Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita

Arvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viid...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haapasaari, Juuso
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95534
Kuvaus
Yhteenveto:Arvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaiset oppilaat tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita. Aihetta selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksellä: 1. Minkälaisia käsityksiä oppilailla on liikunnan arvosanaan vaikuttavista kohteista? 2. Minkälaisia ryhmiä oppilaiden vastauksista löytyy? 3. Miten sukupuoli ja koulu selittävät oppilaiden käsityksiä arvosanan muodostumisen perusteista? Aineisto koostui 440 Jyväskylän viidesluokkalaisen vastauksesta Webropol-kyselyyn, joka kerättiin keväällä 2024. Aineiston kuvailussa hyödynnettiin keskiarvovertailuja, eksploratiivista faktorianalyysia ja Kurskalin-Wallisin testiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kriteereitä. Oppilaiden vastauksista muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä ryhmää, jotka nimettiin: työskentelytaidot, fyysinen toimintakyky, piilo-opetussuunnitelma ja musiikkiliikunta ja voimistelu. Yksittäisten koulujen sekä tyttöjen ja poikien välillä todettiin tilastollisesti merkitseviä eroja vastausten suhteen. Tulokset poikkesivat aikaisemmasta tutkimustiedosta ja osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kohteita Jyväskylässä ja liikunnan arviointi on Jyväskylän kouluissa tasapuolista ja yhdenvertaista.