Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä

Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia kielitietoisuuteen liittyviä p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niiranen, Inka, Mannermetsä, Salla
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95517
_version_ 1826225704244609024
author Niiranen, Inka Mannermetsä, Salla
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niiranen, Inka Mannermetsä, Salla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niiranen, Inka Mannermetsä, Salla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niiranen, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia kielitietoisuuteen liittyviä pedagogisia käytäntöjä he toteuttavat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen lähestymistapa mukailee fenomenografiaa. Tutkimukseen osallistui 10 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi kielitietoisuuteen liittyviä käsityksiä selvittävän kyselyosion sekä kielitietoisuuteen liittyviä pedagogisia käytäntöjä selvittävän päiväkirjaosion. Käsitysten analysoinnissa hyödynnettiin fenomenografista analyysia, ja pedagogisia käytäntöjä analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan kielitietoisuus käsitetään ymmärryksenä, välineenä ja toimintana. Kielitietoisuuden käsittäminen toimintana tukee myös kielitietoisuuteen liittyviä pedagogisia käytäntöjä koskevaa tutkimustavoitetta. Sen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien toteuttavan opetuksen suunnittelun ja kehittämisen ja kielellisenä mallina toimimisen käytäntöjä sekä työtapoihin, kommunikointiin, lapsen huomioimiseen ja fyysisen oppimisympäristön järjestämiseen liittyviä käytäntöjä. Yhdessä tulokset kuvaavat kielitietoisuuden kokonaisvaltaisuutta niin käsitteenä kuin osana varhaiskasvatuksen arkea. Tutkimus tarjoaa yhden näkökulman käsittää kielitietoisuutta ja tapoja toteuttaa siihen liittyviä pedagogisia käytäntöjä, ja se voi näin auttaa varhaiskasvatuksessa työskenteleviä toteuttamaan kielitietoisuutta arjessa.
first_indexed 2024-06-05T21:00:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Niiranen, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannermets\u00e4, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T06:13:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T06:13:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95517", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksen opettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kielitietoisuuden. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia kielitietoisuuteen liittyvi\u00e4 pedagogisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 he toteuttavat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen l\u00e4hestymistapa mukailee fenomenografiaa. Tutkimukseen osallistui 10 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi kielitietoisuuteen liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 selvitt\u00e4v\u00e4n kyselyosion sek\u00e4 kielitietoisuuteen liittyvi\u00e4 pedagogisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 selvitt\u00e4v\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kirjaosion. K\u00e4sitysten analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin fenomenografista analyysia, ja pedagogisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan kielitietoisuus k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryksen\u00e4, v\u00e4lineen\u00e4 ja toimintana. Kielitietoisuuden k\u00e4sitt\u00e4minen toimintana tukee my\u00f6s kielitietoisuuteen liittyvi\u00e4 pedagogisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 koskevaa tutkimustavoitetta. Sen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien toteuttavan opetuksen suunnittelun ja kehitt\u00e4misen ja kielellisen\u00e4 mallina toimimisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6tapoihin, kommunikointiin, lapsen huomioimiseen ja fyysisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Yhdess\u00e4 tulokset kuvaavat kielitietoisuuden kokonaisvaltaisuutta niin k\u00e4sitteen\u00e4 kuin osana varhaiskasvatuksen arkea. Tutkimus tarjoaa yhden n\u00e4k\u00f6kulman k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 kielitietoisuutta ja tapoja toteuttaa siihen liittyvi\u00e4 pedagogisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, ja se voi n\u00e4in auttaa varhaiskasvatuksessa ty\u00f6skentelevi\u00e4 toteuttamaan kielitietoisuutta arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T06:13:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T06:13:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054278", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95517
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/468ff4fe-645e-4bf2-a4bc-1c0d5dae220d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054278.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niiranen, Inka Mannermetsä, Salla Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä kielitietoisuus pedagogiset käytännöt Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kielitietoinen opetus ja kasvatus fenomenografia varhaiskasvatus käsitykset
title Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_full Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_fullStr Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_full_unstemmed Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_short Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_sort kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
title_txtP Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
topic kielitietoisuus pedagogiset käytännöt Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kielitietoinen opetus ja kasvatus fenomenografia varhaiskasvatus käsitykset
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenografia kielitietoinen opetus ja kasvatus kielitietoisuus käsitykset pedagogiset käytännöt varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95517 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054278
work_keys_str_mv AT niiraneninka kielitietoisuusvarhaiskasvatuksenopettajienkäsityksissäjakäytännöissä