Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa Suomen presidentinvaalit 2024

Tämä tutkielma on retorinen sisällönanalyysi Suomen 2024 presidenttiehdokkaiden vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Poliittisessa viestinnässä ja vaalikampanjoinnissa on aina pyritty hyödyntämään ajankohtaisia viestintämuotoja, joista uusin on sosiaalisen median kanava TikTok. Tutkielman tavoitteena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tammivaara, Tessa, Ekholm , Ella
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95620
_version_ 1826225742419066880
author Tammivaara, Tessa Ekholm , Ella
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tammivaara, Tessa Ekholm , Ella Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tammivaara, Tessa Ekholm , Ella Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tammivaara, Tessa
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma on retorinen sisällönanalyysi Suomen 2024 presidenttiehdokkaiden vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Poliittisessa viestinnässä ja vaalikampanjoinnissa on aina pyritty hyödyntämään ajankohtaisia viestintämuotoja, joista uusin on sosiaalisen median kanava TikTok. Tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää retorisia vaikuttamisen keinoja presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuissa. Aikaisempaa tutkimusta, joka yhdistäisi poliittisen viestinnän, retoriset vaikuttamisen keinot ja TikTokin on niukasti. Tutkielman aineisto koostui presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuista aikaväliltä 1.12.2023–14.12.2023. Yhdeksästä ehdokkaasta kuusi julkaisi sisältöä TikTokiin: Mika Aaltola, Li Andersson, Pekka Haavisto, Hjallis Harkimo, Olli Rehn ja Alexander Stubb. Vaalikampanjointi on strategista ja vaikuttamaan pyrkivää poliittista viestintää. Retoristen keinojen tutkiminen soveltuu vaalikampanjointiin, joiden ytimessä on pyrkimys vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen. Retoriset vaikuttamisen keinot määriteltiin tutkielmassa Aristoteleen kolmijaon mukaisesti. Eetos tarkoittaa vaikutelmaa puhujan uskottavuudesta ja luotettavuudesta, paatos tarkoittaa tunteisiin vetoamista sekä suhteen luomista ja logos älyyn vetoamista. Nykypäivän politiikassa yksilöiden retoriset taidot korostuvat, ja siten juuri Aristoteleen ymmärrys retoriikasta tarjoaa mielenkiintoisen teoriapohjan tälle tutkielmalle. Presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuista oli havaittavissa 11 vaikuttamisen keinoa. Eetoskeinoja olivat asiantuntijuus ja kokemus, presidentin ominaisuudet, hyväntahtoisuus ja lainattu uskottavuus. Paatoskeinoja olivat huumori, arvot, itsestäkertominen ja samaistuttavuus ja kannanotto. Logoskeinoja olivat esimerkit, syy-seuraussuhteet ja numeeriset todisteet. Tulosten perusteella voidaan todeta, että presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuissa esiintyi erityisesti eetos- ja paatoskeinoja. TikTokissa korostuu rationaalisten perusteluiden sijaan se, kuinka presidenttiehdokkaat rakentavat itsestään luotettavaa kuvaa ja kuinka he vaikuttavat tunteisiin ja rakentavat suhdetta äänestäjiin. Tutkielma toimii kartoittavana työnä poliittisesta viestinnästä ja retorisista vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Työn tulokset tarjoavat teoreettista tietoa vaikuttamisen keinoista sosiaalisessa mediassa ja ovat hyödynnettävissä jatkotutkimuksen pohjana. Tutkielma havainnollistaa erityisesti sen, että TikTokista on muodostunut poliittisen viestinnän ja vaalikampanjoinnin areena.
