Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla on ADHD. Tavoitteena oli selvittää millaisia niin haastavia kuin myönteis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Meri
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95510
_version_ 1828193031568752640
author Laaksonen, Meri
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laaksonen, Meri Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laaksonen, Meri Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laaksonen, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla on ADHD. Tavoitteena oli selvittää millaisia niin haastavia kuin myönteisiä tilanteita heillä on syntynyt lasten kanssa, joilla on ADHD. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, millaisia tukitoimia heillä on käytössä ja kuinka niitä tulisi kehittää haastavia tilanteita ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa. Vastaavia tutkimuksia opettajien kokemuksista liikuntatuntiympäristössä oppilaiden kanssa, joilla on ADHD, ei ole tehty. Tutkielma tuo uusille opettajille lisää tietoa toimivista tukitoimista, mutta myös tietoa siitä kuinka tukitoimia tulisi kehittää, jotta opettajat saisivat varmuutta toimimiseen oppilaiden kanssa, joilla ADHD. Aineisto kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisen avoimen haastattelun avulla. Tutkielman tekemistä ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys, sillä tarkoituksena oli tutkia kokemuksia sekä tulkita niitä. Haastatteluun osallistui viisi koulutukseltaan pätevää alkuopetuksen opettajaa eri pituisilla kokemuksilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Aineisto pelkistettiin, ryhmiteltiin ja luokiteltiin eri alaluokkiin. Kokemukset jakautuivat haastaviin ja myönteisiin kokemuksiin. Opettajien työkokemuksella oli vaikutusta siihen, kokivatko opettajat tilanteet haastavina vai myönteisinä. Haastavia kokemuksia kuvailtiin selkeästi enemmän. Opettajien kokemat haastavat tilanteet jakautuivat neljään alaluokkaan: osallistumisen haasteet, ympäristön haasteet, tarkkaavuuden haasteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. Myönteiset kokemukset koettiin tilanteissa, joissa tukitoimia hyödynnettiin onnistuneesti. Opettajien eniten mainittuja tukitoimia olivat henkilökohtainen ohjeistus ja tunnin rakenne. Heidän vähiten mainitsema tukitoimi oli positiivinen palaute. Opettajat kokivat, että riittävillä resursseilla, tiedon lisäämisellä, oman opettamisen reflektoimisella sekä ympäristön muutoksella olisi positiivinen vaikutus haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn tukitoimien hyödyntämisen näkökulmasta. Pitkän työkokemuksen positiivinen vaikutus opettajien kokemuksiin on samassa linjassa muiden tutkimusten tuloksien kanssa. Opettajien kokemat haasteet liikuntatunneilla olivat yhteydessä tunnettuihin ADHD:n oireisiin. Vähäisen aikuisten määrän nähtiin vaikuttavan negatiivisesti turvallisuuteen, tilanteiden ennaltaehkäisyyn sekä hallittavuuteen. Liikuntatuntiympäristölle tyypilliset useat häiriötekijät lisäsivät häiriökäyttäytymistä muiden tutkimusten tuloksien mukaisesti. Tällä oli vaikutusta opettajien jaksamiseen työssä. Positiivinen palaute on muiden tutkimusten mukaan yksi tärkeimpiä tukikeinoja oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Tässä tutkielmassa positiivinen palaute oli kuitenkin yksi heidän vähiten mainitsemistaan keinoista. Opettajat toivoivat, että liikunnanopetuksessa otettaisiin entistä tehokkaammin huomioon erityistä tukea tarvitsevat riittävien resurssien sekä tiedon lisäämisen muodossa. Tutkielman päälöydöksenä oli tarve kehittää tukitoimia perustuen opettajien tarpeeseen sekä tapaan toimia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T05:59:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T05:59:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95510", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla on ADHD. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia niin haastavia kuin my\u00f6nteisi\u00e4 tilanteita heill\u00e4 on syntynyt lasten kanssa, joilla on ADHD. Tavoitteena oli my\u00f6s saada tietoa siit\u00e4, millaisia tukitoimia heill\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja kuinka niit\u00e4 tulisi kehitt\u00e4\u00e4 haastavia tilanteita ennaltaehk\u00e4isev\u00e4ss\u00e4 tarkoituksessa. Vastaavia tutkimuksia opettajien kokemuksista liikuntatuntiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 oppilaiden kanssa, joilla on ADHD, ei ole tehty. Tutkielma tuo uusille opettajille lis\u00e4\u00e4 tietoa toimivista tukitoimista, mutta my\u00f6s tietoa siit\u00e4 kuinka tukitoimia tulisi kehitt\u00e4\u00e4, jotta opettajat saisivat varmuutta toimimiseen oppilaiden kanssa, joilla ADHD.