Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa

The rapid advancement of digitalization has posed challenges to the higher education sector that is a latecomer industry to digitalization. Digitalization has become not only a pursuit of competitive advantage but also a necessity for organizations to maintain business. Digital transformation refers...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vantila, Valtteri Frans Juhani
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95523
_version_ 1826225731485564928
author Vantila, Valtteri Frans Juhani
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vantila, Valtteri Frans Juhani Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vantila, Valtteri Frans Juhani Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vantila, Valtteri Frans Juhani
datasource_str_mv jyx
description The rapid advancement of digitalization has posed challenges to the higher education sector that is a latecomer industry to digitalization. Digitalization has become not only a pursuit of competitive advantage but also a necessity for organizations to maintain business. Digital transformation refers to the reinvention of operations and processes using digital solutions. This Master's thesis examines digitalization and digital transformation in the Finnish higher education institutions. The aim was to explore the objectives pursued through digital transformation and how digital transformation is led and implemented in the Finnish higher education sector. Through qualitative methods, a multi-case study was conducted involving three organizations representing different sizes and backgrounds in the higher education sector. Through empirical research, it was observed that while organizations share similar objectives, the stages and methods of digitalization vary significantly between organizations. The objectives of the case organizations include streamlining work processes, competing in a global market, and facilitating remote work and continuous education. The COVID-19 pandemic accelerated the digitalization of the higher education sector, as teaching, training, research, and administrative work had to be conducted remotely using digital solutions. Key challenges in implementing and managing digitalization and digital transformation include planning challenges, unclear objectives, a large number of systems and their varying usage needs, and the difficulty of completely reinvent processes from a digital perspective. Additionally, the number of parties involved in digitalization planning and their differing perspectives challenge individual higher education organizations, as do the limited resources of the public sector and commitment to change. Organizations aim to solve these challenges by participating in initiatives such as the national Digivisio 2030 -project, leading digitalization from strategy-driven standpoint, and using systematic execution models. Digitalisaation nopea eteneminen on haastanut myöhään digitalisoitunutta korkeakoulusektoria. Digitalisoituminen on muodostunut kilpailuedun tavoittelun lisäksi organisaatioiden elinehdoksi. Digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan toimintatapojen ja prosessien uudelleenkeksimistä digitaalisia ratkaisuja hyväksikäyttäen. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan digitalisaatiota ja digitaalista transformaatiota korkeakoulusektorilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä digitaalisen transformaation myötä pyritään saamaan aikaan sekä kuinka digitaalista transformaatiota johdetaan ja toteutetaan suomalaisissa korkeakouluissa. Laadullisin menetelmin tutkittiin monitapaustutkimuksena kolmea eri kokoista ja taustaista organisaatiota. Empiirisen tutkimuksen toteuttamisen myötä havaittiin, että organisaatioiden kesken tavoitteet ovat samankaltaiset, mutta digitalisoitumisen etenemisen vaiheet ja toteutuskeinot eroavat organisaatioiden välillä merkittävästi. Tavoitteena tapausorganisaatioilla on työn sujuvoittaminen, globalisoituvassa kilpailussa pärjääminen sekä nopeasti yleistyvien etäopetuksen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen. Koronapandemia vauhditti korkeakoulusektorin digitalisoitumista, kun opetus, koulutus, tutkimus ja hallinnollinen työ tuli toteuttaa etänä digitaalisin välinein. Keskeisiä haasteita digitalisaation ja digitaalisen transformaation toteuttamisessa ja johtamisessa havaittiin olevan suunnittelun haasteet, tavoitteiden epäselvyys, suuri määrä järjestelmiä ja niiden vaihtelevat käyttötarpeet sekä vaikeus uudistaa prosesseja digitaalisista lähtökohdista kokonaan uusiksi. Lisäksi digitalisaation suunnittelua toteuttavien tahojen määrä ja niiden eroavat näkökulmat haastavat yksittäisiä korkeakouluja, kuten myös julkisen sektorin rajalliset resurssit sekä sitoutuminen muutokseen. Näitä haasteita organisaatiot pyrkivät ratkomaan muun muassa kansalliseen Digivisio 2030 -hankkeeseen osallistumalla, strategialähtöisellä digitalisaation johtamisella ja systemaattisilla toteutusmalleilla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pulkkinen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vantila, Valtteri Frans Juhani", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T06:45:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T06:45:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95523", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The rapid advancement of digitalization has posed challenges to the higher education sector that is a latecomer