Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa

The study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals' experiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most essential tasks correspond to their work reality. In addition, the study investigated principals' experi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peura, Aatos
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95512
_version_ 1826225782423289856
author Peura, Aatos
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peura, Aatos Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peura, Aatos Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peura, Aatos
datasource_str_mv jyx
description The study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals' experiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most essential tasks correspond to their work reality. In addition, the study investigated principals' experiences regarding the value and status of the physical education subject in primary school. The study also looked at the principal's influence on the appreciation of the physical education subject and the school's physical activity culture. The research was qualitative. Four principals of Finnish primary schools who had held the position of principal for more than ten years were interviewed. The research material was collected with a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used as the analysis method. The results of the study confirmed the prior knowledge of principals' work reality; administrative tasks fill the principals' working days. The work is hectic, and the working days are filled with small, difficult-to-define tasks. The principals who participated in the study hoped for clarification of the principal's job description and more time for personnel management and the implementation of the school's development task. According to the principals' experience, they did not have enough time for the tasks and had to do them superficially. Based on the research, the position of physical education in primary school is good. The principals said the position has improved over the years and predicted it will improve in the coming years. In addition, the research results confirm previous knowledge about the principal's important influence on subject appreciation and the emergence of a physical activity culture within the school community. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisen peruskoulun johtamista, rehtoreiden kokemuksia tärkeimpinä pitämistään työtehtävistä koulujensa johtajina ja sitä, vastaavatko rehtoreiden kertomat tärkeimmät työtehtävät heidän työtodellisuuttaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin liikuntaoppiaineen ja liikunnallisen toimintakulttuurin arvostusta ja asemaa yläkoulussa rehtorin kokemana. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimukseen haastateltiin neljää suomalaisen peruskoulun rehtoria, jotka olivat toimineet rehtorin virassa yli 10 vuotta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikeisempaa tietämystä rehtoreiden työtodellisuudesta; hallinnolliset tehtävät täyttävät rehtoreiden työpäiviä. Työn luonne on hektinen, ja työpäivät ovat pienten ja vaikeasti määriteltävien tehtävien täyttämiä. Tutkimukseen osallistuneet rehtorit toivoivat selkeytystä rehtorin toimenkuvaan ja enemmän aikaa henkilöstöjohtamiseen sekä koulun kehittämistehtävän toteuttamiseen. Rehtorien kokemuksen mukaan heillä ei ollut riittävästi aikaa edellä mainittuihin tehtäviin ja näitä töitä rehtorit joutuivat tekemään pintapuolisesti. Tutkimuksen perusteella liikuntaoppiaineen asema peruskoulussa on hyvä. Rehtorit kertoivat liikuntaoppiaineen aseman parantuneen vuosien saatossa, sekä ennustivat aseman parantuvan tulevina vuosina. Lisäksi tutkimustulokset vahvistavat jo aikaisempaa tietoa rehtorin tärkeästä vaikutuksesta oppiaineiden arvostukseen sekä liikunnallisen toimintakulttuurin syntymiseen kouluyhteisö sisälle.
