetus erityisopetus erityisopettajat oppiminen oppilaat erityinen tuki opetusmenetelmät vaativa erityinen tuki
topic_facet 102 Education Kasvatustiede erityinen tuki erityisopettajat erityisopetus opetus opetusmenetelmät oppilaat oppiminen oppimiskäsitykset oppimismetodi vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95635 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074397
work_keys_str_mv AT parkkolamarkus erityisopettajienjaerityisluokanopettajienopetusmetoditjaoppimiskasityksetvaativa AT parkkolamarkus erityisopettajienjaerityisluokanopettajienopetusmetoditjaoppimiskäsityksetvaativa