Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa

Tämä tutkimus tarkastelee sitä, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa keskitytään TikTokissa esiintyvään kuluttajalähtöiseen sisältöön. Alusta tunnetaan runsaan sisältömäärän ohella kokemusten ja mielipiteiden jakamisesta sekä vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Elina Aino Amanda
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95496
_version_ 1826225681492606976
author Pietilä, Elina Aino Amanda
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietilä, Elina Aino Amanda Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietilä, Elina Aino Amanda Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietilä, Elina Aino Amanda
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee sitä, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa keskitytään TikTokissa esiintyvään kuluttajalähtöiseen sisältöön. Alusta tunnetaan runsaan sisältömäärän ohella kokemusten ja mielipiteiden jakamisesta sekä viihdesisällöstä. Tutkimuksessa käsitellään eWOM-videoiden verbaalista ja visuaalista sisältöä sekä kommentteja, ja pyritään vastaamaan kysymykseen, miten eWOM vaikuttaa Z-sukupolven ostoaikomukseen. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, miten sosiaalinen todiste vaikuttaa Z-sukuplven kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Case-yrityksenä on tanskalainen päivittäistavaraketju Normal ja tarkemmin Normalin brändikuvan muutos eWOM:in myötä. Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, mikä mahdollistaa syvällisen ymmärryksen ilmiöstä ja sen monimutkaisuudesta. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joissa Z-sukupolven edustajat jakoivat kokemuksiaan ja näkemyksiään TikTokin käytöstä, ja sen vaikutuksesta heidän kuluttajakäyttäytymiseensä. Tutkimuksen tulokset paljastavat, että eWOM:in audiovisuaalinen muoto ja sen sisältämät elementit, kuten informaation määrä ja laatu, vaikuttavat merkittävästi Z-sukupolven ostoaikomukseen ja brändikuvaan. Myös sosiaalisen todisteen ilmiön havaittiin vaikuttavan Z-sukupolven ostoaikomukseen eWOM-sisällön kautta videoiden katselumäärien ja sitoutumisasteen kautta. Uutena havaintona aiempiin tutkimuksiin nähden oli TikTokin runsas käyttö hakukoneena, YouTuben ja Googlen sijaan. Lisäksi havaittiin, että Z-sukupolvi ei ainoastaan vastaanota eWOM-viestejä, vaan osallistuu aktiivisesti niiden jakamiseen, usein omassa lähipiirissään. Tämä tutkimus tarjoaa arvokkaita oivalluksia siitä, miten eWOM ilmenee lyhytvideoissa TikTokissa ja miten se vaikuttaa yhteen merkittävimmistä kuluttajaryhmistä, Z-sukupolveen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat yrityksille näkökulmia, joiden avulla voidaan hyödyntää eWOM:in voimaa markkinoinnissa.
first_indexed 2024-06-05T21:00:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Elina Aino Amanda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-04T20:00:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-04T20:00:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee sit\u00e4, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n TikTokissa esiintyv\u00e4\u00e4n kuluttajal\u00e4ht\u00f6iseen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Alusta tunnetaan runsaan sis\u00e4lt\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n ohella kokemusten ja mielipiteiden jakamisesta sek\u00e4 viihdesis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n eWOM-videoiden verbaalista ja visuaalista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 kommentteja, ja pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan kysymykseen, miten eWOM vaikuttaa Z-sukupolven ostoaikomukseen. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten sosiaalinen todiste vaikuttaa Z-sukuplven kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Case-yrityksen\u00e4 on tanskalainen p\u00e4ivitt\u00e4istavaraketju Normal ja tarkemmin Normalin br\u00e4ndikuvan muutos eWOM:in my\u00f6t\u00e4. Tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin kvalitatiivista l\u00e4hestymistapaa, mik\u00e4 mahdollistaa syv\u00e4llisen ymm\u00e4rryksen ilmi\u00f6st\u00e4 ja sen monimutkaisuudesta. Aineistonkeruussa hy\u00f6dynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joissa Z-sukupolven edustajat jakoivat kokemuksiaan ja n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n TikTokin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, ja sen vaikutuksesta heid\u00e4n kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Tutkimuksen tulokset paljastavat, ett\u00e4 eWOM:in audiovisuaalinen muoto ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t elementit, kuten informaation m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja laatu, vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti Z-sukupolven ostoaikomukseen ja br\u00e4ndikuvaan. My\u00f6s sosiaalisen todisteen ilmi\u00f6n havaittiin vaikuttavan Z-sukupolven ostoaikomukseen eWOM-sis\u00e4ll\u00f6n kautta videoiden katselum\u00e4\u00e4rien ja sitoutumisasteen kautta. Uutena havaintona aiempiin tutkimuksiin n\u00e4hden oli TikTokin runsas k\u00e4ytt\u00f6 hakukoneena, YouTuben ja Googlen sijaan. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 Z-sukupolvi ei ainoastaan vastaanota eWOM-viestej\u00e4, vaan osallistuu aktiivisesti niiden jakamiseen, usein omassa l\u00e4hipiiriss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa arvokkaita oivalluksia siit\u00e4, miten eWOM ilmenee lyhytvideoissa TikTokissa ja miten se vaikuttaa yhteen merkitt\u00e4vimmist\u00e4 kuluttajaryhmist\u00e4, Z-sukupolveen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat yrityksille n\u00e4k\u00f6kulmia, joiden avulla voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 eWOM:in voimaa markkinoinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-04T20:00:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-04T20:00:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lyhytvideoissa esiintyv\u00e4 eWOM Z-sukupolven kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 - Sosiaalisen todisteen ilmi\u00f6 TikTokissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406044257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d195d72d-b773-45a7-afc7-6a230901c5d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406044257.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Elina Aino Amanda Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa Marketing Markkinointi
title Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
title_full Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
title_fullStr Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
title_full_unstemmed Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
title_short Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
title_sort lyhytvideoissa esiintyvä ewom z sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä sosiaalisen todisteen ilmiö tiktokissa
title_txtP Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406044257
work_keys_str_mv AT pietiläelinaainoamanda lyhytvideoissaesiintyväewomzsukupolvenkuluttajakäyttäytymisessäsosiaalise