Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin

Tässä työssä tarkasteltiin pystyvyysuskomusten yhteyttä sekä työhyvinvointia kuvaavaan positiiviseen muuttujaan työn imuun, että negatiiviseen muuttujaan työperäiseen stressiin. Koin aiheen kiinnostavaksi, koska pystyvyysuskomukset ovat sellaisia, joihin pystytään vaikuttamaan, eivätkä ne ole pysyvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylänen, Moona
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95536
_version_ 1826225704246706176
author Ylänen, Moona
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylänen, Moona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylänen, Moona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylänen, Moona
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä tarkasteltiin pystyvyysuskomusten yhteyttä sekä työhyvinvointia kuvaavaan positiiviseen muuttujaan työn imuun, että negatiiviseen muuttujaan työperäiseen stressiin. Koin aiheen kiinnostavaksi, koska pystyvyysuskomukset ovat sellaisia, joihin pystytään vaikuttamaan, eivätkä ne ole pysyviä koko työuran ajan (Tschannen-Moran ym. 1998). Lisäksi selvitän taustatekijöiden vaikutusta eli kuinka luokanopettajan työuran pituus, ikä tai sukupuoli ovat yhteyksissä pystyvyysuskomuksiin. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli osa laajempaa TESSI- tutkimushanketta (Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom). Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti Webropol kyselyohjelmalla keväällä 2022, jolloin vastaajina oli 479 luokanopettajaa Aineiston analyysi suoritettiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmistolla. Analyysissä hyödynnettiin eksploratiivista faktorianalyysiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä regressioanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että mitä enemmän luokanopettajat kokivat pystyvänsä ohjata oppilaita sekä organisoida oppimista ja luokan toimintaa, sitä enemmän he kokivat työn imua. Koettu pystyvyys oppilaiden tukemisessa oli yhteydessä korkeampaan työperäiseen stressiin, kun taas opetuksen organi-soinnin pystyvyysuskomukset olivat yhteydessä vähäisempään stressiin. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että luokanopettajan opetuksen organisointiin liittyvät pystyvyysuskomukset korreloivat positiivisesti hänen työkokemuksensa ja ikänsä kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00e4nen, Moona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T09:05:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T09:05:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95536", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tarkasteltiin pystyvyysuskomusten yhteytt\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia kuvaavaan positiiviseen muuttujaan ty\u00f6n imuun, ett\u00e4 negatiiviseen muuttujaan ty\u00f6per\u00e4iseen stressiin. Koin aiheen kiinnostavaksi, koska pystyvyysuskomukset ovat sellaisia, joihin pystyt\u00e4\u00e4n vaikuttamaan, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole pysyvi\u00e4 koko ty\u00f6uran ajan (Tschannen-Moran ym. 1998). Lis\u00e4ksi selvit\u00e4n taustatekij\u00f6iden vaikutusta eli kuinka luokanopettajan ty\u00f6uran pituus, ik\u00e4 tai sukupuoli ovat yhteyksiss\u00e4 pystyvyysuskomuksiin. \n\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli osa laajempaa TESSI- tutkimushanketta (Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom). Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti Webropol kyselyohjelmalla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022, jolloin vastaajina oli 479 luokanopettajaa Aineiston analyysi suoritettiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmistolla. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin eksploratiivista faktorianalyysi\u00e4, Spearmanin korrelaatiokerrointa sek\u00e4 regressioanalyysi\u00e4. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n luokanopettajat kokivat pystyv\u00e4ns\u00e4 ohjata oppilaita sek\u00e4 organisoida oppimista ja luokan toimintaa, sit\u00e4 enemm\u00e4n he kokivat ty\u00f6n imua. Koettu pystyvyys oppilaiden tukemisessa oli yhteydess\u00e4 korkeampaan ty\u00f6per\u00e4iseen stressiin, kun taas opetuksen organi-soinnin pystyvyysuskomukset olivat yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n stressiin. Lis\u00e4ksi tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 luokanopettajan opetuksen organisointiin liittyv\u00e4t pystyvyysuskomukset korreloivat positiivisesti h\u00e4nen ty\u00f6kokemuksensa ja ik\u00e4ns\u00e4 kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T09:05:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T09:05:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys ty\u00f6n imuun ja ty\u00f6per\u00e4iseen stressiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95536
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f67a1701-9412-4931-a7b9-c645aa1a71dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylänen, Moona Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 minäpystyvyys stressi luokanopettajat työhyvinvointi työn imu
title Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_full Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_fullStr Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_full_unstemmed Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_short Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_sort luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
title_txtP Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 minäpystyvyys stressi luokanopettajat työhyvinvointi työn imu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat minäpystyvyys stressi työhyvinvointi työn imu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054295
work_keys_str_mv AT ylänenmoona luokanopettajienpystyvyysuskomustenyhteystyönimuunjatyöperäiseenstressiin