"A new scandal coming soon!" humour as a response strategy in Oatly's crisis communication

Kriisiviestintää ja huumoria on erillisinä ilmiöinä tutkittu paljon (ks. esim. Frandsen & Johansen, 2017; Sover, 2018). Kriisiviestintä organisaatioviestinnän osa-alueena liittyy kriisitilanteiden negatiivisiin heijastusvaikutuksiin organisaation toiminnoille, jolloin kriisiviestinnän tavoitteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laulainen, Emilia
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95539
_version_ 1828193031608598528
author Laulainen, Emilia
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laulainen, Emilia Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laulainen, Emilia Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laulainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Kriisiviestintää ja huumoria on erillisinä ilmiöinä tutkittu paljon (ks. esim. Frandsen & Johansen, 2017; Sover, 2018). Kriisiviestintä organisaatioviestinnän osa-alueena liittyy kriisitilanteiden negatiivisiin heijastusvaikutuksiin organisaation toiminnoille, jolloin kriisiviestinnän tavoitteena on näiden uhkien rajaaminen. Huumori tyypillisesti nähdään kielellisenä ilmiönä, joka pyrkii mielihyvän ja naurun tuottamiseen. Kriisiviestinnän tutkimusta arvioidessa kuitenkin huomattiin, että huumorin hyödyntäminen kriisiviestinnän prosesseissa on ollut vähäistä (ks. esim Xiao ym., 2018). Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia huumorin keinoja ruotsalaisen kaurajuomavalmistajan Oatlyn kriisiviestinnässä esiintyy, ja miten huumoria tuotetaan niiden kautta. Tämä saavutettiin laadullisen sisällönanalyysin sekä Bergerin (1993) huumorin luokittelujärjestelmän keinoin. Luokittelujärjestelmää laajennettiin alan muilla tutkimuksilla vastaamaan paremmin aineiston ilmiöihin, jolloin päädyttiin aineistolle kohdennettuihin luokkiin. Aineistona hyödynnettiin F*ck Oatly -nimistä verkkosivua, jossa Oatly vastaa sen kohtaamiin kriisitilanteisiin. Tutkimuksessa selvisi, että huumoria esiintyy Oatlyn kriisiviestinnässä eri muodoissa, ja ne tuottavat huumoria monivivahteisesti. Aineistosta tunnistettiin kuusi (6) kielellistä huumorin keinoa: Epäsuorat viittaukset, määritelmät, leikkisyys, sanaleikki, loukkaukset, sekä itsensä vähätteleminen. Suuri osa huumorista nojasi inkongruenssi- ja ylemmyysteorioihin, jolloin sitä tuotettiin ristiriitaisuuden sekä ylemmyydentunteen kautta. Huumoria tehostettiin myös Bergerin (1993) muiden huumorin kategorioiden keinoja yhdistelemällä, jolloin kielellisten keinojen lisäksi myös huumoriin ideoiden tasolla, sekä eksistentiaalisuuteen. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietoa kriisiviestinnän tavoista, huumorin muodoista, sekä vahvistavat aikaisemman tutkimuksen näkemystä Oatlyn persoonallisesta viestintätavasta (ks. esim. Swain, 2023). Lisäksi se tarjoaa viitekehyksen huumorin keinojen tutkimiseen kriisiviestinnässä, kun aihetta on yksittäisten keinojen tunnistamisen sijaan aikaisemmin tutkittu valtaosin muun muassa organisaation maineenhallinnan pohjalta (Hämpke ym., 2022).
