Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia epäasiallisesta kohtelusta huoltajien taholta ja selvittää, miten eri tahot ovat toimineet näissä tilanteissa. Aihetta lähestyttiin luokanopettajien näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys rakentui keskeisten käsitteiden määrittelyn, aihetta koskevan aiemman tutkimustiedon, epäasiallisen kohtelun kohtaamisen toimintamallien sekä kodin ja koulun yhteistyön ympärille.
Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka olivat kokeneet henkilökohtaisesti epäasiallista kohtelua huoltajilta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat huoltajilta suoraa ja epäsuoraa
epäasiallista kohtelua. Kaikki opettajien kokemat tilanteet olivat pitkäkestoisia. Epäasiallista kohtelua sisältäneisiin tilanteisiin liittyi koulun, koulun ulkopuolisten tahojen sekä kodin ja koulun välistä toimintaa. Koulut sekä koulun ulkopuoliset tahot tukivat pääasiassa epäasiallisesti kohdeltuja opettajia. Epäasiallisesti luokanopettajaa kohdelleet huoltajat toimivat yhteisien toimintamallien vastaisesti. Haastateltavat luokanopettajat pyrkivät toimimaan parhaansa mukaan epäasiallisen kohtelun lopettamiseksi.
|