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisen avoimen haastattelun avulla. Tutkielman tekemist\u00e4 ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys, sill\u00e4 tarkoituksena oli tutkia kokemuksia sek\u00e4 tulkita niit\u00e4. Haastatteluun osallistui viisi koulutukseltaan p\u00e4tev\u00e4\u00e4 alkuopetuksen opettajaa eri pituisilla kokemuksilla. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti. Aineisto pelkistettiin, ryhmiteltiin ja luokiteltiin eri alaluokkiin. Kokemukset jakautuivat haastaviin ja my\u00f6nteisiin kokemuksiin. Opettajien ty\u00f6kokemuksella oli vaikutusta siihen, kokivatko opettajat tilanteet haastavina vai my\u00f6nteisin\u00e4. Haastavia kokemuksia kuvailtiin selke\u00e4sti enemm\u00e4n. Opettajien kokemat haastavat tilanteet jakautuivat nelj\u00e4\u00e4n alaluokkaan: osallistumisen haasteet, ymp\u00e4rist\u00f6n haasteet, tarkkaavuuden haasteet sek\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. My\u00f6nteiset kokemukset koettiin tilanteissa, joissa tukitoimia hy\u00f6dynnettiin onnistuneesti. Opettajien eniten mainittuja tukitoimia olivat henkil\u00f6kohtainen ohjeistus ja tunnin rakenne. Heid\u00e4n v\u00e4hiten mainitsema tukitoimi oli positiivinen palaute. Opettajat kokivat, ett\u00e4 riitt\u00e4vill\u00e4 resursseilla, tiedon lis\u00e4\u00e4misell\u00e4, oman opettamisen reflektoimisella sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n muutoksella olisi positiivinen vaikutus haastavien tilanteiden ennaltaehk\u00e4isyyn tukitoimien hy\u00f6dynt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nPitk\u00e4n ty\u00f6kokemuksen positiivinen vaikutus opettajien kokemuksiin on samassa linjassa muiden tutkimusten tuloksien kanssa. Opettajien kokemat haasteet liikuntatunneilla olivat yhteydess\u00e4 tunnettuihin ADHD:n oireisiin. V\u00e4h\u00e4isen aikuisten m\u00e4\u00e4r\u00e4n n\u00e4htiin vaikuttavan negatiivisesti turvallisuuteen, tilanteiden ennaltaehk\u00e4isyyn sek\u00e4 hallittavuuteen. Liikuntatuntiymp\u00e4rist\u00f6lle tyypilliset useat h\u00e4iri\u00f6tekij\u00e4t lis\u00e4siv\u00e4t h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 muiden tutkimusten tuloksien mukaisesti. T\u00e4ll\u00e4 oli vaikutusta opettajien jaksamiseen ty\u00f6ss\u00e4. Positiivinen palaute on muiden tutkimusten mukaan yksi t\u00e4rkeimpi\u00e4 tukikeinoja oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa positiivinen palaute oli kuitenkin yksi heid\u00e4n v\u00e4hiten mainitsemistaan keinoista. Opettajat toivoivat, ett\u00e4 liikunnanopetuksessa otettaisiin entist\u00e4 tehokkaammin huomioon erityist\u00e4 tukea tarvitsevat riitt\u00e4vien resurssien sek\u00e4 tiedon lis\u00e4\u00e4misen muodossa. Tutkielman p\u00e4\u00e4l\u00f6yd\u00f6ksen\u00e4 oli tarve kehitt\u00e4\u00e4 tukitoimia perustuen opettajien tarpeeseen sek\u00e4 tapaan toimia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T05:59:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T05:59:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Haastavien opetustilanteiden ennaltaehk\u00e4isy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95510
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:24Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2ded5bc-4992-4066-9b7e-7c45225c55c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054271.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Meri Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa liikunnanopetus tukitoimi Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 ADHD liikunta kokemukset opettajat oppilaat koululiikunta alkuopetus
title Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_full Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_fullStr Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_short Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia
title_sort haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa joilla on adhd vaatii suunniteltuja tukitoimia opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_sub opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
title_txtP Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
topic liikunnanopetus tukitoimi Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 ADHD liikunta kokemukset opettajat oppilaat koululiikunta alkuopetus
topic_facet 502 ADHD Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alkuopetus kokemukset koululiikunta liikunnanopetus liikunta opettajat oppilaat tukitoimi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95510 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054271
work_keys_str_mv AT laaksonenmeri haastavienopetustilanteidenennaltaehkäisylastenkanssajoillaonadhdvaatiisuunniteltu