Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi

Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumista muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaiseksi maisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja maisterikoulutuksen kontekstissa sekä millainen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Palohuhta, Elina, Moilanen, Jenni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95586
_version_ 1826225714457739264
author Palohuhta, Elina Moilanen, Jenni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Palohuhta, Elina Moilanen, Jenni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Palohuhta, Elina Moilanen, Jenni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Palohuhta, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumista muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaiseksi maisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja maisterikoulutuksen kontekstissa sekä millainen on maisteriopiskelijan kokemus opettajan roolista muutoksen ja kasvun prosesseissa opettajan käytännön työssä. Tutkimus on laadullinen, omaelämäkerrallinen, aineistoperustainen ja Grounded theory -menetelmällä analysoitu. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkijoiden omista, maisterikoulutuksen aikana tuotetuista kirjoitelmista. Kirjoitelmissa on reflektoitu Opettajuuden seitsemää ydinosaamisaluetta (MAP-malli 2020). Tämän tutkimuksen teoria on omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Teoria kiteytyy kolmeen ydinkohtaan, tiedostamiseen, mahdollisuuksien näkemiseen ja muutoksen mahdollistamiseen. Muovautuminen kuvataan suhteessa opettajuuteen; muovautuminen on jatkuva, toistuva koulutukseen sidottu prosessi, jossa tiedostaminen mahdollistaa mahdollisuuksien näkemisen opetuksessa ja oppimisessa ja sitä kautta mahdollistuu muutos, eli kasvu ja oppiminen. Tutkimuksessa luokanopettajamaisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja inhimillisyyttä ja reflektiota vaativiksi, omaa ajattelua haastaviksi sekä jaetussa asiantuntijuudessa syveneviksi. Opettajan roolia kuvataan vuorovaikutuksen rakentajaksi, vaikuttajaksi, päivää kuljettavaksi turvalliseksi aikuiseksi, pedagogiseksi asiantuntijaksi, työyhteisön aktiiviseksi jäseneksi ja kriittiseksi, reflektoivaksi ajattelijaksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nousiainen, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palohuhta, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-06T07:22:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-06T07:22:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumista muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiseksi maisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja maisterikoulutuksen kontekstissa sek\u00e4 millainen on maisteriopiskelijan kokemus opettajan roolista muutoksen ja kasvun prosesseissa opettajan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. \nTutkimus on laadullinen, omael\u00e4m\u00e4kerrallinen, aineistoperustainen ja Grounded theory -menetelm\u00e4ll\u00e4 analysoitu. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkijoiden omista, maisterikoulutuksen aikana tuotetuista kirjoitelmista. Kirjoitelmissa on reflektoitu Opettajuuden seitsem\u00e4\u00e4 ydinosaamisaluetta (MAP-malli 2020). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoria on omael\u00e4m\u00e4kerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Teoria kiteytyy kolmeen ydinkohtaan, tiedostamiseen, mahdollisuuksien n\u00e4kemiseen ja muutoksen mahdollistamiseen. Muovautuminen kuvataan suhteessa opettajuuteen; muovautuminen on jatkuva, toistuva koulutukseen sidottu prosessi, jossa tiedostaminen mahdollistaa mahdollisuuksien n\u00e4kemisen opetuksessa ja oppimisessa ja sit\u00e4 kautta mahdollistuu muutos, eli kasvu ja oppiminen. \nTutkimuksessa luokanopettajamaisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja inhimillisyytt\u00e4 ja reflektiota vaativiksi, omaa ajattelua haastaviksi sek\u00e4 jaetussa asiantuntijuudessa syveneviksi. Opettajan roolia kuvataan vuorovaikutuksen rakentajaksi, vaikuttajaksi, p\u00e4iv\u00e4\u00e4 kuljettavaksi turvalliseksi aikuiseksi, pedagogiseksi asiantuntijaksi, ty\u00f6yhteis\u00f6n aktiiviseksi j\u00e4seneksi ja kriittiseksi, reflektoivaksi ajattelijaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-06T07:22:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-06T07:22:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muovautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mahdollistaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Omael\u00e4m\u00e4kerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406064346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedostaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95586
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/171ba85b-b8aa-416a-905d-56fed7211733\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406064346.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palohuhta, Elina Moilanen, Jenni Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautuminen vaikuttaja mahdollistaja jaettu asiantuntijuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tiedostaminen reflektio opettajuus asiantuntijuus grounded theory opetus vuorovaikutus luokanopettajat ammatillinen kehitys
title Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_full Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_fullStr Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_full_unstemmed Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_short Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_sort omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
title_txtP Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
topic muovautuminen vaikuttaja mahdollistaja jaettu asiantuntijuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tiedostaminen reflektio opettajuus asiantuntijuus grounded theory opetus vuorovaikutus luokanopettajat ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys asiantuntijuus grounded theory jaettu asiantuntijuus luokanopettajat mahdollistaja muovautuminen opettajuus opetus reflektio tiedostaminen vaikuttaja vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95586 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406064346
work_keys_str_mv AT palohuhtaelina omaelämäkerrallinenaineistoperustainenteorialuokanopettajamaisteriopiskelijoidenm