first_indexed 2024-09-11T08:52:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laulainen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T09:09:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T09:09:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kriisiviestint\u00e4\u00e4 ja huumoria on erillisin\u00e4 ilmi\u00f6in\u00e4 tutkittu paljon (ks. esim. Frandsen & Johansen, 2017; Sover, 2018). Kriisiviestint\u00e4 organisaatioviestinn\u00e4n osa-alueena liittyy kriisitilanteiden negatiivisiin heijastusvaikutuksiin organisaation toiminnoille, jolloin kriisiviestinn\u00e4n tavoitteena on n\u00e4iden uhkien rajaaminen. Huumori tyypillisesti n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kielellisen\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, joka pyrkii mielihyv\u00e4n ja naurun tuottamiseen. Kriisiviestinn\u00e4n tutkimusta arvioidessa kuitenkin huomattiin, ett\u00e4 huumorin hy\u00f6dynt\u00e4minen kriisiviestinn\u00e4n prosesseissa on ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 (ks. esim Xiao ym., 2018).\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia huumorin keinoja ruotsalaisen kaurajuomavalmistajan Oatlyn kriisiviestinn\u00e4ss\u00e4 esiintyy, ja miten huumoria tuotetaan niiden kautta. T\u00e4m\u00e4 saavutettiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 Bergerin (1993) huumorin luokitteluj\u00e4rjestelm\u00e4n keinoin. Luokitteluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 laajennettiin alan muilla tutkimuksilla vastaamaan paremmin aineiston ilmi\u00f6ihin, jolloin p\u00e4\u00e4dyttiin aineistolle kohdennettuihin luokkiin. Aineistona hy\u00f6dynnettiin F*ck Oatly -nimist\u00e4 verkkosivua, jossa Oatly vastaa sen kohtaamiin kriisitilanteisiin.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 huumoria esiintyy Oatlyn kriisiviestinn\u00e4ss\u00e4 eri muodoissa, ja ne tuottavat huumoria monivivahteisesti. Aineistosta tunnistettiin kuusi (6) kielellist\u00e4 huumorin keinoa: Ep\u00e4suorat viittaukset, m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t, leikkisyys, sanaleikki, loukkaukset, sek\u00e4 itsens\u00e4 v\u00e4h\u00e4tteleminen. Suuri osa huumorista nojasi inkongruenssi- ja ylemmyysteorioihin, jolloin sit\u00e4 tuotettiin ristiriitaisuuden sek\u00e4 ylemmyydentunteen kautta. Huumoria tehostettiin my\u00f6s Bergerin (1993) muiden huumorin kategorioiden keinoja yhdistelem\u00e4ll\u00e4, jolloin kielellisten keinojen lis\u00e4ksi my\u00f6s huumoriin ideoiden tasolla, sek\u00e4 eksistentiaalisuuteen. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietoa kriisiviestinn\u00e4n tavoista, huumorin muodoista, sek\u00e4 vahvistavat aikaisemman tutkimuksen n\u00e4kemyst\u00e4 Oatlyn persoonallisesta viestint\u00e4tavasta (ks. esim. Swain, 2023). Lis\u00e4ksi se tarjoaa viitekehyksen huumorin keinojen tutkimiseen kriisiviestinn\u00e4ss\u00e4, kun aihetta on yksitt\u00e4isten keinojen tunnistamisen sijaan\naikaisemmin tutkittu valtaosin muun muassa organisaation maineenhallinnan pohjalta (H\u00e4mpke ym., 2022).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T09:09:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T09:09:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oatly", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"A new scandal coming soon!\" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "crisis communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisational communication and public relations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "humour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "corporate communications", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95539
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4adece60-7896-417d-8ebd-c2f76b5f2352\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054298.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laulainen, Emilia "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication Oatly Englannin kieli English 301 kriisiviestintä yhteisöviestintä huumori yritysviestintä crisis communication organisational communication and public relations humour corporate communications
title "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
title_full "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
title_fullStr "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
title_full_unstemmed "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
title_short "A new scandal coming soon!"
title_sort new scandal coming soon humour as a response strategy in oatly s crisis communication
title_sub humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
title_txtP "A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
topic Oatly Englannin kieli English 301 kriisiviestintä yhteisöviestintä huumori yritysviestintä crisis communication organisational communication and public relations humour corporate communications
topic_facet 301 Englannin kieli English Oatly corporate communications crisis communication humour huumori kriisiviestintä organisational communication and public relations yhteisöviestintä yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054298
work_keys_str_mv AT laulainenemilia anewscandalcomingsoonhumourasaresponsestrategyinoatlyscrisiscommunication AT laulainenemilia newscandalcomingsoonhumourasaresponsestrategyinoatlyscrisiscommunication