Phonetic symbolism in brand names perceptions of Finnish university students

Äännesymboliikka on ilmiö, jota on tutkittu jo vuosikymmenien ajan, mutta viime aikoina aihetta on alettu tutkia yhä syvemmin eri näkökulmista ja tietoa aiheesta on tarjolla monipuolisesti (ks. esim. Motoki et al. 2022, Trninic 2022, Kovács et al. 2023). Käsitteellä viitataan äänen ja merkityksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jalonen, Hilla
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95585
_version_ 1828193032093040640
author Jalonen, Hilla
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalonen, Hilla Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalonen, Hilla Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalonen, Hilla
datasource_str_mv jyx
description Äännesymboliikka on ilmiö, jota on tutkittu jo vuosikymmenien ajan, mutta viime aikoina aihetta on alettu tutkia yhä syvemmin eri näkökulmista ja tietoa aiheesta on tarjolla monipuolisesti (ks. esim. Motoki et al. 2022, Trninic 2022, Kovács et al. 2023). Käsitteellä viitataan äänen ja merkityksen väliseen suhteeseen, eli siihen, että sanan äänneasu välittää merkitystä. Tutkimuksissa on havaittu, että äännesymboliikka on osittain universaalia, eli samankaltaisia havaintoja on todettu yli kielirajojen. Kielitieteiden lisäksi äännesymboliikkaa on tutkittu esimerkiksi markkinoinnin näkökulmasta. Markkinoijat voivat hyötyä äännesymboliikan tutkimuksesta, sillä se voi auttaa heitä sisällyttämään universaaleja merkityksiä brändinimiin. Brändinimien kehittämisestä on globalisaation myötä tullut hankalampaa, sillä yhdellä markkina-alueella houkutteleva nimi voi olla toisella epäedullinen (Shrum et al. 2012, s. 275). Brändinimen ajatellaan usein olevan yksi tärkeimmistä brändiviestinnän osa-alueista ja brändinimen valinnan olevan yksi tärkeimmistä markkinointipäätöksistä. Tässä tutkielmassa tutkitaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden havaintoja brändinimistä niiden foneettisten piirteiden perusteella. Brändinimet ovat tätä tutkimusta varten kehitettyjä ja ne on luotu englannin kielen foneemijärjestelmän perusteella. Tutkielman data kerättiin helmikuussa 2024 kyselylomakkeella ja siihen vastasi 131 suomalaisen yliopiston opiskelijaa, jotka puhuvat suomea äidinkielenään. Kyselylomake sisälsi avoimia, monivalinta- ja Likert scale -kysymyksiä kuvitteellisista brändinimistä. Data analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin sekä parillisten t-testien avulla. Kyselyyn vastanneet yhdistivät takavokaalin sisältäneen brändinimen tummempaan kahviin, etuvokaalin sisältäneen brändinimen feminiinisempään hajuveteen sekä frikatiivin sisältäneen brändinimen pehmeämpään kasvovoiteeseen. Brändinimi, joka sisälsi etuvokaaleja, äänettömän frikatiivin ja soinnittoman klusiilin, yhdistettiin pieneen tai keskikokoiseen kokoon, kevyeen tai kohtalaiseen painoon sekä kylmään tai kohtalaiseen lämpötilaan. Edellä mainitut tulokset ovat samankaltaisia, kuin mitä aiemmassa tutkimuksessa on havaittu (esim. Klink 2000, 2001). Osa tuloksista ei kuitenkaan osoittanut sellaista tilastollista merkittävyyttä, jotta niiden perusteella voisi tehdä selkeitä johtopäätöksiä. Kyselyn vastaajat kuvailivat monia erilaisia brändinimistä syntyneitä mielleyhtymiä, jotka liittyivät esimerkiksi eri kieliin, sanoihin, olemassa oleviin brändeihin tai mielikuviin esimerkiksi adjektiiveista ja fyysisistä paikoista. Tulokset osoittivat, että brändinimet herättävät ihmisissä monenlaisia mielleyhtymiä, mutta äänteiden lisäksi mielleyhtymiin vaikuttivat myös muut asiat, kuten brändinimen kirjoitusasu. Tulokset kuitenkin viittaavat siihen, että brändinimien välityksellä kuluttajissa voidaan aiheuttaa erilaisia reaktioita. Tulevaisuuden äännesymboliikan tutkimuksessa voitaisiin keskittyä vielä enemmän esimerkiksi siihen, kuinka ihmisten demografiset tekijät vaikuttavat siihen, kuinka he tulkitsevat äänteitä tai tutkia, kuinka tiettyjä äänteitä tulkitaan sen perusteella, missä järjestyksessä ne esiintyvät sanassa.