industry to digitalization. Digitalization has become not only a pursuit of competitive advantage but also a necessity for organizations to maintain business. Digital transformation refers to the reinvention of operations and processes using digital solutions. This Master's thesis examines digitalization and digital transformation in the Finnish higher education institutions. The aim was to explore the objectives pursued through digital transformation and how digital transformation is led and implemented in the Finnish higher education sector. Through qualitative methods, a multi-case study was conducted involving three organizations representing different sizes and backgrounds in the higher education sector. Through empirical research, it was observed that while organizations share similar objectives, the stages and methods of digitalization vary significantly between organizations. The objectives of the case organizations include streamlining work processes, competing in a global market, and facilitating remote work and continuous education. The COVID-19 pandemic accelerated the digitalization of the higher education sector, as teaching, training, research, and administrative work had to be conducted remotely using digital solutions. Key challenges in implementing and managing digitalization and digital transformation include planning challenges, unclear objectives, a large number of systems and their varying usage needs, and the difficulty of completely reinvent processes from a digital perspective. Additionally, the number of parties involved in digitalization planning and their differing perspectives challenge individual higher education organizations, as do the limited resources of the public sector and commitment to change. Organizations aim to solve these challenges by participating in initiatives such as the national Digivisio 2030 -project, leading digitalization from strategy-driven standpoint, and using systematic execution models.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaation nopea eteneminen on haastanut my\u00f6h\u00e4\u00e4n digitalisoitunutta korkeakoulusektoria. Digitalisoituminen on muodostunut kilpailuedun tavoittelun lis\u00e4ksi organisaatioiden elinehdoksi. Digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan toimintatapojen ja prosessien uudelleenkeksimist\u00e4 digitaalisia ratkaisuja hyv\u00e4ksik\u00e4ytt\u00e4en. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkitaan digitalisaatiota ja digitaalista transformaatiota korkeakoulusektorilla. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 digitaalisen transformaation my\u00f6t\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n saamaan aikaan sek\u00e4 kuinka digitaalista transformaatiota johdetaan ja toteutetaan suomalaisissa korkeakouluissa. Laadullisin menetelmin tutkittiin monitapaustutkimuksena kolmea eri kokoista ja taustaista organisaatiota. Empiirisen tutkimuksen toteuttamisen my\u00f6t\u00e4 havaittiin, ett\u00e4 organisaatioiden kesken tavoitteet ovat samankaltaiset, mutta digitalisoitumisen etenemisen vaiheet ja toteutuskeinot eroavat organisaatioiden v\u00e4lill\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Tavoitteena tapausorganisaatioilla on ty\u00f6n sujuvoittaminen, globalisoituvassa kilpailussa p\u00e4rj\u00e4\u00e4minen sek\u00e4 nopeasti yleistyvien et\u00e4opetuksen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen. Koronapandemia vauhditti korkeakoulusektorin digitalisoitumista, kun opetus, koulutus, tutkimus ja hallinnollinen ty\u00f6 tuli toteuttaa et\u00e4n\u00e4 digitaalisin v\u00e4linein. Keskeisi\u00e4 haasteita digitalisaation ja digitaalisen transformaation toteuttamisessa ja johtamisessa havaittiin olevan suunnittelun haasteet, tavoitteiden ep\u00e4selvyys, suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 ja niiden vaihtelevat k\u00e4ytt\u00f6tarpeet sek\u00e4 vaikeus uudistaa prosesseja digitaalisista l\u00e4ht\u00f6kohdista kokonaan uusiksi. Lis\u00e4ksi digitalisaation suunnittelua toteuttavien tahojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja niiden eroavat n\u00e4k\u00f6kulmat haastavat yksitt\u00e4isi\u00e4 korkeakouluja, kuten my\u00f6s julkisen sektorin rajalliset resurssit sek\u00e4 sitoutuminen muutokseen. N\u00e4it\u00e4 haasteita organisaatiot pyrkiv\u00e4t ratkomaan muun muassa kansalliseen Digivisio 2030 -hankkeeseen osallistumalla, strategial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 digitalisaation johtamisella ja systemaattisilla toteutusmalleilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-05T06:45:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T06:45:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95523
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db0f2e38-31eb-4b13-ab0f-d268e7083185\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054284.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vantila, Valtteri Frans Juhani Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_full Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_fullStr Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_full_unstemmed Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_short Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_sort digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
title_txtP Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95523 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054284
work_keys_str_mv AT vantilavaltterifransjuhani digitaalinentransformaatiosuomalaisissakorkeakouluissa