first_indexed 2024-06-05T21:00:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peura, Aatos", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T06:02:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T06:02:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals'\nexperiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most\nessential tasks correspond to their work reality. In addition, the study investigated principals'\nexperiences regarding the value and status of the physical education subject in primary school.\nThe study also looked at the principal's influence on the appreciation of the physical education\nsubject and the school's physical activity culture.\nThe research was qualitative. Four principals of Finnish primary schools who had held the\nposition of principal for more than ten years were interviewed. The research material was\ncollected with a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used\nas the analysis method. The results of the study confirmed the prior knowledge of principals'\nwork reality; administrative tasks fill the principals' working days. The work is hectic, and the\nworking days are filled with small, difficult-to-define tasks. The principals who participated in\nthe study hoped for clarification of the principal's job description and more time for personnel\nmanagement and the implementation of the school's development task. According to the\nprincipals' experience, they did not have enough time for the tasks and had to do them\nsuperficially.\nBased on the research, the position of physical education in primary school is good. The\nprincipals said the position has improved over the years and predicted it will improve in the\ncoming years. In addition, the research results confirm previous knowledge about the principal's\nimportant influence on subject appreciation and the emergence of a physical activity culture\nwithin the school community.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisen peruskoulun johtamista, rehtoreiden\nkokemuksia t\u00e4rkeimpin\u00e4 pit\u00e4mist\u00e4\u00e4n ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4 koulujensa johtajina ja\nsit\u00e4, vastaavatko rehtoreiden kertomat t\u00e4rkeimm\u00e4t ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n\nty\u00f6todellisuuttaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin liikuntaoppiaineen ja liikunnallisen\ntoimintakulttuurin arvostusta ja asemaa yl\u00e4koulussa rehtorin kokemana.\nTutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimukseen haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 suomalaisen peruskoulun\nrehtoria, jotka olivat toimineet rehtorin virassa yli 10 vuotta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\npuolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen tulokset vahvistivat aikeisempaa tiet\u00e4myst\u00e4 rehtoreiden ty\u00f6todellisuudesta;\nhallinnolliset teht\u00e4v\u00e4t t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t rehtoreiden ty\u00f6p\u00e4ivi\u00e4. Ty\u00f6n luonne on hektinen, ja ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4t\novat pienten ja vaikeasti m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4vien teht\u00e4vien t\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4. Tutkimukseen osallistuneet rehtorit\ntoivoivat selkeytyst\u00e4 rehtorin toimenkuvaan ja enemm\u00e4n aikaa henkil\u00f6st\u00f6johtamiseen sek\u00e4\nkoulun kehitt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4n toteuttamiseen. Rehtorien kokemuksen mukaan heill\u00e4 ei ollut\nriitt\u00e4v\u00e4sti aikaa edell\u00e4 mainittuihin teht\u00e4viin ja n\u00e4it\u00e4 t\u00f6it\u00e4 rehtorit joutuivat tekem\u00e4\u00e4n\npintapuolisesti.\nTutkimuksen perusteella liikuntaoppiaineen asema peruskoulussa on hyv\u00e4. Rehtorit kertoivat\nliikuntaoppiaineen aseman parantuneen vuosien saatossa, sek\u00e4 ennustivat aseman parantuvan\ntulevina vuosina. Lis\u00e4ksi tutkimustulokset vahvistavat jo aikaisempaa tietoa rehtorin t\u00e4rke\u00e4st\u00e4\nvaikutuksesta oppiaineiden arvostukseen sek\u00e4 liikunnallisen toimintakulttuurin syntymiseen\nkouluyhteis\u00f6 sis\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T06:02:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T06:02:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusjohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaoppiaine", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallinen toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden kokemuksia t\u00e4rkeimmist\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4\u00e4n ja liikuntaoppiaineen asemasta yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95512
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4471058e-cade-4bd1-94ae-5c7739e22b8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054273.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peura, Aatos Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa koulutusjohtaminen liikuntaoppiaine liikunnallinen toimintakulttuuri Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 rehtorit johtaminen liikunta peruskoulu johtajuus koulut yläkoulu työnkuva koululiikunta toimintakulttuuri
title Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_full Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_fullStr Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_full_unstemmed Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_short Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_sort rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
title_txtP Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
topic koulutusjohtaminen liikuntaoppiaine liikunnallinen toimintakulttuuri Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 rehtorit johtaminen liikunta peruskoulu johtajuus koulut yläkoulu työnkuva koululiikunta toimintakulttuuri
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education johtajuus johtaminen koululiikunta koulut koulutusjohtaminen liikunnallinen toimintakulttuuri liikunta liikuntaoppiaine peruskoulu rehtorit toimintakulttuuri työnkuva yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95512 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054273
work_keys_str_mv AT peuraaatos rehtoreidenkokemuksiatärkeimmistätyötehtävistäänjaliikuntaoppiaineenasemastayläkoulus