Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien immersiivisistä kokemuksista vaatteiden verkkokaupan kontekstissa. Immersion määritelmä on säilynyt siihen kohdistuneesta aiemmasta tutkimuksesta huolimatta epäselvänä. Viime aikoina immersion tutkimus on keskittynyt erityisesti v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ström, Jenni Marika
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95505
_version_ 1826225686704029696
author Ström, Jenni Marika
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ström, Jenni Marika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ström, Jenni Marika Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ström, Jenni Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien immersiivisistä kokemuksista vaatteiden verkkokaupan kontekstissa. Immersion määritelmä on säilynyt siihen kohdistuneesta aiemmasta tutkimuksesta huolimatta epäselvänä. Viime aikoina immersion tutkimus on keskittynyt erityisesti videopelejä, virtuaalitodellisuutta ja -teknologiaa käsitteleviin teemoihin. Vaatteiden verkkokaupan vakiintuminen osaksi kuluttajien arkea ja aiemman tutkimustiedon puuttuminen muodosti tarpeen tälle tutkimukselle. Tässä laadullisessa tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä immersiolla tarkoitetaan, millaisia immersion kokemuksia kuluttajat kokevat vaatteiden verkkokaupoissa ja miten he kokevat immersion kokemuksen vaikuttavan heidän ostokäyttäytymiseensä. Tutkielmaa varten suoritettiin kirjallisuuskatsaus aiheesta tehtyyn aiempaan tutkimuskirjallisuuteen sekä empiirinen tutkimus. Empiirinen osuus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin kriittisten tapahtumien menetelmää (engl. critical incident technique, CIT) hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan 26-29 vuotiasta suomalaista nuorta aikuista, jotka olivat asioineet jossakin vaatteiden verkkokaupassa viimeisen kolmen kuukauden aikana haastatteluhetkestä. Aineiston analyysimenetelmäksi valittiin teemoittelu ja tutkimuksen teemoiksi tunnistettiin immersion kokemuksen muuttuminen ostopolun aikana, koetut tunteet, kokemukseen vaikuttaneet tekijät sekä koettu vaikutus ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa havaittiin immersion kokemusten muuttuvan ostoprosessin eri vaiheissa vaatteiden verkkokaupassa. Immersion kokemus herätti tutkimukseen osallistuneissa positiivisia sekä negatiivisia tunteita ja erilaisten tekijöiden havaittiin vaikuttaneen kokemuksen muodostumiseen. Immersion kokemuksen ei koettu vaikuttaneen ostokäyttäytymiseen, vaan sen sijaan suurempi merkitys nähtiin haastateltujen omilla kulutustottumuksilla. Tämä tutkimus laajentaa immersion kokemuksen tutkimusaluetta vaatteiden verkkokauppaa koskevaksi ja täten siltä osin myös täydentää tunnistettua tutkimusaukkoa.
first_indexed 2024-06-05T21:00:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri Dieter", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Str\u00f6m, Jenni Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T05:28:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T05:28:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95505", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien immersiivisist\u00e4 kokemuksista vaatteiden verkkokaupan kontekstissa. Immersion m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 on s\u00e4ilynyt siihen kohdistuneesta aiemmasta tutkimuksesta huolimatta ep\u00e4selv\u00e4n\u00e4. Viime aikoina immersion tutkimus on keskittynyt erityisesti videopelej\u00e4, virtuaalitodellisuutta ja -teknologiaa k\u00e4sitteleviin teemoihin. Vaatteiden verkkokaupan vakiintuminen osaksi kuluttajien arkea ja aiemman tutkimustiedon puuttuminen muodosti tarpeen t\u00e4lle tutkimukselle. T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 immersiolla tarkoitetaan, millaisia immersion kokemuksia kuluttajat kokevat vaatteiden verkkokaupoissa ja miten he kokevat immersion kokemuksen vaikuttavan heid\u00e4n ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Tutkielmaa varten suoritettiin kirjallisuuskatsaus aiheesta tehtyyn aiempaan tutkimuskirjallisuuteen sek\u00e4 empiirinen tutkimus. Empiirinen osuus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluin kriittisten tapahtumien menetelm\u00e4\u00e4 (engl. critical incident technique, CIT) hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimukseen osallistui kahdeksan 26-29 vuotiasta suomalaista nuorta aikuista, jotka olivat asioineet jossakin vaatteiden verkkokaupassa viimeisen kolmen kuukauden aikana haastatteluhetkest\u00e4. Aineiston analyysimenetelm\u00e4ksi valittiin teemoittelu ja tutkimuksen teemoiksi tunnistettiin immersion kokemuksen muuttuminen ostopolun aikana, koetut tunteet, kokemukseen vaikuttaneet tekij\u00e4t sek\u00e4 koettu vaikutus ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimuksessa havaittiin immersion kokemusten muuttuvan ostoprosessin eri vaiheissa vaatteiden verkkokaupassa. Immersion kokemus her\u00e4tti tutkimukseen osallistuneissa positiivisia sek\u00e4 negatiivisia tunteita ja erilaisten tekij\u00f6iden havaittiin vaikuttaneen kokemuksen muodostumiseen. Immersion kokemuksen ei koettu vaikuttaneen ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, vaan sen sijaan suurempi merkitys n\u00e4htiin haastateltujen omilla kulutustottumuksilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus laajentaa immersion kokemuksen tutkimusaluetta vaatteiden verkkokauppaa koskevaksi ja t\u00e4ten silt\u00e4 osin my\u00f6s t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 tunnistettua tutkimusaukkoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-05T05:28:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T05:28:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa \u2013 kriittisten kokemusten tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95505
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ström, Jenni Marika Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
title_full Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
title_fullStr Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
title_full_unstemmed Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
title_short Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
title_sort kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa kriittisten kokemusten tutkimus
title_txtP Kuluttajien immersion kokemuksia vaatteiden verkkokaupassa – kriittisten kokemusten tutkimus
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054266
work_keys_str_mv AT strömjennimarika kuluttajienimmersionkokemuksiavaatteidenverkkokaupassakriittistenkokemustentutk