Summary: | Tämä kandidaatintutkielma käsittelee kaupallisessa yhteistyössä toteutettujen kosmetiikka-aiheisten lifestyleblogitekstien tekstilajia niiden rakenteen ja viestinnällisen päämäärän näkökulmasta. Kaupalliset yhteistyöt ovat yleinen sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältötyyppi, ja henkilökohtaista elämäänsä jakavien sisällöntuottajien markkinointi koetaan autenttisena ja helposti lähestyttävänä. Kaupallinen blogiteksti on sekä blogin että mainoksen alagenre.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii tekstilajitutkimus ja menetelmänä siihen pohjautuva jaksoanalyysi. Sillä pyritään muodostamaan käsitys tekstilajista poimimalla siitä jaksoja ja selittämään niiden funktioita ja konkreettisia toteutustapoja sisällön sekä kielellisten vihjeiden avulla. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat kaupallisessa yhteistyössä toteutetun blogitekstin viestinnälliset funktiot? 2. Miten kielelliset piirteet ja tekstien kokonaisrakenne toteuttavat näitä funktioita? ja 3. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on kaupallisessa yhteistyössä toteutetulla blogitekstillä ja perinteisellä mainoksella?
Aineisto koostuu 10 eri tunnetun ja kokeneen bloggaajan kirjoittamasta blogitekstistä vuosilta 2018–2023, jotka on kerätty syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Tutkimusmenetelmä keskittyy lähinnä blogien kirjoitettuun tekstiin, vaikka blogiteksteissä yhdistelläänkin tekstiä ja kuvia.
Analyysin perusteella kaupallinen blogiteksti käsittää kuusi jaksoa: blogitekstin perusominaisuudet, kaupallisuuden maininta, taustoitus, tuotteen esittely, hyväksyntä ja yhteenveto. Merkittävimmät viestinnälliset funktiot ovat markkinointi, tiedon antaminen ja omien näkemysten jakaminen. Rakenteeltaan kaupallinen blogiteksti on melko vakaa, mutta tekstien välillä on vaihtelua, ja rakenneosien limittymistä esiintyy paljon. Perinteiseen mainokseen verrattuna blogiteksteissä korostuu erityisesti bloggaajan omaäänisyys.
|