first_indexed 2024-06-06T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalonen, Hilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-06T07:20:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-06T07:20:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nnesymboliikka on ilmi\u00f6, jota on tutkittu jo vuosikymmenien ajan, mutta viime aikoina aihetta on alettu tutkia yh\u00e4 \nsyvemmin eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja tietoa aiheesta on tarjolla monipuolisesti (ks. esim. Motoki et al. 2022, Trninic 2022, Kov\u00e1cs et \nal. 2023). K\u00e4sitteell\u00e4 viitataan \u00e4\u00e4nen ja merkityksen v\u00e4liseen suhteeseen, eli siihen, ett\u00e4 sanan \u00e4\u00e4nneasu v\u00e4litt\u00e4\u00e4 merkityst\u00e4. \nTutkimuksissa on havaittu, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nnesymboliikka on osittain universaalia, eli samankaltaisia havaintoja on todettu yli \nkielirajojen. Kielitieteiden lis\u00e4ksi \u00e4\u00e4nnesymboliikkaa on tutkittu esimerkiksi markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Markkinoijat voivat \nhy\u00f6ty\u00e4 \u00e4\u00e4nnesymboliikan tutkimuksesta, sill\u00e4 se voi auttaa heit\u00e4 sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4\u00e4n universaaleja merkityksi\u00e4 br\u00e4ndinimiin. \nBr\u00e4ndinimien kehitt\u00e4misest\u00e4 on globalisaation my\u00f6t\u00e4 tullut hankalampaa, sill\u00e4 yhdell\u00e4 markkina-alueella houkutteleva nimi voi \nolla toisella ep\u00e4edullinen (Shrum et al. 2012, s. 275). Br\u00e4ndinimen ajatellaan usein olevan yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 br\u00e4ndiviestinn\u00e4n \nosa-alueista ja br\u00e4ndinimen valinnan olevan yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 markkinointip\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden havaintoja br\u00e4ndinimist\u00e4 niiden foneettisten piirteiden \nperusteella. Br\u00e4ndinimet ovat t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten kehitettyj\u00e4 ja ne on luotu englannin kielen foneemij\u00e4rjestelm\u00e4n perusteella. \nTutkielman data ker\u00e4ttiin helmikuussa 2024 kyselylomakkeella ja siihen vastasi 131 suomalaisen yliopiston opiskelijaa, jotka \npuhuvat suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n. Kyselylomake sis\u00e4lsi avoimia, monivalinta- ja Likert scale -kysymyksi\u00e4 kuvitteellisista \nbr\u00e4ndinimist\u00e4. Data analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 parillisten t-testien avulla.\nKyselyyn vastanneet yhdistiv\u00e4t takavokaalin sis\u00e4lt\u00e4neen br\u00e4ndinimen tummempaan kahviin, etuvokaalin sis\u00e4lt\u00e4neen \nbr\u00e4ndinimen feminiinisemp\u00e4\u00e4n hajuveteen sek\u00e4 frikatiivin sis\u00e4lt\u00e4neen br\u00e4ndinimen pehme\u00e4mp\u00e4\u00e4n kasvovoiteeseen. \nBr\u00e4ndinimi, joka sis\u00e4lsi etuvokaaleja, \u00e4\u00e4nett\u00f6m\u00e4n frikatiivin ja soinnittoman klusiilin, yhdistettiin pieneen tai keskikokoiseen \nkokoon, kevyeen tai kohtalaiseen painoon sek\u00e4 kylm\u00e4\u00e4n tai kohtalaiseen l\u00e4mp\u00f6tilaan. Edell\u00e4 mainitut tulokset ovat \nsamankaltaisia, kuin mit\u00e4 aiemmassa tutkimuksessa on havaittu (esim. Klink 2000, 2001). Osa tuloksista ei kuitenkaan\nosoittanut sellaista tilastollista merkitt\u00e4vyytt\u00e4, jotta niiden perusteella voisi tehd\u00e4 selkeit\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Kyselyn vastaajat \nkuvailivat monia erilaisia br\u00e4ndinimist\u00e4 syntyneit\u00e4 mielleyhtymi\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t esimerkiksi eri kieliin, sanoihin, olemassa \noleviin br\u00e4ndeihin tai mielikuviin esimerkiksi adjektiiveista ja fyysisist\u00e4 paikoista. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 br\u00e4ndinimet \nher\u00e4tt\u00e4v\u00e4t ihmisiss\u00e4 monenlaisia mielleyhtymi\u00e4, mutta \u00e4\u00e4nteiden lis\u00e4ksi mielleyhtymiin vaikuttivat my\u00f6s muut asiat, kuten \nbr\u00e4ndinimen kirjoitusasu. Tulokset kuitenkin viittaavat siihen, ett\u00e4 br\u00e4ndinimien v\u00e4lityksell\u00e4 kuluttajissa voidaan aiheuttaa \nerilaisia reaktioita. Tulevaisuuden \u00e4\u00e4nnesymboliikan tutkimuksessa voitaisiin keskitty\u00e4 viel\u00e4 enemm\u00e4n esimerkiksi siihen, \nkuinka ihmisten demografiset tekij\u00e4t vaikuttavat siihen, kuinka he tulkitsevat \u00e4\u00e4nteit\u00e4 tai tutkia, kuinka tiettyj\u00e4 \u00e4\u00e4nteit\u00e4 \ntulkitaan sen perusteella, miss\u00e4 j\u00e4rjestyksess\u00e4 ne esiintyv\u00e4t sanassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-06T07:20:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-06T07:20:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brand name", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phonetic symbolism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406064345", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonetics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95585
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9656bc9e-a166-4c92-8881-3b8e998f017f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406064345.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalonen, Hilla Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students brand name phonetic symbolism English Englannin kieli 301 englannin kieli fonetiikka brändit English language phonetics brands
title Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students
title_full Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students
title_fullStr Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students
title_full_unstemmed Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students
title_short Phonetic symbolism in brand names
title_sort phonetic symbolism in brand names perceptions of finnish university students
title_sub perceptions of Finnish university students
title_txtP Phonetic symbolism in brand names : perceptions of Finnish university students
topic brand name phonetic symbolism English Englannin kieli 301 englannin kieli fonetiikka brändit English language phonetics brands
topic_facet 301 Englannin kieli English English language brand name brands brändit englannin kieli fonetiikka phonetic symbolism phonetics
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95585 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406064345
work_keys_str_mv AT jalonenhilla phoneticsymbolisminbrandnamesperceptionsoffinnishuniversitystudents