Murder in the Blackberg Manor gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students

Aktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon myönteisiä vaikutuksia elinikäisen kielenoppimisen sekä luetunymmärtämisen kannalta (Leino et al. 2017). Hyödyistään huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sisällä (Hanifi et al. 2021...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Valtter
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95522
_version_ 1826225748318355456
author Kolehmainen, Valtter
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kolehmainen, Valtter Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kolehmainen, Valtter Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kolehmainen, Valtter
datasource_str_mv jyx
description Aktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon myönteisiä vaikutuksia elinikäisen kielenoppimisen sekä luetunymmärtämisen kannalta (Leino et al. 2017). Hyödyistään huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sisällä (Hanifi et al. 2021). Lukutaidon lasku nuorten keskuudessa onkin herättänyt keskustelua kirjallisuuden ja lukemisen roolista perusopetuksessa. Lukutaidolla on huomattavasti painoarvoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). Monilukutaidot sekä lukemiseen innostaminen ovat arvoja, jotka näkyvät erityisesti äidinkielen opetuksessa. Vieraiden kielten opetuksessa nämä arvot ovat jääneet kuitenkin taka-alalle. Vieraiden kielten opetus POPS:ssa keskittyy tiiviimmin kielioppirakenteiden sekä sanaston opettamiseen. Käytännössä tämä ilmenee vähäisenä kirjallisuuden käyttönä vieraiden kielten luokkahuoneissa (Luukka 2019). Tämä materiaalipaketti pyrkii lisäämään kirjallisuuden näkyvyyttä englannin kielen opetuksessa pelillistetyn monialaisen oppimiskokonaisuuden keinoin. Materiaalipaketin keskeisenä tavoitteena on kasvattaa oppilaiden lukuintoa vieraskielistä kirjallisuutta kohtaan. Materiaalit pyrkivät myös tarjoamaan vieraiden kielten opettajille helposti käytettäviä ja innovatiivisia kirjallisuuteen liittyviä oppimateriaaleja. Materiaalipaketti hyödyntää keinoja ja käytänteitä laajan lukemisen (Bamford & Day 2002) sekä merkityksellisen pelillistämisen (Nicholson 2014) teorioista. Materiaalien yhdistävänä tekijänä toimii Ryan ja Decin (2017) itseohjautuvuusteoria, jossa oppilaiden kyvykkyys, yhteisöllisyys sekä autonomia ovat keskeisessä roolissa. Materiaalipaketin ensisijainen kohderyhmä on yhdeksäsluokkalaiset, mutta materiaaleja voi myös soveltaa hyvin osana lukion ENA3 moduulia. Materiaalipaketti koostuu kahdesta kokonaisuudesta: lukemiseen kannustavista tehtävistä sekä pelillistetyistä materiaaleista. Paketti sisältää monipuolisia lukutehtäviä viidelle oppitunnille. Lukutehtäviä suorittamalla oppilaat keräävät itselleen pisteitä, joita he voivat hyödyntää pelillistetyssä pakopeliympäristössä. Viiden oppitunnin aikana oppilaiden tehtävänä on selvittää murhamysteeri. Keräämällä todistusaineistoa ja kuulustelemalla hahmoja, oppilaiden kommunikaatio-, ryhmätyö-, kieli-, sekä lukutaidot kehittyvät aktiivisen lukemisen välityksellä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Valtter", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T06:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T06:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia elinik\u00e4isen kielenoppimisen sek\u00e4 luetunymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta (Leino et al. 2017). Hy\u00f6dyist\u00e4\u00e4n huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sis\u00e4ll\u00e4 (Hanifi et al. 2021). Lukutaidon lasku nuorten keskuudessa onkin her\u00e4tt\u00e4nyt keskustelua kirjallisuuden ja lukemisen roolista perusopetuksessa.\nLukutaidolla on huomattavasti painoarvoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). Monilukutaidot sek\u00e4 lukemiseen innostaminen ovat arvoja, jotka n\u00e4kyv\u00e4t erityisesti \u00e4idinkielen opetuksessa. Vieraiden kielten opetuksessa n\u00e4m\u00e4 arvot ovat j\u00e4\u00e4neet kuitenkin taka-alalle. Vieraiden kielten opetus POPS:ssa keskittyy tiiviimmin kielioppirakenteiden sek\u00e4 sanaston opettamiseen. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ilmenee v\u00e4h\u00e4isen\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6n\u00e4 vieraiden kielten luokkahuoneissa (Luukka 2019). T\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti pyrkii lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n kirjallisuuden n\u00e4kyvyytt\u00e4 englannin kielen opetuksessa pelillistetyn monialaisen oppimiskokonaisuuden keinoin.\nMateriaalipaketin keskeisen\u00e4 tavoitteena on kasvattaa oppilaiden lukuintoa vieraskielist\u00e4 kirjallisuutta kohtaan. Materiaalit pyrkiv\u00e4t my\u00f6s tarjoamaan vieraiden kielten opettajille helposti k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 ja innovatiivisia kirjallisuuteen liittyvi\u00e4 oppimateriaaleja. Materiaalipaketti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 keinoja ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 laajan lukemisen (Bamford & Day 2002) sek\u00e4 merkityksellisen pelillist\u00e4misen (Nicholson 2014) teorioista. Materiaalien yhdist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 toimii Ryan ja Decin (2017) itseohjautuvuusteoria, jossa oppilaiden kyvykkyys, yhteis\u00f6llisyys sek\u00e4 autonomia ovat keskeisess\u00e4 roolissa.\nMateriaalipaketin ensisijainen kohderyhm\u00e4 on yhdeks\u00e4sluokkalaiset, mutta materiaaleja voi my\u00f6s soveltaa hyvin osana lukion ENA3 moduulia. Materiaalipaketti koostuu kahdesta kokonaisuudesta: lukemiseen kannustavista teht\u00e4vist\u00e4 sek\u00e4 pelillistetyist\u00e4 materiaaleista. Paketti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisia lukuteht\u00e4vi\u00e4 viidelle oppitunnille. Lukuteht\u00e4vi\u00e4 suorittamalla oppilaat ker\u00e4\u00e4v\u00e4t itselleen pisteit\u00e4, joita he voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 pelillistetyss\u00e4 pakopeliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Viiden oppitunnin aikana oppilaiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 murhamysteeri. Ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 todistusaineistoa ja kuulustelemalla hahmoja, oppilaiden kommunikaatio-, ryhm\u00e4ty\u00f6-, kieli-, sek\u00e4 lukutaidot kehittyv\u00e4t aktiivisen lukemisen v\u00e4lityksell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T06:25:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T06:25:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "184", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extensive reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95522
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e74df21-4e38-4a4f-a0b3-5265ec438a3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054283.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Valtter Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students material package EFL teaching extensive reading English Englannin kieli 301 pelillistäminen englannin kieli lukeminen kirjallisuus oppimateriaali gamification English language reading literature study material
title Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
title_full Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
title_fullStr Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
title_full_unstemmed Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
title_short Murder in the Blackberg Manor
title_sort murder in the blackberg manor gamified literature teaching material package for 9th grade efl students
title_sub gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
title_txtP Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
topic material package EFL teaching extensive reading English Englannin kieli 301 pelillistäminen englannin kieli lukeminen kirjallisuus oppimateriaali gamification English language reading literature study material
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English English language englannin kieli extensive reading gamification kirjallisuus literature lukeminen material package oppimateriaali pelillistäminen reading study material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054283
work_keys_str_mv AT kolehmainenvaltter murderintheblackbergmanorgamifiedliteratureteachingmaterialpackagefor9thgrade