Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus

The perceived difficulty level of video games has a great impact on the players' gaming experience. A game that is too easy or difficult can spoil the enjoyment of the game. The same game can be too easy for one player and too difficult for another at the same time, depending on the players...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhunen, Jaakko Pekka Oskari
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95499
_version_ 1826225731484516352
author Karhunen, Jaakko Pekka Oskari
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karhunen, Jaakko Pekka Oskari Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karhunen, Jaakko Pekka Oskari Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karhunen, Jaakko Pekka Oskari
datasource_str_mv jyx
description The perceived difficulty level of video games has a great impact on the players' gaming experience. A game that is too easy or difficult can spoil the enjoyment of the game. The same game can be too easy for one player and too difficult for another at the same time, depending on the players' skills. Dynamic Difficulty Adjustment (DDA) aims to adjust the difficulty level during the game so that the difficulty level adapts to the player's skills. This thesis examines dynamic difficulty adjustment by carrying out a systematic literature review. The aim of the literature review is to find out what ways to implement DDA have been studied and how DDA has been found to affect the players' gaming experience. The most studied game genres are fighting, puzzle, platforming and shooting games. The DDA implementation methods used in the studied sources were divided into three categories, the most common of which is to modify the game's artificial intelligence. Based on the researched articles, DDA seems to help in making the difficulty of the games suitable for the players and makes the gaming experience more pleasant. The effect of DDA on the experience was not measured in a third of the articles. In four articles, disadvantages due to the use of DDA were also observed, which are also examined in the thesis. Videopelien koetulla vaikeustasolla on suuri vaikutus pelaajien pelikokemukseen. Liian helppo tai vaikea peli voi pilata pelin nautinnon. Sama peli voi olla samalla vaikeustasolla liian helppo yhdelle pelaajalle ja liian vaikea toiselle riippuen pelaajien taidoista. Dynaaminen vaikeustason säätö (Dynamic Difficulty Adjustment, DDA) pyrkii mukauttamaan vaikeustasoa pelin aikana, jotta vaikeustaso sopeutuisi pelaajan taitoihin. Tässä tutkielmassa perehdytään dynaamiseen vaikeustason säätöön toteuttamalla siitä systemaattinen kirjallisuuskartoitus. Kirjallisuuskartoituksen tavoitteena on selvittää millaisia tapoja toteuttaa DDA on tutkittu ja miten DDA:n on havaittu vaikuttavan pelaajien pelikokemukseen. Tutkituimmat peligenret ovat tappelu-, puzzle-, tasohyppely- ja ammuntapelit. Tutkituissa lähteissä käytetyt DDA:n toteutustavat jaettiin kolmeen kategoriaan, joista yleisin on muokata pelin tekoälyä. Tutkittujen artikkelien pohjalta DDA vaikuttaa auttavan pelien vaikeuden saamisessa pelaajille sopivaksi ja tekevän pelikokemuksesta miellyttävämpää. DDA:n vaikutusta kokemukseen ei mitattu kolmasosassa artikkeleista. Neljässä artikkeleissa havaittiin myös DDA:n käytöstä johtuvia haittoja, joita tutkielmassa tarkastellaan myös.
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Jaakko Pekka Oskari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T05:22:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T05:22:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The perceived difficulty level of video games has a great impact on the players' gaming experience. A game that is too easy or difficult can spoil the enjoyment of the game. The same game can be too easy for one player and too difficult for another at the same time, depending on the players' skills. Dynamic Difficulty Adjustment (DDA) aims to adjust the difficulty level during the game so that the difficulty level adapts to the player's skills.\nThis thesis examines dynamic difficulty adjustment by carrying out a systematic literature review. The aim of the literature review is to find out what ways to implement DDA have been studied and how DDA has been found to affect the players' gaming experience.\nThe most studied game genres are fighting, puzzle, platforming and shooting games. The DDA implementation methods used in the studied sources were divided into three categories, the most common of which is to modify the game's artificial intelligence. Based on the researched articles, DDA seems to help in making the difficulty of the games suitable for the players and makes the gaming experience more pleasant. The effect of DDA on the experience was not measured in a third of the articles. In four articles, disadvantages due to the use of DDA were also observed, which are also examined in the thesis.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien koetulla vaikeustasolla on suuri vaikutus pelaajien pelikokemukseen. Liian helppo tai vaikea peli voi pilata pelin nautinnon. Sama peli voi olla samalla vaikeustasolla liian helppo yhdelle pelaajalle ja liian vaikea toiselle riippuen pelaajien taidoista. Dynaaminen vaikeustason s\u00e4\u00e4t\u00f6 (Dynamic Difficulty Adjustment, DDA) pyrkii mukauttamaan vaikeustasoa pelin aikana, jotta vaikeustaso sopeutuisi pelaajan taitoihin. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n dynaamiseen vaikeustason s\u00e4\u00e4t\u00f6\u00f6n toteuttamalla siit\u00e4 systemaattinen kirjallisuuskartoitus. Kirjallisuuskartoituksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia tapoja toteuttaa DDA on tutkittu ja miten DDA:n on havaittu vaikuttavan pelaajien pelikokemukseen. \nTutkituimmat peligenret ovat tappelu-, puzzle-, tasohyppely- ja ammuntapelit. Tutkituissa l\u00e4hteiss\u00e4 k\u00e4ytetyt DDA:n toteutustavat jaettiin kolmeen kategoriaan, joista yleisin on muokata pelin teko\u00e4ly\u00e4. Tutkittujen artikkelien pohjalta DDA vaikuttaa auttavan pelien vaikeuden saamisessa pelaajille sopivaksi ja tekev\u00e4n pelikokemuksesta miellytt\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4. DDA:n vaikutusta kokemukseen ei mitattu kolmasosassa artikkeleista. Nelj\u00e4ss\u00e4 artikkeleissa havaittiin my\u00f6s DDA:n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 johtuvia haittoja, joita tutkielmassa tarkastellaan my\u00f6s.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-05T05:22:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T05:22:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dynaaminen vaikeustason s\u00e4\u00e4t\u00f6 ja pelien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054260", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Specialisation in Software Development", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjelmistokehityksen opintosuunta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95499
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a822b129-9c6d-4370-bd3e-680587b1a7f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054260.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhunen, Jaakko Pekka Oskari Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Specialisation in Software Development Ohjelmistokehityksen opintosuunta
title Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_fullStr Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full_unstemmed Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_short Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_sort dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_txtP Dynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
topic Specialisation in Software Development Ohjelmistokehityksen opintosuunta
topic_facet Ohjelmistokehityksen opintosuunta Specialisation in Software Development
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054260
work_keys_str_mv AT karhunenjaakkopekkaoskari dynaaminenvaikeustasonsäätöjapelienkäyttäjäkokemussystemaattinenkirjal