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuismin, Ari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammivaara, Tessa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekholm , Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-06T13:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-06T13:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma on retorinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi Suomen 2024 presidenttiehdokkaiden vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Poliittisessa viestinn\u00e4ss\u00e4 ja vaalikampanjoinnissa on aina pyritty hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n ajankohtaisia viestint\u00e4muotoja, joista uusin on sosiaalisen median kanava TikTok. Tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 retorisia vaikuttamisen keinoja presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuissa. Aikaisempaa tutkimusta, joka yhdist\u00e4isi poliittisen viestinn\u00e4n, retoriset vaikuttamisen keinot ja TikTokin on niukasti. Tutkielman aineisto koostui presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuista aikav\u00e4lilt\u00e4 1.12.2023\u201314.12.2023. Yhdeks\u00e4st\u00e4 ehdokkaasta kuusi julkaisi sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 TikTokiin: Mika Aaltola, Li Andersson, Pekka Haavisto, Hjallis Harkimo, Olli Rehn ja Alexander Stubb.\n\nVaalikampanjointi on strategista ja vaikuttamaan pyrkiv\u00e4\u00e4 poliittista viestint\u00e4\u00e4. Retoristen keinojen tutkiminen soveltuu vaalikampanjointiin, joiden ytimess\u00e4 on pyrkimys vaikuttaa \u00e4\u00e4nestysk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Retoriset vaikuttamisen keinot m\u00e4\u00e4riteltiin tutkielmassa Aristoteleen kolmijaon mukaisesti. Eetos tarkoittaa vaikutelmaa puhujan uskottavuudesta ja luotettavuudesta, paatos tarkoittaa tunteisiin vetoamista sek\u00e4 suhteen luomista ja logos \u00e4lyyn vetoamista. Nykyp\u00e4iv\u00e4n politiikassa yksil\u00f6iden retoriset taidot korostuvat, ja siten juuri Aristoteleen ymm\u00e4rrys retoriikasta tarjoaa mielenkiintoisen teoriapohjan t\u00e4lle tutkielmalle.\n\nPresidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuista oli havaittavissa 11 vaikuttamisen keinoa. Eetoskeinoja olivat asiantuntijuus ja kokemus, presidentin ominaisuudet, hyv\u00e4ntahtoisuus ja lainattu uskottavuus. Paatoskeinoja olivat huumori, arvot, itsest\u00e4kertominen ja samaistuttavuus ja kannanotto. Logoskeinoja olivat esimerkit, syy-seuraussuhteet ja numeeriset todisteet. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 presidenttiehdokkaiden TikTok-julkaisuissa esiintyi erityisesti eetos- ja paatoskeinoja. TikTokissa korostuu rationaalisten perusteluiden sijaan se, kuinka presidenttiehdokkaat rakentavat itsest\u00e4\u00e4n luotettavaa kuvaa ja kuinka he vaikuttavat tunteisiin ja rakentavat suhdetta \u00e4\u00e4nest\u00e4jiin.\n\nTutkielma toimii kartoittavana ty\u00f6n\u00e4 poliittisesta viestinn\u00e4st\u00e4 ja retorisista vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Ty\u00f6n tulokset tarjoavat teoreettista tietoa vaikuttamisen keinoista sosiaalisessa mediassa ja ovat hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 jatkotutkimuksen pohjana. Tutkielma havainnollistaa erityisesti sen, ett\u00e4 TikTokista on muodostunut poliittisen viestinn\u00e4n ja vaalikampanjoinnin areena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-06T13:06:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-06T13:06:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406064382", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "presidentinvaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliittinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95620
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50015708-6ed6-432c-a0c2-fd8505dfe824\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406064382.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammivaara, Tessa Ekholm , Ella Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024 Communication Viestintä 3135 sosiaalinen media viestintä vaikuttaminen retoriikka presidentinvaalit poliittinen viestintä TikTok
title Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
title_full Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
title_fullStr Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024 Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
title_full_unstemmed Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024 Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
title_short Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa
title_sort presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot tiktokissa suomen presidentinvaalit 2024
title_sub Suomen presidentinvaalit 2024
title_txtP Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
topic Communication Viestintä 3135 sosiaalinen media viestintä vaikuttaminen retoriikka presidentinvaalit poliittinen viestintä TikTok
topic_facet 3135 Communication TikTok Viestintä poliittinen viestintä presidentinvaalit retoriikka sosiaalinen media vaikuttaminen viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95620 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406064382
work_keys_str_mv AT tammivaaratessa presidenttiehdokkaidenretorisetvaikuttamisenkeinottiktokissasuomenpresidentinvaa