Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kodin lukuympäristö on yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuympäristö ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ja onko lukuympäristössä ja sujuvassa lukutaidossa eroa sekä sukupuolten välill...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wiik, Eva, Lehtinen, Karoliina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95540
_version_ 1826225722422722560
author Wiik, Eva Lehtinen, Karoliina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Wiik, Eva Lehtinen, Karoliina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Wiik, Eva Lehtinen, Karoliina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Wiik, Eva
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kodin lukuympäristö on yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuympäristö ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ja onko lukuympäristössä ja sujuvassa lukutaidossa eroa sekä sukupuolten välillä, että luokka-asteen välillä. Tavoitteenamme oli tämän lisäksi tutkia, miten kodin lukuympäristö ja vanhempien koulutustausta ovat yhteydessä lasten sujuvaan lukutaitoon. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot koulussa (NISULUKO) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin keväällä 2023 seitsemästä eri koulusta ympäri Suomen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 460 oppilasta. Tässä tutkimuksessa aineiston tarkastelu rajattiin ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaisiin. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa, Mann Whitney U -testiä ja lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että sekä tytöt ja pojat, että 1. ja 2. luokkalaiset lapset erosivat tilastollisesti merkitsevästi kodin lukuympäristön osalta, mutta eivät lukutaidon osalta. Tytöt pyysivät vanhempiaan lukemaan enemmän yhdessä kuin pojat. Ensimmäisen luokan oppilaat pyysivät vanhempiaan lukemaan enemmän yhdessä ja heidän kanssaan luettiin enemmän kirjoja ja autettiin enemmän kotitehtävien teossa kuin toisen luokan oppilaita. Tulokset osoittivat myös sen, että yhdessä lukeminen ja lukemista vaativissa tehtävissä auttaminen sekä vanhempien koulutustausta olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia esimerkiksi sitä, millä tavoin kodin lukuympäristö vaikuttaa lapsen koulupolkuun.
first_indexed 2024-06-05T21:00:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakkarainen, Airi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wiik, Eva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T09:10:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T09:10:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 on yhteydess\u00e4 lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ja onko lukuymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja sujuvassa lukutaidossa eroa sek\u00e4 sukupuolten v\u00e4lill\u00e4, ett\u00e4 luokka-asteen v\u00e4lill\u00e4. Tavoitteenamme oli t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkia, miten kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien koulutustausta ovat yhteydess\u00e4 lasten sujuvaan lukutaitoon.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Nime\u00e4misen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot koulussa (NISULUKO) -tutkimushanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 seitsem\u00e4st\u00e4 eri koulusta ymp\u00e4ri Suomen. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 460 oppilasta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineiston tarkastelu rajattiin ensimm\u00e4isen ja toisen vuosiluokan oppilaisiin. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0\n-ohjelmistolla. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerrointa, Mann Whitney U -testi\u00e4 ja lineaarista regressioanalyysia.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 tyt\u00f6t ja pojat, ett\u00e4 1. ja 2. luokkalaiset lapset\nerosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n osalta, mutta eiv\u00e4t lukutaidon osalta. Tyt\u00f6t pyysiv\u00e4t vanhempiaan lukemaan enemm\u00e4n yhdess\u00e4 kuin\npojat. Ensimm\u00e4isen luokan oppilaat pyysiv\u00e4t vanhempiaan lukemaan enemm\u00e4n\nyhdess\u00e4 ja heid\u00e4n kanssaan luettiin enemm\u00e4n kirjoja ja autettiin enemm\u00e4n kotiteht\u00e4vien teossa kuin toisen luokan oppilaita. Tulokset osoittivat my\u00f6s sen, ett\u00e4\nyhdess\u00e4 lukeminen ja lukemista vaativissa teht\u00e4viss\u00e4 auttaminen sek\u00e4 vanhempien koulutustausta olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia esimerkiksi sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttaa lapsen koulupolkuun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T09:10:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T09:10:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdess\u00e4 lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054299", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95540
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dacff4e7-7140-4f09-8b26-fc22587c4856\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054299.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wiik, Eva Lehtinen, Karoliina Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon kodin lukuympäristö yhdessä lukeminen Special Education Erityispedagogiikka 101 lukutaito alakoulu
title Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_full Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_fullStr Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_full_unstemmed Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_short Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_sort kodin lukuympäristön ja tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
title_txtP Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
topic kodin lukuympäristö yhdessä lukeminen Special Education Erityispedagogiikka 101 lukutaito alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu kodin lukuympäristö lukutaito yhdessä lukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054299
work_keys_str_mv AT wiikeva kodinlukuympäristönjatottumustenvaikutuslapsensujuvaanlukutaitoon